Gå til innhold

Rådhus i Hellas

Anbefalte innlegg

Gjest KjerstiM
Skrevet

Hei Hei!

Vi har bestemt oss for å gifte oss i Hellas! Har prøvd å ta kontakt (på mail) med noen få rådhus rundt om i Hellas, men ingen svar har vi fått. :tristbla:

Er det noen som skal/har giftet seg utenlands, og har lyst å dele litt erfaringer med meg?? Aner ikke hvordan jeg skal gå fram på egenhånd. Vet at det finnes en haug av bryllups-arrangører der ute, men tenkte vel egentlig at vi skulle ordne dette selv. Blir dette vanskelig kanskje?

Blir glad for alle svar!!! :jepp:

Skrevet

Hva med å starte med ambassaden deres her i Norge? De skal jo kunne svare på slike ting og henvise til de rette instanser.

Jeg ville også tatt og ringt til disse rådhusene - mulig det kan by på språkproblemer, men det er verdt å prøve. Vet ikke hvor lenge du har ventet på svar (regner med du har sendt mail?), men grekerene er jo ikke de kjappeste sånn sett :-). Er det noen hoteller i området dere kunne tenke dere å bo, så ville jeg også kontaktet disse - kanskje de også kan tilby en hel "wedding package"? Turistinformasjonene kan kanskje vite noe også; og de bør jo snakke engelsk.

Vi skal også gifte oss i utlandet, og jeg har fått overveldende hjelpsom og hyggelig respons fra både hoteller, restauranter og det offentligen. Folk blir liksom veldig vennligstilt når det snakkes om bryllup :-). Lykke til :-)

Skrevet

Å ja - glemte også det helt naturlige, den norske ambassaden i Athen, og sjekk om det finnes sjømannskirke der(om ønskelig). På UD sine hjemmesider finnes en oversikt over hvor man kan vies av norske stat/kirke i utlandet.

Gjest KjerstiM
Skrevet

Tusen takk for tips! Ja, jeg får nok heller prøve meg på noen telefoner, selv om språket kan bli en liten utfordring. :gjeiper: Jeg har faktisk ikke tenkt på å kontakte hoteller og turistinformasjonen, så det skal jeg gjøre nå!

Hvor skal dere gifte dere? Skal dere ha mange gjester, eller reiser dere alene?

Skrevet

Dere må gifte dere enten på norske ambassaden/konsulatet eller i norsk sjømannskirke.

Gjest KjerstiM
Skrevet

Dere må gifte dere enten på norske ambassaden/konsulatet eller i norsk sjømannskirke.

Neida, man kan også gifte seg på Rådhus ;)

Skrevet

Helt riktig - man må ikke gifte seg gjennom norske myndigheter. Ihvertfall ikke innen EU :-).

Vi skal gifte oss i Østerrike og tar med 12 av våre venner inkl forlovere. Skal ha en stor fest senere når vi kommer hjem igjen. Holder på å booke hotel, vielse, middag etc nå :-). Bare send en pm hvis du vil :-) (hvis det går her på forumet? jeg er ny her så har ikke sjekket ut alle funksjonene enda...)

Gjest KjerstiM
Skrevet

Helt riktig - man må ikke gifte seg gjennom norske myndigheter. Ihvertfall ikke innen EU :-).

Vi skal gifte oss i Østerrike og tar med 12 av våre venner inkl forlovere. Skal ha en stor fest senere når vi kommer hjem igjen. Holder på å booke hotel, vielse, middag etc nå :-). Bare send en pm hvis du vil :-) (hvis det går her på forumet? jeg er ny her så har ikke sjekket ut alle funksjonene enda...)

Så koselig. :) Vi skal også ha en stor, litt tradisjonell bryllupsfest når vi kommer hjem. Derfor vurderer vi egentlig å reise alene med bare forlovere når vi gifter oss. Jeg er også helt fersk her, men tror det går an å sende pm.. Kanskje.. :gjeiper: Når blir bryllupet deres da?

Skrevet

Vi skal vies i desember, og festen blir i mai neste år. Og deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...