Gå til innhold

takstvurdering eller verdivurdering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal refinansiere og lurer da på om jeg bør si til megler at jeg vurderer å selge og ønsker en takst, eller om jeg skal be om verdivurdering?

Hva er billigst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan lite om dette. Men da vi tok verdivurdering av huset vårt var det billigere enn en takst. Og mere trenger du ikke til banken om du skal låne opp. Det var det vi gjorde.

Skrevet

En verdivurdering er vel billigst, siden den foretas av megler, som sier noe om antatt salgsverdi på boligen i dagens marked. En takstrapport utføres av en autorisert takstmann, og kan fort koste mange tusen kroner, men er til gjengjeld grundigere når det gjelder boligens tekniske tilstand. En verdivurdering koster som oftest ikke stort, og ofte holder det når banken skal vurdere for refinansiering.

Skrevet

Det er verdien i dagens marked som legges til grunn for verdivurdering og er det du primært behøver hvis du skal selge og/eller ta opp lån til å kjøpe ny kåk. Har man en vanskeligsolgt bolig og/eller man har vesentlige skader/mangler vil det kunne være kjekt å også ha en teknisk verdivurdering for å dokumentere skader.

Husk også at det er forskjell på takstmenn, en takstmann som ikke har kvalifikasjoner innen elektrisitet, vil f. eks ikke vurdere noe om tilstanden til det elektriske anlegget ditt, dette må ofte gjøres separat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...