AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Jeg har lenge vurdert å få meg en guttepus, men jeg er alene med en tre år gammel jente og lurte på hva jeg bør tenke på først? Jeg har selv vokst opp med dyr og vil hun skal få oppleve det og. (Jeg er uføretrygdet og bruker for mye tid alene hjemme så det ville vært mye for min egen skyld og..)
Gjest Bobler Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Først og fremst ville jeg sjekket om barnet er allergisk. Så ville jeg sett over om jeg hadde hatt råd til å ha pus. Første året må du regne med minst 3000kr på en hannkatt, og 4000kr på en hunnkatt hvis du skal ha kattunge. Du må kastrere, vaksinere og chippe. ca 1500 på hannkatt, ca 2000 på hunnkatt. Du må ha kvalitetsfòr (jo større jo billigere, en normal katt spiser vel ca 20kg i året. Det er 2x650kr ca), du må ha matskåler, reisebur, kloremøbel og kattekasse+sand + endel småtteri som halsbånd og børste. Skal du ha rasekatt kommer det selvfølgelig på betydelig mer. Ellers så er det ikke allverden med ting man bør ha klart. Du bør ha klart om pus skal gå ute eller inne (husk: MINST 8mnd før den slippes ut, da må den selvfølgelig være kastrert), om du leier må du høre med huseier, og du bør kontakte dyrebeskyttelsen for å få pus fremfor å støtte masseavl og finn.no-puser. Det er herlig med pus i hus, og absolutt bra for barn å vokse opp med dyr i hjemmet! Endret 30. januar 2012 av Bobler 2
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 La meg få lov til å "reklamere litt" Datteren din er ikke så gammel ennå, så jeg ville tenkt på om en ung, voksen guttepus kunne være noe for dere. Har dere en frivillig organisasjon i rimelig nærhet ? Hvis dere har det så ville jeg tatt kontakt med dem, fortalt at vi (du og datteren din ) kunne tenke dere å gi en ung katt et nytt foralltid hjem. Dere får da garantert lov å komme på besøk for å hilse på kattene, og jeg ser det som høyst sannsynlig at en av de kattene organisasjonen mener vil passe til dere kommer til å forelske seg i dere to Et oplasserinsgebyr må du regne med å betale (men da slipper du kasteringsutgiften selv, for katten er da alt kastrert). En omplassert ung katt vil gi dere en svært takknemlig venn, en som er sjeleglad for å ha funnet (og vunnet) mennesker som bare vil ham godt 6
Tabris Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Husk også at lillepus ikke skal være en leke eller en kosebamse for jenta di. Hun er tre år gammel, og er ikke i stand til å lese kattens kroppspråk. Dermed er det svært viktig at du gjør det, og lærer jenta å ha respekt for katten som et eget individ. 6
Rofl Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Om du har dyrebeskyttelsen i nærheten bør det være ditt første stopp. Kattene derifra kommer "ferdig" og de vil kunne finne en som passer best for deg. Katter er fantastiske. Min ligger for øyeblikket mellom armene mine mens jeg skriver dette 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Husk også at lillepus ikke skal være en leke eller en kosebamse for jenta di. Hun er tre år gammel, og er ikke i stand til å lese kattens kroppspråk. Dermed er det svært viktig at du gjør det, og lærer jenta å ha respekt for katten som et eget individ. Dette syns jeg er veldig fint du sier. Selv ser jeg på det som en selvfølge, men det er kanskje andre som leser her som ikke tenker på sånt. Jeg kommer ikke til å la datteren min herje med den, for å beskytte både katten og ungen. Takk for svar til alle! Jeg har faktisk vært innom tanken å gå via FOD-gården eller Dyrebeskyttelsen. HI 7
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Dette syns jeg er veldig fint du sier. Selv ser jeg på det som en selvfølge, men det er kanskje andre som leser her som ikke tenker på sånt. Jeg kommer ikke til å la datteren min herje med den, for å beskytte både katten og ungen. Takk for svar til alle! Jeg har faktisk vært innom tanken å gå via FOD-gården eller Dyrebeskyttelsen. HI Det synes jeg er knakende god idé Og Tabris sitt poeng er meget viktig. Derfor tror jeg en ung, voksen katt er et bedre valg enn en kattunge Men, som Bobler så riktig sier, det er en ting som bør sjekkes ut aller, aller først: Først og fremst ville jeg sjekket om barnet er allergisk. Dette fordi det finnes vel lite som er så trist, for alle parter, mennesker og katt, som å måtte returnere til omplasseringsorganisasjonen fordi etav menneskene viser seg å være allergisk Ellers, forutsatt at ingen av dere skulle vise seg å være allergisk for katt, så synes jeg dere skal reise ut til den organisasjonen dere føler passer best (etter å ha snakket med dem begge ), og bli adoptert. Man velger ikke en katt, man blir valgt Endret 30. januar 2012 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Det synes jeg er knakende god idé Og Tabris sitt poeng er meget viktig. Derfor tror jeg en ung, voksen katt er et bedre valg enn en kattunge Men, som Bobler så riktig sier, det er en ting som bør sjekkes ut aller, aller først: Dette fordi det finnes vel lite som er så trist, for alle parter, mennesker og katt, som å måtte returnere til omplasseringsorganisasjonen fordi etav menneskene viser seg å være allergisk Ellers, forutsatt at ingen av dere skulle vise seg å være allergisk for katt, så synes jeg dere skal reise ut til den organisasjonen dere føler passer best (etter å ha snakket med dem begge ), og bli adoptert. Man velger ikke en katt, man blir valgt Helt enig i alt du sier. Jeg må sjekke datteren min, jeg vet jeg ikke er allergisk i hvertfall. (Sånt kan man vel sjekke hos legen?) Jeg bor for nær hovedveien til å vurdere andre alternativ enn å ha innekatt, og jeg har lest at man da bør ha to så katten ikke kjeder seg. Stemmer dette? Hvor mye jobb er det evt med to innekatter?
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Helt enig i alt du sier. Jeg må sjekke datteren min, jeg vet jeg ikke er allergisk i hvertfall. (Sånt kan man vel sjekke hos legen?) Jeg bor for nær hovedveien til å vurdere andre alternativ enn å ha innekatt, og jeg har lest at man da bør ha to så katten ikke kjeder seg. Stemmer dette? Hvor mye jobb er det evt med to innekatter? Yepp Legen vil kunne ta en allergitest på prinsessen din Takk for at du ser så langt at innekatter har det mye morsommere om de er to (eller 3, selv har jeg altså 3 ) Der er tilnærmet dobbelt av utgifter med 2 (vaksiner, mat, dosand), men ikke dobbelt med jobb. Ikke på langt nær Nå antar jeg at du bor i Oslo (det trenger du ikke svare på !). Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus vet jeg avogtil får inn innekatter som desperat trenger et nytt "for-all-tid-hjem". Disse er da voksne katter, og ofte har eieren dødd fra dem så de sørger, har flyttet og trenger å finne noen de virkelig liker og vil knytte seg til Jeg kjenner ikke like godt til FOD, så der må noen andre tre støttende til. Jeg holder fullstendig åpent for at iallefall DOOA kan komme til å ha et uadskillelig vennepar inne. Et par som kanskje vil velge dere Ring til dem og hør når du vet at datteren din ikke er allergisk 3
CathFoto Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Det viktigste jeg kan si i tillegg til alt som står over er at du må bestemme deg for at når du skaffer katt er den et familimedlem som alle andre, og med det mener jeg at du må ha den resten av dens liv. Jeg blir nemlig så veldig sint og lei meg av de talløse Finnannonsene som gir bort katter med begrunnelser som flytting, har ikke tid, har ikke plass osv. Når det er sagt så er det fantastisk å ha katt. De gjør dagene bedre og berriker hjemmet <3 også virker det som innekatt er lurt om du bor ved stor vei. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Og husk at katter fint kan leve 15-20 år:) Jeg blir forbanna når jeg ser folk som skal omplassere katter pga f.eks flytting, også har de kanskje hatt katten et par måneder bare. Snakk om dårlig planlegging... Supert at du skal ha innekatt(er)! De lever lenger, og slipper å bli påkjørt, havne i slåsskamp (med risk for smitte av sånt som katteaids og felv, som er leukemivirus, begge smitter via bitt), bli jaget bort av katter som allerede eier reviret, utsatt for sadister osv. I tillegg slipper du at de plager naboene dine:) Selv har jeg en hel flokk, driver oppdrett av rasekatt, og de er innekatter med egen kattegård. Det funker veldig bra:) Det er på langt nær dobbelt jobb med to katter, sandkasser skal uansett renskes to ganger om dagen (anbefaler skikkelig sand så slipper du lukt), de skal ha mat og vann osv. Fordelen er at de får ut mye energi på hverandre, og det blir mindre mas på eier. Dyrere blir det jo selvfølgelig, det går jo dobbelt så mye mat, men man kan jo kjøpe større sekker når de er to, siden maten blir spist fortere. Mat fra dyrebutikk er veldig mye bedre enn den fra supern... Lykke til, katter er fantastiske dyr, og her har vi aldri angra en dag på at vi fikk oss katter:)
Rofl Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Selv har jeg en hel flokk, driver oppdrett av rasekatt, og de er innekatter med egen kattegård. Det funker veldig bra:) Kan jeg spørre hvilke rasekatt du har?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Det viktigste jeg kan si i tillegg til alt som står over er at du må bestemme deg for at når du skaffer katt er den et familimedlem som alle andre, og med det mener jeg at du må ha den resten av dens liv. Jeg blir nemlig så veldig sint og lei meg av de talløse Finnannonsene som gir bort katter med begrunnelser som flytting, har ikke tid, har ikke plass osv. Når det er sagt så er det fantastisk å ha katt. De gjør dagene bedre og berriker hjemmet <3 også virker det som innekatt er lurt om du bor ved stor vei. Enig i dette Vi fikk oss katt for en del år siden, og planla å legge opp flytting og framtid med hensyn på katten. Men av ulike grunner ble det veldig vanskelig. Vi var heldige og kunne gi katten til en snill nabo så den fikk bli i territoriet sitt og ha et godt hjem, men jeg har likevel følt meg som en "dårlig" dyreeier. Nå kan det hende du er i en mer forutsigbar situasjon, og du virker både snill og fornuftig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå