Gå til innhold

Mye fravær, gode karakterer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fortvilet for tiden, ettersom jeg har så mye fravær nå siste året på VGS. Fravær har jeg hatt mye av gjennom ungdomsskolen og VGS, og det fortsetter altså nå siste året. Fraværet bunner for det meste i forskjellige sykdomsproblemer jeg har, bl.a. manglende energi, anspente muskler og øyne, hodepine osv. Selv om jeg har mye fravær klarer jeg allikevel å opprettholde gode karakterer. For det meste 4 og 5.

Det jeg er så redd for er hva alt dette fraværet kommer til å si for meg i fremtiden. Det er så skummelt når jeg vet at fraværet betyr så mye.

Jeg har begynt på en ny type behandling nå, som jeg håper skal gjøre meg bedre. Har ikke prøvd denne behandlingen før, men legen mente det kunne være noe for meg. Hvis jeg blir bedre ønsker jeg å neste år prøve å jobbe litt, jeg er nemlig ikke klar for høyere utdanning enda. Men jeg vet ikke om jeg i det hele tatt kan få meg jobb da når fraværet mitt er såpass høyt?

Noen som har noen råd eller tips til meg? Blir jeg nødt til å ta om igjen siste året selv om jeg består med gode karakterer, hvis jeg skal ha håp om å få en jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis fraværet er medisinsk begrunnet, og du blir bedre, kan du nok få legen og skolen til å skrive under på et skriv der det står at du ikke har disse problemene lenger og at det var "godkjent fravær"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skyldes sykdom, så er jo fraværet ofte i form av dager og ikke timer. Jeg har en kronisk sykdom, slik at jeg hadde mye fravær på ungdomsskolen og VGS, det har ikke skapt noen problemer etterpå, fordi det er snakk om dager og en medisinsk grunn. Mange fraværstimer og dårlig orden/oppførselskarakter er mye verre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg skulle ansatt en person og kunne velge mellom en med topp karakterer og en del fravær, og en med lite fravær og gjennomsnittskarakterer så ville jeg nok valgt siste person. Viktig at folk kommer på jobb når de skal og en vet hva en har å forholde seg til.

men er fraværet av medisinke årsaker ville jeg hatt med en begrunnelse for dette feks dersom du søker jobb. stiller hvertfall sterke da særlig om forholdene er bedre nå slik at du vil klare å komme deg på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg 3-ere, men mest 4 og 5-ere på vitnemålet, men veldig mye fravær.

Det er ikke skulkefravær, så jeg legger ved et skriv om grunnen til fraværet som jeg har fått av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver ville jeg lurt på fraværet ditt, men samtidig ville jeg sett at du levert gode resultater til tross for fraværet. Tror ikke nødvendigvis en med godt fremmøte og dårlige resultater hadde gjort bedre inntrykk på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PinkLeaf

Jeg hadde problemer med kronisk sykdom på vgs, som gjorde at jeg hadde mye fravær - både dager og timer. Studiekoordinatoren gjorde om timene til dager, og fjernet også 14 dager av fraværet. Dette fordi jeg hadde legeerklæring, og reglene var slik da. Nå er dette noen år siden, så jeg vet ikke om det fortsatt er slik, men jeg synes du bør ta en samtale med en koordinator og sjekke mulighetene dine.

Jeg hadde også gode karakterer på tross av fraværet, og ingen har sagt noe på det i jobbintervjuer, siden jeg har legeattest som vedlegg på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så høyt fravær på skolen at jeg ikke fikk karakter i fagene engang, men har aldri hatt problemer med å få jobb. Jeg har aldri siden vist karakterene mine fra VGS heller, så jeg hadde ikke bekymret meg så mye hvis jeg var deg. Jeg har kun dratt hjem fra jobb EN dag siden jeg var 14, og nå er jeg 25. Så fraværet fra VGS reflekterer ikke hvordan arbeidsmoralen er bestandig. I dag studerer jeg dobbelt og har to ekstrajobber, så skolemoralen forandrer seg med årene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...