Gå til innhold

Veksling

Soul

Anbefalte innlegg

Vi skal en liten tur til Finland til helga. Vet dere om det lønner seg å veksle her før vi drar, ta ut penger av minibank der nede eller veksle i bank der?

Håper noen kloke hoder vet :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare bruk visa korte der borte?

Ikke sikkert dere trenger å ta ut penger, men bare bruk kort :)

Slipper dere å få penger til overs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Finland et par ganger i løpet av 2003. Har aldri tatt vekslet penger her. (Kanskje tatt ut nok til flybussen på Gardermoen) Ellers har jeg brukt visa/minibanker der. Det går fint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar! :) Blir antagelig til at jeg bare bruker VISA/minibanker der da. Tror kanskje vi har igjen litt Euro fra ferien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene har litt forskjellige vilkår, men som regel lønner det seg å ta ut penger i minibank med ditt vanlige VISA/minbank-kort i det landet du oppholder deg. Kursen er som regel bedre enn den du får ved veksling på forhånd. Ta også gjerne ut større beløp fordelt på få uttak, da det er et fast gebyr knyttet til hvert uttak (i tillegg til et prosentvis påslag av beløpet).

Varekjøp er som oftest gunstigst å gjøre med kredittkort. Dette er kostnadsfritt hos mange kredittkortselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta også gjerne ut større beløp fordelt på få uttak, da det er et fast gebyr knyttet til hvert uttak  (i tillegg til et prosentvis påslag av beløpet).

Det er ikke helt riktig at det nødvendigvis er gegbyr på hvert uttak. Dette varierer fra bank til bank. Jeg bruker skandiabanken, og der er det gebyrfritt både å ta ut penger og å betale med kort. Dette har spart meg for mye penger, siden jeg reiser en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at det nødvendigvis er gegbyr på hvert uttak. Dette varierer fra bank til bank. Jeg bruker skandiabanken, og der er det gebyrfritt både å ta ut penger og å betale med kort. Dette har spart meg for mye penger, siden jeg reiser en del.

Ok, nyttig opplysning :) . Får ta en titt på Skandiabanken ved leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv med skandiabanken må man betale valutapåslaget på 1,7(??)% eller noe sånt. Dette er noe gjennom VISA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...