Kaaalle Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Hei. Jeg startet å jobbe på en bensin stasjon nøyaktig 1. desember 2011. Det er bra å jobbe der osv, og jeg måtte levere skattekort/frikort for desember, noe jeg også gjorde. Selv om min første lønning ikke skulle komme før 30. januar 2012(i dag). Lønn blir utbetalt den 30. hver månde. F.eks. jobber fra 10. desember til 10 januar... lønn blir utbetalt den 30 januar ettersom det alltid går mellom "den 10 til den 10". Så kommer problemet mitt: Ettersom jeg starter den 1. desember, så fortalte arbeidsgiver at han skulle slå sammen den lønna med det jeg skulle få fra 10. desember til 10 .januar... (altså det jeg jobba fra 1. desember til 10 jan kommer 30 jan.) Helt i starten av januar fikk jeg melding om at jeg måtte ta med skattekort, jeg spurte om jeg trengte å ta med det et nytt kort for den lønninga jeg skulle få fra 2011, men han sa nei. Nå har jeg faen meg fått halv lønn pga skattetrekket, men hvis det var så viktig at jeg i det hele tatt skulle levere skattekort i desember, hvorfor har ikke det skattekortet noe å si da? jeg fikk jo ingen lønn i 2011... jeg ser også på vg.no (Kilde: http://www.vg.no/din...?artid=10012822 ) "Det finnes imidlertid måter å unngå tilleggskatten på: Si i fra til arbeidsgiver at du ønsker å bruke fjorårets skattekort på første lønning etter nyttår." Det må jo være allmen kunnskap at jeg skulle bruke det skattekortet for første lønning... I tillegg sa han at jeg ikke skulle bli trekt fra lønna siden jeg hadde levert skattekort (i dette tilfellet frikort, med tanke på at det var 2011 og året var på vei til å slutte.) Har jeg noen som helst "rettigheter" her? Jeg har vel krav på å få tilbake den lønna jeg ble trekt for?? Takker så masse for alle svar!
Gjest pellepirat Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hm...her har det tydeligvis ikke vært helt god kommunikasjon. Som du sier, det normale er å bruke forrige års skattekort på første lønning i januar hvis man ikke har levert nytt. Var det vanlig skattekort med tabell/prosenttrekk du leverte i des. el frikort? Var det et frikort er det nok gjort helt riktig, for du kan ikke bruke det fra år/år om du skjønner. Du spør om du har krav å få det tilbake, svaret er vel nja; siden du betalte for mye i skatt, vil du jo få det tilgode/tilbake, men ikke før til sommeren til neste år (noe jeg skjønner kanskje ikke hjelper allverden på situasjonen akkurat nå). Det er jo ikke penger som blir trekt til arb.giver, men til staten, slik at det er ikke noe arb.giver bare kan "trekke tilbake" å gi deg. Endret 30. januar 2012 av pellepirat
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Man kan ikke bruke frikort over til neste år slik man kan med vanlig skattekort, så her har lønningskontoret gjort helt rett (og neste gang du lurer på noe ang skatt etc., så tar du kontakt med dem, ikke daglig leder eller hvem du nå har skrevet kontrakt med).
Kaaalle Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2012 jeg fortstår det, men hva var da i det hele tatt poenget med å levere frikort/skattekort (ja, jeg leverte frikort) for 2011 da? For jeg jobbet jo ikke i januar i det hele tatt for å få lønna som jeg skulle få for desember. Syntes bare det er utrolig latterlig hele opplegget...
Gjest pellepirat Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 forstår det sånn at du hadde levert frikort hvis du skulle få lønn i desember (en lønning= så lite på det året at det blir skattefritt), men når det kommer over til januar er det et nytt år, og da kan du ikke bruke frikortet. Så når arb.giver gav beskjed om at begge lønningene kom på jan. lønningen burde du ha levert et annet skattekort, da det ikke foreligger noe tidligere skattekort å benytte. For å snu litt på det; hadde arb.giver ikke trekt skatt (brukt frikortet) hadde du måtte betale en hel del mer i skatt resten av året for å veie opp for manglende betalt skatt i des./jan.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Jeg tror dere har litt feil og litt rett begge to. I og med at du har etterskuddsbetaling, er det riktig at du tok med skattekortet for 2011 for beregning av skatt for desember. Det er tidsrommet arbeidet er utført i som teller, ikke når utbetalingen skjer. Men så vidt jeg vet er det også riktig at man ikke kan overføre frikort til første lønnskjøring neste kalenderår, slik man kan gjøre med vanlig tabell- eller prosentkort. Har arbeidsgiver trukket deg 50% skatt for hele arbeidsperioden? Det er etter hva jeg kan forstå ikke helt riktig. Det arbeidsgiver skulle gjort, var å beregne lønn for desember separat, og lønn for januar separat. På den måten ville du fått 100% utbetaling for desember og 50% for januar. Dersom det ikke er gjort på denne måten, kan du ta det opp med arbeidsgiver slik at trekket justeres på neste lønnskjøring.
Kaaalle Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2012 Jeg tror dere har litt feil og litt rett begge to. I og med at du har etterskuddsbetaling, er det riktig at du tok med skattekortet for 2011 for beregning av skatt for desember. Det er tidsrommet arbeidet er utført i som teller, ikke når utbetalingen skjer. Men så vidt jeg vet er det også riktig at man ikke kan overføre frikort til første lønnskjøring neste kalenderår, slik man kan gjøre med vanlig tabell- eller prosentkort. Har arbeidsgiver trukket deg 50% skatt for hele arbeidsperioden? Det er etter hva jeg kan forstå ikke helt riktig. Det arbeidsgiver skulle gjort, var å beregne lønn for desember separat, og lønn for januar separat. På den måten ville du fått 100% utbetaling for desember og 50% for januar. Dersom det ikke er gjort på denne måten, kan du ta det opp med arbeidsgiver slik at trekket justeres på neste lønnskjøring. Hei! Dette var akkurat det svaret jeg håpet på å få! Jeg har som du sier, kun jobbet i desember, for den lønningen jeg fikk igår. Ettersom det er fra 10 des - 10 jan (og jeg jobbet ikke mellom 1.jan til 10. jan) så da skal jeg med andre ord fått full lønn! Men som du sier skulle det da holde med å få igjen dette på neste lønning. Men hvis han nekter og mener at jeg snakker feil? Fordi da skulle gjerne hatt en "§" for å kunne motbevesi fyren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå