Gå til innhold

Operasjon, luksasjon i skulder

Pinnsvin

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge slitt med en skulder som lett går ut av ledd. Første gang det skjedde var jeg 15, og de seneste årene (jeg er nå 27) har det skjedd oftere og oftere.

Var til utredning + kontrastrøntgen og MR i høst, og fikk påvist en stor skade i skulderen. Nå har jeg fått time til operasjon i begynnelsen av Mars, og har begynt å tenke på restitusjon og trening etter operasjonen.

Er det noen her som har gjennomgått samme operasjon, og har erfaring når det kommer til opptrening/generell trening etter inngrepet? Jeg vil nødig gå lenge uten å få trent, og lurer på hvor lang tid jeg må regne med å være ute av stand til å trene kardio/styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har operert en skulder for akkurat det samme som deg. Fikk en skade på håndballbanen som 14-åring der skulderen gikk ut av ledd. Ble ikke sjekket videre, så det ble ikke fanget opp at alle leddbånd røk i tillegg til at leddskålen fikk en smell. Fram til jeg var 16 gikk armen ut av ledd minst 30 ganger.

Dette begynner å bli noen år siden nå, men jeg mener at jeg måtte gå med fatle i 4 (?) uker først. I begynnelsen også med et slags "bånd" rundt kroppen for å hindre bevegelse, spesielt om natten. Etter dette begynte jeg med forsiktig styrketrening. Min arm har gått ut av ledd et par ganger etter operasjonen, men siden det er flere år mellom hver gang blir dette regnet som godkjent. VELDIG viktig å være nøye med å styrke muskulaturen som stabiliserer skulderleddet (rotasjoner bl.a.).

Når det gjelder annen trening, som kondisjonstrening, tror jeg dette vil begrense seg helt naturlig av smertene. Det er forbausende hvor mye skuldrene påvirkes av gange/løping.

Lykke til med operasjonen!

Endret av livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har operert en skulder for akkurat det samme som deg. Fikk en skade på håndballbanen som 14-åring der skulderen gikk ut av ledd. Ble ikke sjekket videre, så det ble ikke fanget opp at alle leddbånd røk i tillegg til at leddskålen fikk en smell. Fram til jeg var 16 gikk armen ut av ledd minst 30 ganger.

Dette begynner å bli noen år siden nå, men jeg mener at jeg måtte gå med fatle i 4 (?) uker først. I begynnelsen også med et slags "bånd" rundt kroppen for å hindre bevegelse, spesielt om natten. Etter dette begynte jeg med forsiktig styrketrening. Min arm har gått ut av ledd et par ganger etter operasjonen, men siden det er flere år mellom hver gang blir dette regnet som godkjent. VELDIG viktig å være nøye med å styrke muskulaturen som stabiliserer skulderleddet (rotasjoner bl.a.).

Når det gjelder annen trening, som kondisjonstrening, tror jeg dette vil begrense seg helt naturlig av smertene. Det er forbausende hvor mye skuldrene påvirkes av gange/løping.

Lykke til med operasjonen!

Takk for svar!

Ja, det er helst kondisjonstreningen jeg bekymrer meg for, da jeg bruker overkroppen ganske aktivt under powerwalk/jogging. *sukker*

Men jeg ser virkelig frem til å få en mer stabil skulder; begynner å bli passe lei av at den "lever" sitt eget liv :-p

Har du merket noe endringer i muskulaturen i skuldre/nakke etter operasjonen? Da tenker jeg spesielt på mer elastisitet/mindre spenninger. Jeg sliter mye med spennings-hodepine / stive muskler, da musklene hele tiden forsøker å holde skulderen stabil og på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg husker at jeg var særlig plaget med nakkestivhet og slike ting. Antakelig gikk jeg ikke lenge nok med skaden til at det fikk "satt seg" skikkelig i nakke og rygg. I tillegg var jeg såpass ung da jeg ble operert.

Det er nå 15 år (iiiik!) siden operasjonen, og det eneste jeg merker til dette i dag fysisk sett er at jeg dessverre har vært for dårlig med styrketrening, slik at skulderen er litt mer ustabil enn en frisk skulder. De gangene den har vært ute av ledd etter operasjonen har også vært i situasjoner hvor en normalt stabil skulder sannsynligvis ikke hadde gitt etter.

Psykisk derimot, sitter minnene fortsatt godt i :gjeiper: Ikke lett å glemme følelsen av en skulder som vrenger seg i de merkeligste situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg husker at jeg var særlig plaget med nakkestivhet og slike ting. Antakelig gikk jeg ikke lenge nok med skaden til at det fikk "satt seg" skikkelig i nakke og rygg. I tillegg var jeg såpass ung da jeg ble operert.

Det er nå 15 år (iiiik!) siden operasjonen, og det eneste jeg merker til dette i dag fysisk sett er at jeg dessverre har vært for dårlig med styrketrening, slik at skulderen er litt mer ustabil enn en frisk skulder. De gangene den har vært ute av ledd etter operasjonen har også vært i situasjoner hvor en normalt stabil skulder sannsynligvis ikke hadde gitt etter.

Psykisk derimot, sitter minnene fortsatt godt i :gjeiper: Ikke lett å glemme følelsen av en skulder som vrenger seg i de merkeligste situasjoner!

Hehe, kjenner til det problemet jah! For ikke å snakke om lyden! *grøsse*

Jeg har hatt min "kjære" ustabile skulder nå i 12 år, og krysser alt jeg eier og har for at spenningene øverst i ryggen / skuldrene / nakke vil bedre seg når de ikke lenger trenger å overkompensere for en ustabil skulder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...