Gå til innhold

Jeg trenger hjelp med Mie! Bekymret eier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære Mie (7 mnd, innekatt) har alt hun kan ønske seg. Ett høyt, fint og utfordrende klatrestativ til over 2000 kr, mat fra dyrebutikk, friskt vann i skålen sin, masse forskjellige leker, to "foreldre" som elsker henne. Og likevel så er det ikke godt nok.

Når vi fikk Mie (1/1-12) var hun leken, oppmerksomhetssyk og veldig kosete. Vi hadde litt problemer med å avvenne henne fra å hoppe opp på kjøkkenbenken, men vi så lys i tunnelen. Hun ble kastrert 17/1-12, etter en litt vanskelig start hos veterinæren (hun hadde aldri vært hos vet. før, og freste, la ørene bakover, skjøt rygg, pelsen ble stor på halen, skrek osv). Da hun kom tilbake 10 dager etterpå for å ta av stingene, var det like jævlig. Etter dette har hun blitt kjemperampete. Hun hopper mer og mer opp på bordene, koser mindre og mindre, og biter mer og mer. Vi leker kjempemye (30 min om dagen) med henne, og vi legger alle lekene hennes ned på gulvet så hun kan leke med dem selv. Sengen hennes på toppen av klatrestativet blir brukt mindre, og benken blir brukt for å legge seg ned å slappe av. Hun kan hoppe opp på benken ca 10 ganger i løpet av 30 min, og etter NEI, klapping, og tramping (samboeren min har begynt å ta henne i nakkeskinnet, syns egentlig ikke noe om det, men noen ganger blir jeg så sur at jeg gjør det jeg også) så skjønner hun fortsatt ikke at hun ikke skal hoppe opp på benken.

I'm at the end of my rope, jeg skjønner virkelig ikke hva mer jeg kan gjøre. Jeg gråter, og føler at pus ikke er glad i meg lenger. Jeg har en bitteliten mulighet igjen: Feliway.

Jeg tenkte å spraye det på sofapleddet (hun pleide å ligge på fanget mitt før), sengene hennes og sengen vår, pluss en diffuser i kontakten.

Hva tror dere, kan dette hjelpe? Jeg trenger virkelig hjelp. Jeg er fryktelig glad i henne, og vil ikke at hun skal mistrives.

Henriette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å la katten få komme ut i frisk luft å få utfolde seg litt?? Hun sitter sikkert inne med ekstremt mye energi som hun må få ut på andre måter som gjerne da vil ut som følge av litt ramp.

Det kan jo hende hun har blitt litt ustabil etter steriliseringen? Hva var grunnen til at dere steriliserte henne?

Skrevet

Hva med å la katten få komme ut i frisk luft å få utfolde seg litt?? Hun sitter sikkert inne med ekstremt mye energi som hun må få ut på andre måter som gjerne da vil ut som følge av litt ramp.

Det kan jo hende hun har blitt litt ustabil etter steriliseringen? Hva var grunnen til at dere steriliserte henne?

Hei lillejenta1!

Grunnen til at vi kastrerte henne, var simpelthen fordi vi ikke vil at hun skal få løpetid. Jeg har tenkt på å gå tur med henne i bånd, men syns det er litt småflaut. Men hvis det funker, så er det jo verdt det. :) Takk for svar!

Skrevet (endret)

Hvilken katt er det? Altså er det en rasekatt, eller blanding av noen raser? Da kan det være greit å vite hvilken/hvilke for rasene er forskjellige og krever forskjellig.

For det første så er katten din 7 mnd. Det er en liten ungdom og litt ramp må du nesten regne med. Katter har behov for å hoppe opp på ting, at du ikke ønsker henne på kjøkkenbenken er forståelig men har hun adgang til andre plasser bortsett fra klatrestativet sitt? Jeg tror kanskje katten din kjeder seg. Katten din er inne, og får kunn leke sammen med noen (dere) 30 min til dagen. Du har en ungkatt og den har nok behov får mer enn dette. Jeg har også innekatter, de er 11 mnd og raser rundt halve dagen. Men de er to, de har til enn hver tid noen å leke sammen med. Og de leker sammen myyye mer enn 30 min til dagen. ikke alle katter er like flinke til å leke alene. Hankatten min leker mye alene, hunkatten min er ikke særlig innteressert i dette. Leker katten din godt alene? Kan det være enn idee og kjøpe sele å la kattene din få lufte seg ute innimellom? oppleve nye spennnende ting?

Det at katten biter mer og koser mindre er litt trist, men det kan som regel fikses. Jeg tror du bør bruke mye tid på katten din i en periode framover. Gi henne godbiter, lokk henne på fanget ditt, klapp på henne. Vis henne at kos er godt:D

MEN! At hun vil kose mindre og biter mer tyder på att hun er litt usikker på dere. Måten dere håndterer henne på kjøkkenbenken er HELT feil, og fortsetter dere så vil dere skape en usikker katt. Å kjefte, trappe, klappe, skremme gir absolutt ikke den katten du ønsker deg. Å ta katten i nakkeskinnet er HELT uakseptabelt. Jeg regner med at det er dette som har laget problemene du har med denne katten.

For å venne henne av med dette, ikke ha mat, duk, blomster eller andre ting som katten liker på kjøkkenbenken en stund. Hver konsekvent, HVER gang du ser katten gå opp på benken, gå bort og løft den ned. Det kan ta tid, men dette er måten du bør gjøre det på.

Edit: rotete innlegg ser jeg:P

Endret av Dolly-Duck
  • Liker 1
Skrevet

Katter skal ALLTID steriliseres.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Mange gode råd har du fått :)

- og du skal få ett til:

Jeg hører hun er "en katt av høyde", det betyr at dere må tilrettelegge slik at hun får/har muligheter til å bevege seg i høyden.

Lage plattformer oppover i høyden, slik at hun kan komme opp til de nivåene hvor hun har full oversikt over alt som skjer på gulvnivå.

Sjenker, hyller, bokhyller, et takhøyt klatrestativ med plattformer underveis mot toppen er alltid populært hos "katter av høyde" :)

Det kan høres ut som hun kjeder seg litt er jeg redd.... En halvvoksen "rampejente", full av futt og fart, egentlig klar for å ta del i årets store happening i katteverdenen; årets områdeoppgang, - som finner sted på disse tider av året.

Ikke mere nakkeskinnsløfting. Det vriker ikke. Det eneste det resulterer i er stort sett enten en redd katt, eller en meget trassig katt.

Alternativer for å holde oversikten fra høyden tror jeg er del av løsningen her :)

Lag gjerne et par hvileplasser til henne, f.eks. mellom toppen av vinduer og taklist :)

Edit:SkriveLeif

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Hei Dolly Duck!

Jeg har alltid vært imot fysisk avstraffelse av dyr. Men når man føler at men ikke kommer noen vei med ett strengt "nei", mente samboeren min at det var verdt å prøve.

Hun er veldig flink til å leke alene, alle lekene hennes er på gulvet (Mus, ting med bjeller, sånn rund plate med en ball i en grøft som pus skal dytte fremover osv.)

Grunnen til at vi ikke har en lekekamerat til henne (annet enn at samboer IKKE vil ha en katt til) er pga aggressivitet hos veterinæren. Dyrlegen har lukter av andre katter på genseren sin, og hun har konkuldert (etter 2 veterinærbesøk med akkurat lik oppførsel) at hun ikke liker andre katter. Jeg har alltid trodd at innekatter har det bra så lenge de får nok aktivitet og sosialisering med mennesker. Hun er også ofte ute på balkongen og leker i snøen.

Det er en blandingsrase/hunkatt. Grå og hvit med svake tigerstriper på ryggen, semilanghåret med brune øyne.

Hun kan ligge på sofaen, og hun har fri tilgang til vinduskarmer. (Hun liker å se på fuglene) Har du en ide til en alternativ utkikkspost jeg kan lage til henne? Jeg har bare en leilighet på ca 50 kvm, så mulighetene er ikke mange.

Jeg har veldig lyst til å prøve å gå ute med henne, men da må jeg vel opprettholde dette, og gå tur med henne hver dag? Jeg burde kanskje ha kjøpt ett sånt flexibånd sånn at hun kan løpe litt?

Hvorfor er hun usikker på oss NÅ? hun var jo kjempetillitsfull til oss når hun kom. Vi begynte å ta henne i nakkeskinnet ETTER at hun begynte å bli rampete, men jeg er helt enig, det kan være derfor hun har blitt mer rampete.

Skal jeg si NEI når jeg løfter henne ned, eller skal jeg være stille?

Det eneste jeg har på kjøkkenbenken er oppvask. Kanskje det er lukten av matrester som frister henne. En god grunn til å holde det ryddig på benken:)

Skrevet

Hei Dolly Duck!

Jeg har alltid vært imot fysisk avstraffelse av dyr. Men når man føler at men ikke kommer noen vei med ett strengt "nei", mente samboeren min at det var verdt å prøve.

Har du lært henne hva "nei" betyr? Katter kan ikke norsk, de må lære seg hva ting betyr.

Løft henne (ikke i nakkeskinnet,nei) ned mens du sier nei. Hver gang. Ikke noe fysisk straff eller roping, da blir pus bare redd!

Og at dyrlegen din sier at katten din ikke liker andre pga den reagerte hos vetrinæren er bare tullete. Det lukter ikke katt av skjorten hans, det lukter redd katt, dopet katt, død katt, blod fra en katt, ukastrert katt osv. Et vetrinærkontor er et sted hvor det er mye frykt, redsel og agressjon i lukta, og det er også nytt, fremmed, og hvor det gjerne ikke skjer veldig koselige ting. Det er helt normalt å ikke like dyrlegen.

Prøv å lek litt med mer henne. Hvis hun bare er inne, er det fryktelig stusselig og bare leke med seg selv og kun få litt kos nå og da. Katter blir rastløse, fulle av energi og urolige om de ikke får utfoldet seg nok enten ved å gå ut (som jeg mener at alle katter bør, men det er en annen diskusjon), eller ved en kamerat inne. Hvis ikke må DU bruke godt med tid og leke sammen med henne.

Dette høres ut som en god blanding av en ungkatt som har blitt håndtert feil, og en ungkatt som kjeder seg noe voldsomt.

Anbefaler at dere slutter å skremme henne, skrike til henne og ta henne i nakkeskinnet, og heller leker med mer henne og la henne bruke energien på det fremfor å hoppe på benken. Da får dere også et bedre forhold til henne hvor hun vil respektere dere mer. Men en katt blir ALDRI som en hund. Katter er selvstendige dyr som ofte driter i hva du mener, og gjør det de mener er greit :catmilk:

• Liker 1
Skrevet

Ta en liten sprayflaske og fyll med vann, hver gang pus hopper opp på benker og andre steder hun ikke får være så spray en liten dusj i luften rundt henne. (Altså ikke direkte i ansiktet hennes, men rundt ansiktet).

Det tar tid, men hvis du gjør dette konsekvent vil det nok hjelpe, det gjorde det hvertfall her.

Skrevet

Mange gode råd har du fått :)

- og du skal få ett til:

Jeg hører hun er "en katt av høyde", det betyr at dere må tilrettelegge slik at hun får/har muligheter til å bevege seg i høyden.

Lage plattformer oppover i høyden, slik at hun kan komme opp til de nivåene hvor hun har full oversikt over alt som skjer på gulvnivå.

Sjenker, hyller, bokhyller, et takhøyt klatrestativ med plattformer underveis mot toppen er alltid populært hos "katter av høyde" :)

Det kan høres ut som hun kjeder seg litt er jeg redd.... En halvvoksen "rampejente", full av futt og fart, egentlig klar for å ta del i årets store happening i katteverdenen; årets områdeoppgang, - som finner sted på disse tider av året.

Ikke mere nakkeskinnsløfting. Det vriker ikke. Det eneste det resulterer i er stort sett enten en redd katt, eller en meget trassig katt.

Alternativer for å holde oversikten fra høyden tror jeg er del av løsningen her :)

Lag gjerne et par hvileplasser til henne, f.eks. mellom toppen av vinduer og taklist :)

Edit:SkriveLeif

Hei! Jeg har ett 2 meter høyt klatrestativ med en "tønne" i bånn med to gjemmesteder oppå hverandre. Ett med en ball hengende i taket, ett uten. Det er en etasje med en liten plate ved siden av tønnen (det er to klatrestolper ved siden av hverandre, hvos du skjønner hva jeg mener), neste etsjae møtes de to klatrestolpene, og der er det en stor plate med ett hunn i midten. Neste etasje er en "hengekøye", hvor hun pleier å sove i. Over der henger nok en lekeball. Alt dette er i ett "plysj"-stoff. Jeg har dessverre ikke noen andre høye ting, ennet enn en kjøpmannsdisk, tv-benk, kjøkkenbord og kjøkkenbenk, og der vil jeg ikke henne. Som sagt, så kan hun sitte på vinduskarmene for å se på fuglene.

Mens jeg skriver dette har hun våknet fra luren sin inne på soverommet, kommet inn i stuen for å kose litt med mamma, spist, og hoppet opp på benken 3-4 ganger. Jeg løfter henne ned, men sier INGENTING, slik som Dolly Duck sa. Syns det er litt rart at jeg ikke skal si nei engang, men jeg renger med at hun vet hva hun snakker om:)Jeg har også gitt henne fiskegodis som belønning fordi hun har vært rolig.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Av og til må man også bare innse at man "har tapt", og ta en evaluering av hvor viktig det egentlig var.

Mine tre (yepp; 3 stk) tilbringer plenty med tid på kjøkkenbenkene.

De finner ikke noe å spise der, men de liker å tilbringe tid der, en av dem mer enn de to andre.

fordelen er at bekene alltid er ryddige :fnise:

Stadig vekk sitter han på toppen av kjøleskapet. Veien opp dit er via den ene kjøkkenbenken, over brødfjøla, og opp til sånn ca 1 meter og 70 (les: toppen av kjøleskapet).

Der sitter han og holder utsikt, maser litt og koser seg :fnise:

Jeg vet at jeg ville tapt den kampen så det sang etter om jeg hadde prøvd.

Jeg tok en rask evaluering av hva det betød for meg om de spaserte over benkene, eller satt på dem; og konklusjonen var; egentlig betyr det ingenting. maten er i kjøleskapet og i brødboksen. Brødfjøla og benkene vaskes.

Og for en ung, spretten, engerifull ungkatt; er det nok med de høydemulighetene hun har ?

Nå spør og graver jeg fryktelig her, men har hun gulvplass nok til å springe ?

Endret av Lille-pus
Skrevet

Av og til må man også bare innse at man "har tapt", og ta en evaluering av hvor viktig det egentlig var.

Mine tre (yepp; 3 stk) tilbringer plenty med tid på kjøkkenbenkene.

De finner ikke noe å spise der, men de liker å tilbringe tid der, en av dem mer enn de to andre.

fordelen er at bekene alltid er ryddige :fnise:

Stadig vekk sitter han på toppen av kjøleskapet. Veien opp dit er via den ene kjøkkenbenken, over brødfjøla, og opp til sånn ca 1 meter og 70 (les: toppen av kjøleskapet).

Der sitter han og holder utsikt, maser litt og koser seg :fnise:

Jeg vet at jeg ville tapt den kampen så det sang etter om jeg hadde prøvd.

Jeg tok en rask evaluering av hva det betød for meg om de spaserte over benkene, eller satt på dem; og konklusjonen var; egentlig betyr det ingenting. maten er i kjøleskapet og i brødboksen. Brødfjøla og benkene vaskes.

Og for en ung, spretten, engerifull ungkatt; er det nok med de høydemulighetene hun har ?

Nå spør og graver jeg fryktelig her, men har hun gulvplass nok til å springe ?

Jeg har vel egentlig tenkt litt på det jeg også, det ser jo ut som om pus koser seg når hun ligger der. Og så lenge det er rent, ryddig og ufarlig der, så går det vel greit. Men på den andre siden, så er det litt greit med regler.

Hun har bare en høydemulighet for øyeblikket, og det er klatrestativet. Kanskje det er derfor hun søker opp på benken, fordi hun vil ha flere muligheter å velge mellom?

Min samboer målte akkurat, det er ca 8 manneskritt fra verandadør til utgangsdør. Også har hun jo 45-50 kvm å løpe på, sånn egentlig. Når jeg leker med henne, leker jeg også med henne i høyden, sånn at hun trener benmusklene. (leker på klatrestativet, sofaen og senga.)

Akkurat nå leker hun på egenhånd lekene sine, hehe=D

Skrevet

Jeg forstår at du er frustrert og at dette er blitt løsningen. Men katten din kan jo ikke norsk, kan hun? Så det er ikke sikkert hun forstår dette strenge nei'et:P ? Jeg ville bare tatt henne rolig ned fra benken. Dette er noe hun etterhvert vil forstå, og om hun alltid blir tatt ned så gidder hun til slutt ikke å hoppe opp lenger. Du kan godt si nei om du ønsker, katter kan lære seg ordet etterhvert, men jeg ville ikke sagt det med en streng stemme.

Min samboer har knipset når hankatten min har hoppet opp på benken, han har aldri vært sintere enn det, men bare dette har gjort at katten kun vil ha kos av ham dersom jeg sitter vedsiden av ham, om samboeren gjør bråe bevegelser springer katten fort vekk men kommer tilbake når han sitter rolig igjen. Samboeren min får heller ikke lov til å bære ham:P Han har aldri vært fysisk med katten, men når vi bruker disse metoden for å kjefte eller skremme katten bort så blir vi i deres øyne litt utilregnelige.

Jeg forstår at samboeren din ikke vil ha en katt til, og det er helt greit:) Jeg har to katter og en hund i en liten leilighet og fått KLAR bedskjed fra samboer at nå er det nok:P Det bestemmer dere, men katten hadde nok likt det. Å få en ny katt å leke med er ikke det samme som å være hoss vetrinæren (det er skummelt).

Det er litt vannskelig da jeg ikke vet hvordan leilighet ser ut. Vi har et klatrestativ som du har, også har vi laget det til slik at kattene kan gå oppå den ene bokhyllen. Først var dette en plass de hoppet opp på hele tiden og samboeren min hadde luene sine der, vi prøvde å få dem til å slutte, men fant istede ut at vi flyttet luene hans til en annen plass og la kattene sitt teppe oppå der. Dette er yndlingsplassen deres nå. Kanskje du kan gjøre noe lignende? Om sommerhalvåret får de ligge oppå peisen, det er også en populær plass.

Jeg anbefaler å kjøpe en sele ja. Og nei, du trenger ikke gå tur med katten hver dag, men at den av og til får muligheten til å utforske litt kan være lurt.

Hvorfor er hun usikker på dere nå? Fordi dere har begynnt å ta henne i nakke skinnet og kjefte på henne. Så stopp med det:)

Ja, jeg er helt sikker på at du skal kunne skape et tilfredstillende hjem til pusen din:) man må bare prøve seg litt frem:)

Jeg har tatt sovetabelet og merker jeg sliter litt med å skrive skikkelig, så nå går jeg å legger med. Håper du forstår det jeg har skrevet, jeg gidder ikke lese igjennom det:P

GOD natt:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har vel egentlig tenkt litt på det jeg også, det ser jo ut som om pus koser seg når hun ligger der. Og så lenge det er rent, ryddig og ufarlig der, så går det vel greit. Men på den andre siden, så er det litt greit med regler.

Men ikke regler bare for å ha regler ?

De må jo ha en hensikt ? Ikke sant :)

Hun har bare en høydemulighet for øyeblikket, og det er klatrestativet. Kanskje det er derfor hun søker opp på benken, fordi hun vil ha flere muligheter å velge mellom?

Jeg tror du traff spikeren på hodet der !

Flere muligheter å velge mellom er nøkkelord med katter.

Friheten til å velge det man ønsker der og da er essensiell ved katter :)

Skrevet

En katt med god selvtillit liker å være i høyden(Animal Planet-My Cat FromHell) og skal ideelt kunne gå rundt hele rommet uten å berøre gulvet.

Ikke ta katten i nakkeskinnet, om du synes det er ille at hun er på benken så er vanntrikset som nevnt over en bedre idé. Men kanskje heller innse at en katt liker å klatre og er lar seg ikke dressere.

Oppførselen hos Dyrlege handler nok mer om at det er en stressituasjon enn andre katter. Min Pus1 er alltid sånn hos dyrlegen, men er kompis med de to andre pusene våre. Å skaffe henne en kompis nå som hun er så ung er ingen dum idé.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke for å være krass, men jeg må være kjapp (senga venter):

Du er, for å være helt ærlig, helt på vidda med din forståelse av katters behov, og hva det vil si å ha katt.

Mie er understimulert, ikke rampete. Å begrense plassene en innekatt får sitte/ligge på til klorestativet og vindusposten er.. ja, hva skal jeg si? Glade vanvidd i mangel på mer dekkende uttrykk. Katter har en enorm utforskertrang. Når hun hopper opp på kjøkkenbenk, kjøpmannsdisk og det som er, så følger hun et minimum av sine instinkter.

Når pusen min var på den alderen (før hun fikk komme ut), lekte hun sammen med søsteren sin 6-7 timer tilsammen hvert døgn, pluss at jeg lekte sammen med de minst en time daglig. I tillegg gikk jeg etterhvert tur med de hver for seg i sele en time hver kveld. De raste rundt på alle rom i hele leiligheten pluss balkongen. Hoppet oppå kjøkkenbenken, fra kjøkkenbenken og oppå overskapene, inni kjøleskapet når jeg åpnet døra, klatret oppover alle hyllene i bokreolen helt til topps, og jeg vet ærlig talt ikke et sted de ikke var oppå, inni eller under en eller annen gang! Og ja da, de hadde klorestativ og brukte de flittig, 3 stk til og med!

Nå er hun voksen og er ute flere timer om dagen, løper omkring, klatrer i trær, snuser på andre kattespor, jakter og får brukt masse energi. Likevel har hun mye igjen når kvelden kommer, så vi leker en times tid enda. Ellers vandrer hun rundt der hun finner det for godt. De eneste forbudte sonene jeg kan komme på her er inni brødboksen, oppå/inni komfyren og oppå brødfjøla :fnise:. Nå kan det høres ut som jeg bor i et kråkereir, men det er slett ikke tilfelle. Som årelangt fosterhjem til et utall syke og svake katter har renslighet og orden vært nødt til å stå høyt i kurs her. Men man må innse at det er levende vesen man har i hus, ikke pyntedukker som man forventer skal holde seg der man selv helst vil ha dem.

Katter er skapt til å jakte, til å være ute i naturen til å bruke hele kroppen, alle sine sanser intenst maange timer i døgnet. Det er ikke noe vi har klart å avle bort. Når de nå ikke får det, er det eiers ansvar å sørge for å gjøre innelivet så tilnærmet et naturlig uteliv som overhodet mulig. Og du er så langt unna der med katten din som det nesten går an å komme. Hun lider under det i seg selv, og når dere da i tillegg straffer henne de gangene hun bare ikke klarer å stå imot sine naturlige instinkter, ja, så ville det være noe helt galt fatt om hun ikke utvikler det vi ynder å kalle "adferdsproblemer" (liker ikke det ordet for det indikerer at det er dyret det i utgangspunktet er noe "feil med").

Katten er m.a.o helt normal, det er dine forventninger det er noe i veien med. Og hvis du virkelig er glad i katten din og ønsker å beholde henne, er det disse du snarest mulig bør ta et alvorlig oppgjør med. Gjør du ikke det, regner jeg med snarlig utvikling av laangt større "adferdsproblemer" enn at hun hopper opp på kjøpmannsdisken din.

Kort sagt: Slakk tøylene betraktelig.

Gi henne en kattevenn (å konkludere med at hun ikke liker andre katter fordi hun reagerte negativt hos veterinæren er så tullete at jeg orker ikke å kommentere det videre engang).

Lek mer med henne (og de to sammen). 30 min. er alt for lite!

Lær henne å gå i sele og ta henne med ut en tur om dagen så hun får kjenne snø og gress under potene sine.

Slutt å rope og skrike og ta henne i nakkeskinnet fordi hun gjør som katter bør!

Gjør du dette, får du en lykkelig, glad og kosete katt som du kan glede deg sammen med i mange år. Og det var vel hensikten da du fikk henne, ikke sant? :)

Ble lengre enn jeg tenkte og skrevet annerledes enn jeg så for meg, men jeg tenkte det kunne være nyttig for deg å lese litt om hvordan et mer naturlig katteliv arter seg, så kanskje du ser forskjellen og skjønner litt mer. Håper det da.. ;)

Endret av Aurora M.
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har gitt opp for lengst med å ikke la pus gå på diverse overflater. Rett og slett fordi jeg innså hvor mye mer viktig det var for han å klatre og gå på de enn det var for meg at han ikke gjorde det. Han er både på kjøkkenbenken, vinduskarmen, mathylla og spisebordet. I tillegg fikk han mer plass i høyden når jeg satt klatrestativet hans inntil en hems. Det er viktig at de har flere steder å bevege seg enn gulvet. Min pus er ganske sjelden på gulvet - bare når han må gå fra rom til rom faktisk.

Ellers er jeg enig i at 30 minutter med lek er langt fra nok. Nå som jeg har vært syk en liten uke, med litt mindre mulighet for å leke med han, så har han gjort det jeg hater mest: åpne døra hvor søppelbøtta ligger og være en ramp. Hvorfor? For han vet at jeg kommer til å gi han oppmerksomhet! Og han gjør alt han ellers ikke gjør, for å få oppmerksomhet. Som å jakte på hendene og føttene mine, samt bite skikkelig hardt. Og å være en sta liten krabat når det kommer til absolutt alt.

Vi leker flere ganger om dagen, og jeg tror det er bedre å dele opp leketiden i mange små sekvenser. F.eks om morgenen: jeg har funnet ut at jeg kan leke med han mens jeg pusser tenner, sminker meg, spiser frokost og kler på meg! Jeg drar en stang med en liten mus rundt i leiligheten hvor enn jeg går, og han løper fornøyd etter. Så får han en godbit på slutten og jeg drar. Når jeg kommer hjem fra universitetet, leker vi litt med å kaste mus og mat (ja, han elsker å fange maten sin når den spretter avgårde), og vi leker på kvelden. Dette er "faste" lekerutiner. I tillegg kommer all lek som jeg tar i forbifarta i 5-10 minutter her og der. Som f.eks hvis jeg ser på tv, så skraper jeg litt under teppet, og han blir nysgjerrig og leker. Og vi har lekt litt mindre nå for tiden, for pus har et større ønske om å sitte på balkongen og se på fuglene, som er helt greit for meg - jeg er ikke interessant for tiden :fnise:

Jeg tror ikke pus har sluttet å være glad i deg - jeg tror pus føler at du ikke er glad i henne som ikke vier henne mer oppmerksomhet. Hvis vi skal se på det fra et menneskelig aspekt. En ting til: ikke legg alle lekene ut til henne. La henne leke med en og en leke - gjem resten. Så bytter du ut etter en liten periode. Her i huset blir det hvertfall kjempekjedelig å ha tilgang til alle leker hele tiden.. så han blir overrasket med at det er en ny ting å leke med i ny og ne :)

• Liker 1
Gjest Villanda
Skrevet

Hei Dolly Duck!

Hun er veldig flink til å leke alene, alle lekene hennes er på gulvet (Mus, ting med bjeller, sånn rund plate med en ball i en grøft som pus skal dytte fremover osv.)

Grunnen til at vi ikke har en lekekamerat til henne (annet enn at samboer IKKE vil ha en katt til) er pga aggressivitet hos veterinæren. Dyrlegen har lukter av andre katter på genseren sin, og hun har konkuldert (etter 2 veterinærbesøk med akkurat lik oppførsel) at hun ikke liker andre katter. Jeg har alltid trodd at innekatter har det bra så lenge de får nok aktivitet og sosialisering med mennesker. Hun er også ofte ute på balkongen og leker i snøen.

Det er en blandingsrase/hunkatt. Grå og hvit med svake tigerstriper på ryggen, semilanghåret med brune øyne.

Hun kan ligge på sofaen, og hun har fri tilgang til vinduskarmer. (Hun liker å se på fuglene) Har du en ide til en alternativ utkikkspost jeg kan lage til henne? Jeg har bare en leilighet på ca 50 kvm, så mulighetene er ikke mange.

Jeg har veldig lyst til å prøve å gå ute med henne, men da må jeg vel opprettholde dette, og gå tur med henne hver dag? Jeg burde kanskje ha kjøpt ett sånt flexibånd sånn at hun kan løpe litt?

Hvorfor er hun usikker på oss NÅ? hun var jo kjempetillitsfull til oss når hun kom. Vi begynte å ta henne i nakkeskinnet ETTER at hun begynte å bli rampete, men jeg er helt enig, det kan være derfor hun har blitt mer rampete.

Skal jeg si NEI når jeg løfter henne ned, eller skal jeg være stille?

Det eneste jeg har på kjøkkenbenken er oppvask. Kanskje det er lukten av matrester som frister henne. En god grunn til å holde det ryddig på benken:)

Ville du tatt et lite barn i nakken? Eller vært hardhendt med det på noen måte når de tramper over de grensene dere har satt opp og ikke lyder verbale beskjeder?

Viss svaret ditt er nei, så bør det søren meg være nei for et dyr også. Du må tenke litt mer realistisk over hvor mye katten din faktisk forstår.

Det er i tillegg er det SKADELIG å løfte en katt etter nakken! Det skal lite til for å skade nervene og ødelegge katten for resten av livet. Det er stor forskjell på hva en kattemor gjør når den bærer barnet sitt, enn hva dere gjør som en avstraffelse.

Dere ødelegger tillittsforholdet dere i mellom, selvfølgelig vil ikke katten kose med noen som påfører den smerte.

I tillegg lar jeg meg provosere av at du synes det er "flaut" å gå med katten din i bånd. Skal det at du synes det er flaut gå utover livskvaliteten til katten din?

Viss dere ikke kan hanskes med katten deres uten å løfte den etter nakken og gi den det den trenger av frisk luft og mosjon, så bør dere kanskje revurdere om dere bør ha katt.

Vi har innekatt vi også, har hatt det i ti år. Vært gjennom rampefasen og alt. Vi går tur med katten i bånd ute vær eneste dag

så lenge hun selv vil selvfølgelig). Katten vår stortrives og har det godt.

Det er mye vanskeligere å holde innekatt enn utekatt, fordi det stiller ekstra store krav til eieren. Katter er inteligente dyr som trenger stimulans for å trives. Mest sannsynelig er katten deres i tennåringsfasen, og den vil gå seg til etter hvert, viss dere klarer å aktivisere den og gi den nok omsorg og kjærlighet. Eller så har dere en katt som kjeder seg fra vett og forstand.

Det er ikke nok å bare være glad i dyret sitt, man må ha mulighet til å gi den et godt liv også.

Skrevet

Mine katter har tre "utkikksposter" i leiligheten, der trives de begge to veldig godt, selv om den ene i tillegg er mye ute. Virker veldig som katter har behov for å se,og sitte i høyden, som flere over her skriver :) Hadde litt problemer med at kattungen i starten ville gå på bord o.l.(og storebroren forsåvidt når han kom i hus), men jeg vil helst holde kattene unna stedene der vi spiser og tilbereder mat, og har da enten løftet de ned hver eneste gang, eller brukt vann i spruteflaske teknikken...dette har fungert veldig bra her i huset, nå vet kattene hvor de får lov å sitte og ikke :) Har aldri sprutet mye på de, bare et sprut på sida av katten ar nok til at de tok poenget og hoppet ned :fnise: Og jeg har passet på at det har vært lunkent vann, så det ikke skulle bli altfor traumatisk :)

Må legge til at alle tre utkikkspostene er ved et vindu også, så de har utsikt både inne og ute :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...