AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva er deres tanker om SVs forslag om å fjerne karakteren i sidemål? Er dette kroken på døra for nynorsken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 30. januar 2012 #2 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva er deres tanker om SVs forslag om å fjerne karakteren i sidemål? Er dette kroken på døra for nynorsken? Det er i alle fall kroken på døra for blodsirkulasjonen til "de unge hjerner". La oss kutte alt i matematikken også, unntatt pluss og minus, så får alle seksere. La oss ikke jobbe med atomer med flere enn 8 elektroner i naturfagen, det vil bare forvirre. Og hvem trenger vel å vite noe om hinduisme, kristendom og islam? Buddhismen er enkel og grei, de har ikke en gud å holde styr på en gang. I gym kan vi holde oss til å løpe rundt i ring, det er så mye ork med alle reglene i fotball og volleyball. Og i samfunnsfag tror jeg jaggu elevene har mer enn nok med å diskutere siste episode av Paradise Hotel; hvis diskusjonene skal handle om vanskelige ting får de ikke nok øvelse i å diskutere. Faen, av alle ting å kutte så kutter man på noe som gir generelt god språkkompetanse. Det å ha et sidemål gjør at man blir mer oppmerksom på grammatikk osv, noe som har overføringsverdi til fremmedspråkslæring. Det blir ikke vanskeligere å lære engelsk og tysk om man kan både bokmål og nynorsk fra før. I tillegg skader det ikke å flekse hjernemusklene i ny og ne, uavhengig av "hva man har bruk for som voksen". Om jeg trener på treningssenter er det ikke for å bli flinkere til å trene på treningssenter, men for å styrke rygg og armer til å takle hverdagens mange utfordringer. Det samme kan man si om hjernen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 30. januar 2012 #3 Del Skrevet 30. januar 2012 Vel, enten det, eller et bedre system i skolen... jeg hadde nynorsk på u-skolen. så begynte jeg på vgs og hadde ikke nynorsk på tre år! Så tok jeg allmennfag påbygg, og plutselig var det nynorsk igjen. Tror folk virkelig at jeg sitter og pugger nynorsk i fritida eller? Bruker heller aldri nynorsk.... så jeg glemmer det jo uansett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SnowLeopard Skrevet 30. januar 2012 #4 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg hadde bokmål som sidemål på skolen. Selv om jeg da hadde sluppet dette, så hadde jeg ikke sluppet det irl. Har vi to språk, så mener jeg begge må undervises, hvis ikke får de slå sammen hele røkla til samnorsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 30. januar 2012 #5 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg hadde bokmål som sidemål på skolen. Selv om jeg da hadde sluppet dette, så hadde jeg ikke sluppet det irl. Har vi to språk, så mener jeg begge må undervises, hvis ikke får de slå sammen hele røkla til samnorsk. vi har jo 3. samisk også. jeg har like mye bruk for nynorsk som jeg har for samisk for å si det sånn Har mer bruk for engelsk. og dansk fks. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 30. januar 2012 #6 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg synes dette er en veldig trist sak. Hva med å ha deloppgaver på skriftlig eksamen hvor man må bruke begge målformer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 30. januar 2012 #7 Del Skrevet 30. januar 2012 Har mer bruk for engelsk. og dansk fks. Som sagt, det er ingen motsetning mellom det å lære sidemål (som for de fleste er nynorsk) og det å lære fremmedspråk. Hjernene våre er ikke så begrensede at vi må velge ut kun noen få språk som vi makter å tilegne oss, mens resten er klin umulig. Jeg driver og skal lære meg nederlandsk, og merker at nynorsken kommer godt med! Mange av de nederlandske ordene ligner nynorske ord (som ikke fins på bokmål). I tillegg hjelper det selvfølgelig å ha generell kunnskap om språk og grammatikk, det gjelder jo uansett hvilket språk man prøver å lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 30. januar 2012 #8 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg tror nynorskens dager er talte - ikke pga dette forslaget alene, men pga riksmedias ensidige bruk av bokmål. Jeg snakker selv en dialekt som ligger veldig nærme nynorsk, men likevel foretrekker jeg bokmål fordi alt jeg leser er på bokmål. Dermed går det raskere å bruke bokmål når jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 30. januar 2012 #9 Del Skrevet 30. januar 2012 For min del (som norsklærer) vil jeg gjerne ha undervisning i og vurderingssituasjoner med nynorsk, men kun én karakter i norskfaget totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 30. januar 2012 #10 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er i alle fall kroken på døra for blodsirkulasjonen til "de unge hjerner". La oss kutte alt i matematikken også, unntatt pluss og minus, så får alle seksere. La oss ikke jobbe med atomer med flere enn 8 elektroner i naturfagen, det vil bare forvirre. Og hvem trenger vel å vite noe om hinduisme, kristendom og islam? Buddhismen er enkel og grei, de har ikke en gud å holde styr på en gang. I gym kan vi holde oss til å løpe rundt i ring, det er så mye ork med alle reglene i fotball og volleyball. Og i samfunnsfag tror jeg jaggu elevene har mer enn nok med å diskutere siste episode av Paradise Hotel; hvis diskusjonene skal handle om vanskelige ting får de ikke nok øvelse i å diskutere. Faen, av alle ting å kutte så kutter man på noe som gir generelt god språkkompetanse. Det å ha et sidemål gjør at man blir mer oppmerksom på grammatikk osv, noe som har overføringsverdi til fremmedspråkslæring. Det blir ikke vanskeligere å lære engelsk og tysk om man kan både bokmål og nynorsk fra før. I tillegg skader det ikke å flekse hjernemusklene i ny og ne, uavhengig av "hva man har bruk for som voksen". Om jeg trener på treningssenter er det ikke for å bli flinkere til å trene på treningssenter, men for å styrke rygg og armer til å takle hverdagens mange utfordringer. Det samme kan man si om hjernen. What she said! Problemet med sidemål er at det kommer for sent. Sidemålet bør brukes aktivt fra 1.klasse av, ikke komme inn som et eget fag i 9. klasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 30. januar 2012 #11 Del Skrevet 30. januar 2012 For min del (som norsklærer) vil jeg gjerne ha undervisning i og vurderingssituasjoner med nynorsk, men kun én karakter i norskfaget totalt. Men hvorfor kan ikke den ene karakteren i norsk skriftlig være et gjennomsnitt av begge målformer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isdronning Skrevet 30. januar 2012 #12 Del Skrevet 30. januar 2012 Har ALDRI hatt nytte av nynorsk! Jeg skjønner jo godt hva som står på nynorsk - men FAEN DA!! Blir så jævlig irritert over alle som sier at nynorsk kommer godt til nytte når det gjelder andre fremmedspråk. Vi begynner jo med engelsk i førsteklasse, men starter men ikke med nynorsk før i NIENDE? Det har ingen mening! Dropp nynorsken. Det kommer til å dø ut uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 30. januar 2012 #13 Del Skrevet 30. januar 2012 Men hvorfor kan ikke den ene karakteren i norsk skriftlig være et gjennomsnitt av begge målformer? Det blir den jo på en måte uansett. Poenget er, sidemål eller ikke, én karakter i norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 30. januar 2012 #14 Del Skrevet 30. januar 2012 Det blir den jo på en måte uansett. Poenget er, sidemål eller ikke, én karakter i norsk. Det er sant, hvordan tenker du at eksamen skal være da? Todelt, kun hovedmål eller at det varierer fra år til år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 30. januar 2012 #15 Del Skrevet 30. januar 2012 For min del (som norsklærer) vil jeg gjerne ha undervisning i og vurderingssituasjoner med nynorsk, men kun én karakter i norskfaget totalt. Det går selvfølgelig an å kalle det bokmål og nynorsk i stedet for sidemål og hovedmål (see what I did there? ), og slå sammen karakterene. Det støtter jeg også. Men da bør begge målformer sikres litt mer eksplisitt (som du er inne på, med vurderingssituasjoner m.m.), ellers er det nok mange som ser sitt snitt til å tuppe nynorsken ut bakdøra, er jeg redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 31. januar 2012 #16 Del Skrevet 31. januar 2012 Som sagt, det er ingen motsetning mellom det å lære sidemål (som for de fleste er nynorsk) og det å lære fremmedspråk. Hjernene våre er ikke så begrensede at vi må velge ut kun noen få språk som vi makter å tilegne oss, mens resten er klin umulig. Jeg driver og skal lære meg nederlandsk, og merker at nynorsken kommer godt med! Mange av de nederlandske ordene ligner nynorske ord (som ikke fins på bokmål). I tillegg hjelper det selvfølgelig å ha generell kunnskap om språk og grammatikk, det gjelder jo uansett hvilket språk man prøver å lære seg. men når man aldri bruker da fks nynorsk så har det aldri vært noe vits i å lære seg det. Jeg lærte også fransk på ungdomsskolen, men fikk ikke ha det på videregående. Nå kan jeg bare telle til 10, synge en sang og si et par setninger på fransk. Hadde vært merkelig om folk da trodde at jeg kunne fransk fordi jeg hadde det for lenge siden? Nå er nynorsk litt annerledes, men jeg endte opp med drittdårlige karakterer i nynorsk siste vgs da jeg ikke hadde hatt nynorsk på 3 år. For læreren forventa at jeg skulle kunne nynorsk! wtf? Engelsk gikk det jo bedre med, for det bruker jeg jo nesten hver dag! Og jeg kan fint forstå mye nederlandsk uten nynorsk, så det klarer man fint med å kunne bare bokmål og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 31. januar 2012 #17 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg synes man burde gjøre sidemål valgfritt, men har man først faget bør man få karakter i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 31. januar 2012 #18 Del Skrevet 31. januar 2012 Man kan jo aldri vite om man får bruk for nynorsk, ikke i ungdomsskolealder i hvert fall. Så å forbanne nynorsken fordi man aldri får bruk for det er litt på kanten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viella Skrevet 31. januar 2012 #19 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg er også norsklærer, og jeg synes det er bortkastet at elevene skal lære å skrive nynorsk. Man bør kjenne til sentrale forskjeller mellom skriftspråkene, og ha lest en del tekster på nynorsk, men det er helt håpløst å ikke bruke tiden på noe mer nyttig i norskfaget. Mange elever sliter stort med å skrive god sakprosa for eksempel, noe en mye større prosentandel vil få bruk for videre. Skyt meg gjerne, men jeg sliter med å gi elevene gode argumenter for å holde på med dette. Noen mener derfor sikkert at jeg ikke egner meg som norsklærer, men jeg brenner virkelig for andre deler av faget, så jeg dropper det ikke ennå. Edit: Her tar jeg utgangspunkt i egen situasjon, altså nynorsk som sidemål. Jeg vet ikke hvordan dette oppleves for de som har bokmål som sidemål, så jeg kan ikke uttale meg om det. Endret 31. januar 2012 av Viella 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 31. januar 2012 #20 Del Skrevet 31. januar 2012 Du som er norsklærer burde vel bruke begrepet sidemål vel? Hva skal dette ha å si for elever med nynorsk son hovedmål? Skal de også slippe å lære å skrive det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå