celujo Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Jeg er ikke fryktelig dreven på det å jogge, men når jeg gjør det (på mølle) får jeg etter en stund utrolig vondt i leggene. Kjennes vel litt ut som om det "stivner"/strekker oppå skinnleggen, og det er ordentlig ubehagelig. Hva kommer dette av? Er det rett og slett fordi jeg er utrent? Eller kan det være feil teknikk/feil sko? Sikkert et litt dumt spørsmål, men jeg setter stor pris på gode svar Endret 30. januar 2012 av celujo
teneighty Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Når du først begynner å jogge på mølla, kjører du deg hardt og langt?
celujo Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2012 Nei, jeg varmer opp nærmere 15-20 min med rask gange, og jogger ikke mer enn 5 min av gangen, stort sett mindre enn det iom at jeg for det meste kjører intervaller. Følger et av Løplappets treningsprogram
Gjest Marregutt Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Det høres mistenkelig ut som beinhinnebetennelse. Det har jeg slitt med lenge, og er grunn til å ta alvorlig, da det fort kan utvikle seg til å bli kronisk om du ikke tar det seriøst og roer ned treningen din. Måten det kommer på er ofte at personer som ikke har noe særlig løpegrunnlag fra før, eller har vært borte fra løping i en periode belaster bena for mye gjennom for høy treningsmengde over for kort tid. Prøv å gå en periode uten å løpe, men tren heller alternativt (sykling, svømming, vannløping, langrenn) med aktiviteter som ikke belaster ankelleddet så mye. Grunnen er at det er en hinne rundt en knokkel i ankelleddet som ikke får nok plass, på grunn av vekst i muskler. Slik at denne hinnen blir irritert og det skapes en betennelse. Så betennelsen sitter ikke der du føler smerten, da denne kjennes foran på leggen på den ene eller begge sidene av skinnelggen. Du kan også prøve å variere underlag, sko (evt såler). Gå til løplabbet og få noen sko som passer til din anatomi. Men smertene kommer nok ikke til å avta dersom du ikke behandler det på et eller annet vis
momo Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Jeg får og sånn da jeg jogger på mølle. Mens jeg har ingen problemer da jeg jogger ute. Så jeg har bare gitt opp og jogge på mølle. Men det går greit at jeg går raskt på mølla.
celujo Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2012 Det høres mistenkelig ut som beinhinnebetennelse. Det har jeg slitt med lenge, og er grunn til å ta alvorlig, da det fort kan utvikle seg til å bli kronisk om du ikke tar det seriøst og roer ned treningen din. Måten det kommer på er ofte at personer som ikke har noe særlig løpegrunnlag fra før, eller har vært borte fra løping i en periode belaster bena for mye gjennom for høy treningsmengde over for kort tid. Prøv å gå en periode uten å løpe, men tren heller alternativt (sykling, svømming, vannløping, langrenn) med aktiviteter som ikke belaster ankelleddet så mye. Grunnen er at det er en hinne rundt en knokkel i ankelleddet som ikke får nok plass, på grunn av vekst i muskler. Slik at denne hinnen blir irritert og det skapes en betennelse. Så betennelsen sitter ikke der du føler smerten, da denne kjennes foran på leggen på den ene eller begge sidene av skinnelggen. Du kan også prøve å variere underlag, sko (evt såler). Gå til løplabbet og få noen sko som passer til din anatomi. Men smertene kommer nok ikke til å avta dersom du ikke behandler det på et eller annet vis Takk for svar! Har ikke trent spesielt tungt, prøvd å ta det rolig og heller bygge på etter hvert, men nå er jeg ingen ekspert Er dette noe man kan få bevist hos vanlig lege? Eller må det MR ol. til? Håper virkelig ikke det er noe sånt, nå som jeg endelig er motivert til å trene og gjerne vil kunne jogge Kan være et tegn på at du er overvektig. Jo takk for produktivt svar du! Veier 67 kg og er 170 cm høy, så overvektig er jeg nok ikke desverre
teneighty Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Problemet kan være at du jogger for lite. Hvis du bare driver med intervaller vil jeg anbefale å ta noen rene rask gange/ joggeøkter i lavt tempo, slik at kroppen blir vandt til belastningene etterhvert. Er snakk om 3,5 x din egen kroppsvekt for hver gang du lander på hælen, så det er ikke ubetydelig. Du kan også lande på mellomfot og på tåballene, da er det mindre belastning for kroppen. Det er teknikk inne i bildet, men du utvikler din egen teknikk etterhvert som du løper. La det komme naturlig, se rett frem og ikke ned på bena! Jeg vil også anbefale å dra innom løplabbet eller en ASICS stand for å få en scan av føttene dine. Slik at du da får sko som passer akkurat DEG.
Gjest Marregutt Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar! Har ikke trent spesielt tungt, prøvd å ta det rolig og heller bygge på etter hvert, men nå er jeg ingen ekspert Er dette noe man kan få bevist hos vanlig lege? Eller må det MR ol. til? Håper virkelig ikke det er noe sånt, nå som jeg endelig er motivert til å trene og gjerne vil kunne jogge Jo takk for produktivt svar du! Veier 67 kg og er 170 cm høy, så overvektig er jeg nok ikke desverre Dersom du leser litt om symptomene på nettet er det såpass enkelt at man nesten kan selvdiagnostiseres (selvom man egentlig aldri skal gjøre dette). Det er en velkjent tilstand blant løpere, og veldig tilbøyelig for behandling. Dersom det ikke går over, så opereres man, men dette er kun i ekstreme tilfeller. Ta en tur til legen, få han til å kjenne litt på benet, og forklar han hvordan du opplever det, så gir han deg nok et godt program for å få det bort. Det er nok heller en investering enn et slit, da beinhinnebetennelse har plaget meg i flere år, siden jeg ikke var lur nok til å ta den ene turen til doktoren (hater legekontorer)
Gjest strykebrett Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Jeg hadde noe av det samme for en del år tilbake. Jeg fikk råd om å løpe mest mulig ute, samt å ha på stigning på tredemøllen og heller løpe saktere. Etter at jeg startet med det så har jeg ikke hatt noen problemer, så det kan jo være verdt et forsøk?
celujo Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2012 Problemet kan være at du jogger for lite. Hvis du bare driver med intervaller vil jeg anbefale å ta noen rene rask gange/ joggeøkter i lavt tempo, slik at kroppen blir vandt til belastningene etterhvert. Er snakk om 3,5 x din egen kroppsvekt for hver gang du lander på hælen, så det er ikke ubetydelig. Du kan også lande på mellomfot og på tåballene, da er det mindre belastning for kroppen. Det er teknikk inne i bildet, men du utvikler din egen teknikk etterhvert som du løper. La det komme naturlig, se rett frem og ikke ned på bena! Jeg vil også anbefale å dra innom løplabbet eller en ASICS stand for å få en scan av føttene dine. Slik at du da får sko som passer akkurat DEG. Dersom du leser litt om symptomene på nettet er det såpass enkelt at man nesten kan selvdiagnostiseres (selvom man egentlig aldri skal gjøre dette). Det er en velkjent tilstand blant løpere, og veldig tilbøyelig for behandling. Dersom det ikke går over, så opereres man, men dette er kun i ekstreme tilfeller. Ta en tur til legen, få han til å kjenne litt på benet, og forklar han hvordan du opplever det, så gir han deg nok et godt program for å få det bort. Det er nok heller en investering enn et slit, da beinhinnebetennelse har plaget meg i flere år, siden jeg ikke var lur nok til å ta den ene turen til doktoren (hater legekontorer) Takk for fine svar begge to! Har tilfeldigvis en legetime i slutten av uken, så kan ta det opp med legen da og se hva han sier Er det ikke noe å bry seg om, kan det jo være av det er som 'teneighty' sier. Uansett, så får jeg vel nesten bare ta en bit av neste lønning å stikke på Løplabbet.. (hvorfor skal joggesko være så dyrt?! )
La Guapa Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Takk for fine svar begge to! Har tilfeldigvis en legetime i slutten av uken, så kan ta det opp med legen da og se hva han sier Er det ikke noe å bry seg om, kan det jo være av det er som 'teneighty' sier. Uansett, så får jeg vel nesten bare ta en bit av neste lønning å stikke på Løplabbet.. (hvorfor skal joggesko være så dyrt?! ) Jeg har slitt med beinhinnebetennelse og hos meg har den blitt kronisk. I gode perioder kan jeg løpe litt. Anbefaler Nike Lunareclipse! De beste mest dempede løpeskoene jeg har hatt noen gang! Perfekt for oss som trenger max demping. Ca 1400 og verdt hver bidige krone. Prøv å løpe ute så mye som mulig. Snø er perfekt underlag! Det gir max demping. Prøv ellers å holde deg i kanten av veien der det gjerne er gress når du løper på sommerstid! Lykke til!
Gjest Iah Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Tråden er ryddet for krenkelse. Iah, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå