AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Jeg vet det har vært en del slike tråder her tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Ikke kast bort pengene dine på Norges Kreative Fagskole! Positivt med NKF: - Sentral beliggenhet i Oslo - Morsomme fag - Lite krevende studier sammenlignet med mye annet Negativt med NKF: - De fleste lærerne mangler pedagogisk utdannelse. De er ofte flinke i sine fag, men ikke særlig flinke som lærere. - Det koster mellom 42.000 kr og 50.000 kr PER SEMESTER, avhengig av hvilket studie du velger. Lånekassen gir lån til det, men ingenting av pengene som går til semesteravgift blir omgjort til stipend. Hvis du består den toårige utdanningen sitter du igjen med godt over 200.000 i gjeld etter omgjøring. - NKF er ikke så godt anerkjent ute i de forskjellige bransjene som det de selv påstår. - De fleste studentene har IKKE lett for å få jobb etterpå. I en klasse jeg vet om fikk én av 20+ studenter relevant jobb etterpå. De andre måtte ta ufaglærte jobber, eller fortsatte å studere. Det er en grunn til at de lager sensasjonelle artikler som "Fikk jobb etter NKF!" på skolens hjemmeside. - Skitne lokaler. Det er ikke uvanlig å finne brukt bestikk, tom emballasje og snusklumper ved Mac'en man skal bruke. Støvrendene på vegglistene inne på toalettet tyder på at det aldri blir vasket skikkelig der. - Uklare tilbakemeldinger. Du får én karakter PER ÅR (ikke semester), og det er det eneste konkrete du har å gå etter. Karakterene for resten av klassen holdes hemmelig, så du får aldri vite hvordan du ligger an i forhold til andre hvis de ikke forteller det selv. Du får ikke engang vite hva snittet i klassen ligger på. - Ingen fast timeplan. Gjør det vanskelig å jobbe ved siden av studiene, til tross for mange fridager. Plutselig flyttes timene med to dagers varsel, sånn at du ikke har fri likevel. Timeplanen er helt ulik fra uke til uke. - Mye gruppearbeid uten lærer til stede. På den måten får lærerne mindre å gjøre, og skolen tjener penger på å overlate studentene til seg selv. - Ekskluderende klassemiljø. Studentene velger selv hvem de vil være på gruppe med, og det fører til et miljø man må til ungdomsskolen for å finne maken til. I motsetning til ungdomsskolelærere gjør lærerne på NKF ingenting for å hindre at noen blir på gruppe alene. - Ukvalifiserte og umotiverte studenter. Det kreves ikke generell studiekompetanse eller noen annen kompetanse for å komme inn på NKF. Mange går der fordi de hadde få valgmuligheter, og en del av dem burde ikke vært der. - Hvis du slutter midt i skoleåret, må du likevel betale for hele. Jeg vil med dette fraråde alle å begynne på NKF. Hvis dette innlegget kan redde én student fra å begynne der, har jeg oppnådd det jeg ville. Hvis du vil bli flink i et av fagene de lærer bort, finnes det bedre måter å gjøre det på. Mange av fagene lærer du like godt på egenhånd. Bruk nettet, les bøker, prøv deg frem, bli kjent med folk og vis dem hva du kan, og du kommer garantert like langt selvstendig på to år som du ville gjort på NKF. Norges Kreative Fagskole er ikke verdt pengene. 36
Gjest WendyClear Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Fantastisk bra at noen starter sånn her tråder. SKolen er jo veldig gode på å reklamere for seg selv, og sender ofte ut sine beste studenter for å reklamere på videregående skoler. Her får en utelukkende gode kommentarer, og de presenterer seg på en måte som høres ut som deres plass i bransjen er svært bra (noe den ikker er, mange i bransjen er derimot skeptiske til studenter som har gått her, da det er veldig uvist om deres ferdigheter). Det at man bare skal sende et søknadsbrev for å komme inn viser at skolen ikke duger innen kreativ utdannelse, alle de etablerte og mer prestisjefylte skolene har jo opptaksprøver. Endret 30. januar 2012 av WendyClear 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Takk, jeg vurderte sterkt å begynne der, men var usikker. Nå mistet jeg lysten. Takk for at du sier i fra. 6
pinar Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Mm. Jeg gikk på en make up artist skole en gang i tiden, det var mye av det samme. Mye penger, og lite tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Hvilken linje gikk du på? Og hvor lenge er det siden? Har hørt lignende historier før. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Fantastisk bra at noen starter sånn her tråder. SKolen er jo veldig gode på å reklamere for seg selv, og sender ofte ut sine beste studenter for å reklamere på videregående skoler. Her får en utelukkende gode kommentarer, og de presenterer seg på en måte som høres ut som deres plass i bransjen er svært bra (noe den ikker er, mange i bransjen er derimot skeptiske til studenter som har gått her, da det er veldig uvist om deres ferdigheter). Det at man bare skal sende et søknadsbrev for å komme inn viser at skolen ikke duger innen kreativ utdannelse, alle de etablerte og mer prestisjefylte skolene har jo opptaksprøver. Hva slags etablerte og mer prestisjefylte skoler er det snakk om? Jeg har lyst til å gå illustratør og tenkte på NKF, men nå ble jeg usikker ... men jeg vet ikke hvilke andre skoler jeg skal søke på?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Merk også at NKF står for Norges Kreative FAGSKOLE. Det vil si at de IKKE er som høyere utdanning å regne, selv om de fleste begynner på NKF etter videregående. Fagskoler har dermed IKKE lov til å dele ut studiepoeng. Så etter to år på NKF med en haug studielån for skolepenger (i underkant av 200 000 NOK + vanlig stipend/lån!) ,som du ikke trenger å betale ellers på universitet eller høgskole, sitter du igjen med null (0) studiepoeng, der du ellers ved høyere utdanning ville hatt 120 poeng tilsvarende to tredjedeler av en bachelorgrad. Hurra! 18
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Men hvilke skole skal man søke på da om man vil studere illustratør? Fotballfrue gikk visst på NKF - journalist-linje 4
Gjest WendyClear Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hva slags etablerte og mer prestisjefylte skoler er det snakk om? Jeg har lyst til å gå illustratør og tenkte på NKF, men nå ble jeg usikker ... men jeg vet ikke hvilke andre skoler jeg skal søke på? Prøv kunsthøyskolen, de er flinke! De har riktignok en mer tradisjonell approach (bruker ikke like mye data), men da blir man mye flinkere til å tegne også. Her får du en bachelor! Westerdals har lenge hatt et godt rykte, men til gjengeld veldig dyr og jeg har hørt at de har tapt seg litt etter at denne "medieutdannelsesbølgen" begynte å renne over landet. På westerdals får du også bare en fagutdannelse. Du kan likesågodt bare jobbe et år og lage deg et godt portefolio framfor å gå på NKF, da sparer du penger også... Eventuelt kan man ta studier innenfor kunst på universitet (da skiller man seg ut i søknadsprosessen - for det er ikke bare bare å klare seg som illustratør). Endret 30. januar 2012 av WendyClear 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Hvilken linje gikk du på? Og hvor lenge er det siden? Har hørt lignende historier før. Trådstarter her. Jeg går der dessverre fremdeles. Hvilken linje ønsker jeg ikke å skrive her, men det finnes misfornøyde studenter som føler at de kaster bort pengene sine på samtlige linjer. Hvis du søker litt på nettet (og her på Kvinneguiden) ser du at det finnes mange lignende historier (legg merke til at de få positive innleggene om NKF her inne alltid er skrevet med en overdreven entusiasme som avslører at de må være skrevet av NKF-ansatte). Grunnen til at linjer som grafisk og interiør er linjene som blir omtalt negativt oftest, er at de er store linjer med mange parallellklasser. Det betyr ikke at de andre linjene er av noe bedre kvalitet. Noen forskjeller er det mellom linjene, men ingen av linjene er vesentlig mye bedre enn de andre. Det stemmer også som noen nettopp skrev, at man ikke får et eneste studiepoeng av å ha gått på NKF. Det er noe som er viktig å understreke, og som jeg burde ha tatt med i det første innlegget mitt. Jeg skulle ønske noen hadde banket dette inn i skallen min før jeg skrev under på kontrakten med NKF. Nå har jeg kastet bort masse penger, og sitter igjen med svært lite i forhold til prisen. Nesten gratis kunne jeg ha brukt den samme tiden på å bygge meg opp kompetanse på egenhånd. Papirene fra NKF imponerer ingen. Disse innleggene er litt som å skyte seg selv i foten, siden jeg skal søke jobb med NKF på CV'en. Det burde være i min egeninteresse å gi NKF et så godt rykte som mulig, men jeg har vurdert situasjonen og kommet frem til at jeg heller vil hjelpe andre å unngå den samme fella som jeg har gått i. 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Prøv kunsthøyskolen, de er flinke! De har riktignok en mer tradisjonell approach (bruker ikke like mye data), men da blir man mye flinkere til å tegne også. Her får du en bachelor! Westerdals har lenge hatt et godt rykte, men til gjengeld veldig dyr og jeg har hørt at de har tapt seg litt etter at denne "medieutdannelsesbølgen" begynte å renne over landet. På westerdals får du også bare en fagutdannelse. Du kan likesågodt bare jobbe et år og lage deg et godt portefolio framfor å gå på NKF, da sparer du penger også... Eventuelt kan man ta studier innenfor kunst på universitet (da skiller man seg ut i søknadsprosessen - for det er ikke bare bare å klare seg som illustratør). Så kunsthøyskolen har en illustratørlinje? Går du der selv? Hva slags studier innenfor kunst kan man ta på universitetet? Nei, jeg vet at det ikke er lett å få seg jobb ... men hva er portefolio? Og kan man lage dette selv uten å ha en utdannelse innen illustratør? Hvordan søker man jobb som illustratør igrunn?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #12 Skrevet 30. januar 2012 Bestevenninnen min studererte journalistikk der. Hun er superflink, og hadde mye praksis før hun begynte. Hun driver i dag sitt eget blad, og er på vei inn i reklamebransjen. De hun har studert sammen med, hva kan man si? Mange har tatt bachelorgrader, uten å få relevant jobb. En jobber i Her og Nå, en i Se og Hør. Du skal ha usedvanlig mye praksis for å bli ansett som en dyktig journalist, med bare NKF i bagasjen. Så TS, all støtte til deg. Venninnen min ble deprimert av å studere der, og var halvveis sykmeldt det siste året. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #13 Skrevet 30. januar 2012 Kjenner mange som har gått NKF uten å få jobb etterpå ja. Blandt anner journalistene. Den eneste forskjellen på å gå NKF vs å ikke gå skole er at du får stipend å leve på. Ellers handler alt om å lære seg grunnleggende teknikker og få en fot innenfor bransjen. Og de få som får jobb etterpå kunne fint ha kommet seg inn i bransjen selv 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #14 Skrevet 30. januar 2012 Søsteren min går på NKF andre året i Trondheim. Hun går 3D og animasjon og mitt inntrykk er at hun er veldig fornøyd og er blitt veldig dyktig. En av de dyktigste i klassen. Men hun vurderer å gå videre på spilldesign senere da. 1
Viljaa Skrevet 30. januar 2012 #15 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Helt enig. Jeg kjenner selv et par personer som har sittet igjen med mye lån, blandede erfaringer med behandlingen fra skolen og liten sjangs på jobb. Det finnes også mye greit med slike skoler, blant annet er det praksis på noen av linjene deres, som gjør at studenten i alle fall har en minimumssjanse til å få en fot innenfor. Ellers vil jeg bare stresse at de som vurderer å gå på slike skoler bør a) ha en plan b, b) være supermotivert - skal en utdannelse være såppas dyr så må du selv ta ansvar for å få noe ut av den og c) still strenge krav til skole og pedagogisk personale. Som elev på en så dyr skole er du også kunde, og til den prisen burde man virkelig få mye for pengene. Det er også et poeng hvor godt skolen selv diskret kamuflerer hvor lite kvalifikasjon du får for pengene du investerer. Du får et fagbrev, that's it. Det kan bety at tallentfulle folk som ellers har jobbet litt i bransjen faktisk er like tjent på å bare fortsette å jobbe uten å skaffe seg 300 000 i lån. Om du lander i en bedrift vil du nok ikke oppleve å få noe særlig større lønn basert på utdannelsen fra NKF alene. Endret 30. januar 2012 av Viljaa 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #16 Skrevet 30. januar 2012 Men handler denne tråden om alle skolene til NKF eller bare den i Oslo? Og i andre tråder på KG er det blitt klaget på alle skolene eller bare den i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #17 Skrevet 30. januar 2012 Jeg kjenner fler som har gått på NKF i Trondheim. Den eneste av de som har fått seg relevant jobb er hun som har jobbet mye med layout for studentavisa og jobbet masse frivillig med å lage plakater og materiell for festivaler og slikt. Tror ikke den utdanningen i seg selv er verdt noe særlig, man må ha mye erfaring i tillegg for å få jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #18 Skrevet 30. januar 2012 Kjenner mange som har gått NKF uten å få jobb etterpå ja. Blandt anner journalistene. Den eneste forskjellen på å gå NKF vs å ikke gå skole er at du får stipend å leve på. Ellers handler alt om å lære seg grunnleggende teknikker og få en fot innenfor bransjen. Og de få som får jobb etterpå kunne fint ha kommet seg inn i bransjen selv Rettelse: Man får lån å leve på. Pengene blir først omgjort til stipend etter hele studiet er ferdig (2 år for de fleste linjene, 1 år for Macdesign). Det som blir omgjort til stipend er bare en del. Du sitter igjen med over 200.000 i gjeld hvis du består, og nærmere 300.000 om du stryker eller slutter underveis! Det finnes billigere måter å leve på enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 Men handler denne tråden om alle skolene til NKF eller bare den i Oslo? Og i andre tråder på KG er det blitt klaget på alle skolene eller bare den i Oslo. Vennninnen min gikk på nkf i oslo. Men de andre skolene skal visstnok være verre. Tror vel Trheim har best rykte.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Prøv kunsthøyskolen, de er flinke! De har riktignok en mer tradisjonell approach (bruker ikke like mye data), men da blir man mye flinkere til å tegne også. Her får du en bachelor! Westerdals har lenge hatt et godt rykte, men til gjengeld veldig dyr og jeg har hørt at de har tapt seg litt etter at denne "medieutdannelsesbølgen" begynte å renne over landet. På westerdals får du også bare en fagutdannelse. Du kan likesågodt bare jobbe et år og lage deg et godt portefolio framfor å gå på NKF, da sparer du penger også... Eventuelt kan man ta studier innenfor kunst på universitet (da skiller man seg ut i søknadsprosessen - for det er ikke bare bare å klare seg som illustratør). Eller ta ett år på folkehøgskole. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå