Gå til innhold

Hva synes dere om bokplottet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Ønsker å høre om noen har noen tilbakemeldinger på plottet mitt!

Det er som følger: 4 mennesker kommer sammen (hvordan har jeg ikke etablert enda), og får gjennom brev fra en ukjent avsender vite at de er "spesielle". Alle er på en eller annen måte marginaliserte og ikke helt fornøyd med egen livvsutasjon, men velykkede nok på overflaten (men de andre vet ikke at det gjelder hele gruppa) . De får tilbud om å motta en større pengesum for å sammen utføre oppgaver , såkalte "case" hvor de løser virkelige dilemmaer. Etterhvert begynner de å se at caseløsningne deres tar form i den virkelige verden. Lovendringer, emisjoner, aksjekurser, statlige prioriteringer..Noen med heldig resultat, andre med mer uheldig resultat. Gruppen begynner å stille spørsmål, de ønsker å finne ut hva som egentlig foregår (masse splid og subplot flettes inn her). Etter mye om og men får de vite at de er et resultat av et statlig ekspriment på 70-80 tallet, hvor ekstremt intelligente mennesker gikk sammen og fikk barn. Et internasjonalt samarbeid for å i hemmeligehet dyrke frem en superelite som kunne løse fremtidens utfordringer i forhold til klima, overbefolkning mm. De er de mest velykkede eksemplarene (altså de meste intelligente menneskene i verden). Prosjektet ble lagt ned på grunn av etiske dilemmaer, men deltagerne ble holdt øye med, og stimulert. (henvisninger til tester når de var barn, uvanlige hendelser osv. Noe de alle gjenkjenner. På slutten kommer en liten tvist. Den ene deltageren i gruppen er egentlig psykologen bak, og det blir avslørt at de slett ikke er spesielt intelligente. Hun har foretatt en feltstudie i forskning på depresjon, for å løse en av psykologiens viktigste utfordringer i dagens samfunn: Hvordan kurere depresjon. Hennes tese var at egenverdet vårt er sterkt knyttet til mestring, og at en alternativ behandlingsform kunne være å f.eks gi pasientene falsk selvtilitsboost i form av å overdrive alle talenter man måtte ha ved forskjellige "tester". Ideen her bak dette er at de depressive føler seg som unermålere fordi de manglere følelsen av "illusory superiority" som mennesker med normal psyke har. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at 80-90 prosent mener de er over snitter gode til å kjøre bil. alle de tre var tidligere depressive, men dette kommer bare til å hintes til gjennom boka). Når det gjelder de virkelige hendelsene som følge av løsningene på caseoppgavene er dette bare vedtak som hadde blitt fattet uansett, og endringer som uansett ville kommet. (psykologen har vært nøye med å plukke ut situasjoner hvor det er overveiende stor sannsynlighet for at de til slutt kommer til å ende opp med samme svar som den faktiske planen.

Dette er altså hovedplottet. Det skal sies at det boken egentlig kommer til å handle om er moralske dilemmaer (gjennom caseoppgavene). Splid mellom mennesker med ulike verdier, og hvordan vi vektlegger forskjellige innfallsvinkler.

Kunne skrevet mye lenger, og ser at det er endel hull i beskrivelsen min. Dere er velkommne til å spørre hvis dere lurer på noe. Ønsker klar tilbakemelding på om denne plottstrukturen er troverdig (kanskje mer troverdig hvis jeg la den noen tiår tilbake i tid hvor psykologisk eksprimenter ikke hadde så strenge etiske retningslinjer?) Om hva dere synes om vendepunktet og slutten, og om dette er en potensielt god historie. Takker for alle bidrag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meget spennende. Men det er jo litt leit at jeg kjenner hele plottet og slutten dersom boken kommer ut. Kjenner det irriterer meg veldig, faktisk. :snurt:

• Liker 1
Skrevet

Ser bra ut dette=)

Skrevet

Plottet er interessant, men det kommer selvfølgelig helt an på hvordan du skriver, om du klarer å gjøre karakterene levende og troverdige, bygge op spenningen og sånt. Jeg tror nesten et hvert plott kan bli troverdig hvis man bare skriver godt nok. Men synes altså at ditt virker spennende. Lykke til :)

Gjest Spinell
Skrevet

Meget spennende. Men det er jo litt leit at jeg kjenner hele plottet og slutten dersom boken kommer ut. Kjenner det irriterer meg veldig, faktisk. :snurt:

Enig med deg!

Spennende plott, men synd hele poenget avsløres.

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg!

Spennende plott, men synd hele poenget avsløres.

Hvis denne boken evt. kommer ut er det nok så lenge til at denne posten har gått i glemmeboken hos dere for lengst! Takk for fine innspill.

TS

Skrevet

Jeg synes vendepunktet var interessant, men at oppbygningen med "spesielt utvalgte supermennesker" har blitt gjort til det kjedsommelige før.

Skrevet

Jeg synes vendepunktet var interessant, men at oppbygningen med "spesielt utvalgte supermennesker" har blitt gjort til det kjedsommelige før.

Ja, jeg tenkte først på TV-serien "Heroes". Jeg hadde også en (eller flere?) bøker om "spesielt utvalgte superungdommer" gjennom barnas bokklubb eller noe slikt som barn. Og plottet lignet veldig på det, også. Så det skal godt gjøres å klare å få noe nytt og uskrevet ut av dette plottet.

Skrevet

Ja, jeg tenkte først på TV-serien "Heroes". Jeg hadde også en (eller flere?) bøker om "spesielt utvalgte superungdommer" gjennom barnas bokklubb eller noe slikt som barn. Og plottet lignet veldig på det, også. Så det skal godt gjøres å klare å få noe nytt og uskrevet ut av dette plottet.

Nå er det vel sånn at det meste er brukt opp. Det er skrevet hundretusenvis, for ikke å si millioner av bøker. Skal godt gjøres å finne opp hjulet på nytt. Er vel heller utførelsen det handler om!

Skrevet

Plotet synes jeg var greit nok. At liknende har blitt fortalt før er egentlig ikke et problem så lenge det ikke blir så påfallende at det ødelegger spenningen.

Det skal bli spennende å se hvordan du velger å utløse de forskjellige plotelementene (dersom boka blir utgitt). Det må jo virke overbevisende og logisk på leseren samtidig som spenningen blir bevart. Karakterbyggingen og språket vil jo også være med på å underbygge hvor lett leseren sluker plotet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...