Gå til innhold

Blir busker brune av tiss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått beskjed fra huseier om at hunden ikke får lov til å tisse i hagen, pga den ødelegger busker og gjør dem brune.

Ikke noe stress for meg, dems hus og de bestemmer selvfølgelig. Litt vannskelig å trene av han den vanen, men det går vel.

Men blir virkelig busker brune av tiss? Bikkja har hatt fast tisseplass der vi bodde før i 6år, var like fint der som ellers...

Spør bare av nyskjerrighet, ikke fordi jeg skal være vannskelig med huseier. :) respekterer det 100%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg ingen tro på, heller motsatt :)

avføring, er også det som kalles naturgjødsel, det har som regel motsatt virkning, altså at planter gror bedre... :)

Skrevet

Hvis en og samme busk blir tisset på veldig ofte og mye, vil den kunne bli brun fordi urin inneholder amoniakk. I en vanlig villahage som er tilgjengelig for en hund eller to har jeg imidlertid aldri sett at det har vært noe problem med mindre hundene er henvist til å tisse på samme sted hele tiden fordi de f.eks. er bundet der over lengre tidsrom.

Og skulle teorien til huseieren din holdt vann, ville alle buskene i hagen min vært brune, men det er de ikke. Så jeg synes huseieren din overdriver dette voldsomt, men det er ikke så lette å finne husvære å leie med hund, så du får bare smile og nikke og ta raske joggeturer bort fra hagen når hunden skal luftes.

Skrevet (endret)

Barbusker som står strategisk plassert blir brune/svidd av urin fra hunder som løfter på beinet der. Plenen får også flekker, hvertfall på sommeren.

Endret av Kontormus
Skrevet

Jeg har opplevd at planter har blitt... ikke helt brune, men litt sånn halvgroggy etter hundetiss.

Men det kan godt hende at huseieren din sa det som en unnskyldning. Det er sikkert ikke kjekt at hagebusken til vedkommende blir dynket i hundetiss, så han ville sikkert bare ha en grunn til å si ifra.

Skrevet

Buksbom er et eksempel på en busk som ikke tåler at hunden pisser på den.

Uansett så må det jo være opp til huseier å bestemme om det er greit eller ikke at di bikkje pisse i hagen hans. Syns han det er en uting så må du bare forholde deg til deg.

:heks:

Skrevet

Vi har en busk som er fast tisseplass for hunden vår. Den har begynt å bli brun..

Gjest padawan
Skrevet

ja, det skjer både med gressplener og busker/planter hvor det tisses regelmessig på de samme stedene.

Skrevet

Særlig nyplanta busker tåler urin dårlig .........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...