Gå til innhold

Søvnproblemer og mye som surrer rundt i hode.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Føler at i det siste at døgnet er snudd totalt på hode. Jeg syntes det ikke er greit, men finner ikke nok motivasjon til ikke å sove på dagen. Jeg sliter med depresjon og angst. Går til psykolog 2 - 3 ganger i mnd. Har tatt opp søvnproblemene mine med psykologen og først skulle vi prøv at jeg skulle holde på med andre ting for ikke å sovne. Første uka gikk greit, og det begynte å hjelpe. Forrige uke skjedde det veldig mye. Og det gjør at jeg bare vil sove. Ser selv når jeg skriver dette at jeg er mer nå i den depresise perioden. Jeg går på skole, så jeg kommer meg opp om morgningen. Men rett etter skole og middag sovner jeg. Og da våkner jeg gjerne på kvelden igjen, sover og våkner rundt 22 - 23 tiden igjen og da får jeg ikke sove igjen. Når jeg begynte å skrive på dette innlegget var det for å få tips til å sove. Men nå err det vel er mer å bare skrive ned situasjonen og tankene mine. Beklager for litt surr i teksten, men skriver fra mobilen. Takk for dere som leser. Setter veldig pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

For det første kan du ha lagt deg til en uvane med å sove etter skola, prøv å droppe det(drikk kaffe/te) for å holde deg våken til vanlig leggetid. Om du holder deg til dette mønsteret vil kroppen forhåpentligvis skjønne tegninga etterhvert og du får et bedre sovemønster^^,

En annen ting som kanskje kan hjelpe deg med å sove, er å prøve å ikke tenke på alt som må gjøres, ting som bekymrer deg etc. Tenk på noe som får deg til å slappe av; kjæresten min sorterer sine topp 20 biler i hodet, jeg drømmer om at jeg befinner meg inni boken jeg skriver på, andre tenker på fine barndomsminne etc. Det er ikke nøye hva det er, bare det får deg til å slappe av^^,

Å kutte ut TV, data, mobil osv. 1-2 timer før leggetid kan også hjelpe.

Skrevet

For min del hjelper det å lese på senga eller lytte til en lydbok om kvelden. Da klarer jeg å la være å tenke på alt det som ellers surrer rundt i hodet. Men dette fungerer bare om du egentlig er trøtt, så du må prøve å snu døgnet tilbake og la være å sove etter skolen.

Skrevet

Jeg forstår deg. For et drøyt år siden var jeg i akkurat samme situasjon, og det er mye verre enn det høres ut. Jeg vet ikke noe om din historie, men min oppvekst var hard, og når det skjer ting i livet som snur det på hodet er det ikke rart at du blir helt frustrert og hjelpeløs. Jeg går på Zoloft(anitdepressiva) og Imovane(søvntabletter) og det funker for meg, men sånne medisiner bør være en av de siste mulighetene.

Det er jo helt klart at du ikke klarer å sove med mye oppi hodet ditt, og at du sovner på dagen fordi du rett og slett er utslitt. Mitt råd er også å prøve å snu døgnet, men dette klarer du nok ikke før du har bestemt deg 100% og er klar for å gjøre noe med det. Du kan også skrive ned tankene og følelsene dine på et ark, eller pcen, for det vil gjøre at du får mer oversikt og kontroll over tankene dine. Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg ønsker deg lykke til - og håper du klarer det! ~ http://llovellivellaugh.blogg.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...