ladida Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg skal snart ut på boligmarkedet, og jeg lurer på hvorfor enkelte boliger er så sinnsykt billige i forhold til andre? Noen har jo skyhøy fellesgjeld, men se feks på denne: Enebakk Den er jo ikke kjempestor, den ligger litt avsides osv, men samtidig er den da veldig billig likevel? Den har jo veldig lite i fellesgjeld også. Skjønner ikke hvorfor noen boliger som er nye og ligger mer sentralt enn denne er billigere enn andre når fellesgjeld og alt annet nesten er det samme. Noen som har litt peiling?
Salamandria Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 den er jo bitte liten. Kjøleskapet og tv står ved siden av hverandre 1
Gjest Mahareth Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Den er da ikke billig, den ligger over gjennomsnittsprisen i området. Gå inn på prisstatistikk og se der. 2
ladida Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2012 Ja, jeg sa jo at den er liten, men det kan da ikke være hele grunnen. Spesielt siden fellesgjelden er så liten.
ladida Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Den er da ikke billig, den ligger over gjennomsnittsprisen i området. Gå inn på prisstatistikk og se der. Jeg forstår hva du mener, men det gir likevel ikke helt svar på det jeg lurer på. Og den boligen var kun et eksempel, for jeg syns den hadde veldig lite i fellesgjeld og dermed var et bra eksempel på det jeg mente. I Oslo feks, så er det både små og store leiligheter som er priset helt forskjellig selv om man skulle tro de lå i samme kategori når det gjelder str og beliggenhet. Da er ofte fellesgjelden hovedgrunnen, men ikke alltid. Det er i de tilfellene jeg lurer på hva grunnen ellers kan være. Endret 29. januar 2012 av ladida
CoffeeCup Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg syns ikke at 767 000 er så veldig billig for den leiligheten. Den er veldig liten og passer vel best for en person alene. Den ligger jo også ganske avsides med lite kollektivtransport (?) og på et familievennlig sted. Hvem er det som vil bo alene midt i ingensteds med lange avstander hit og dit? Sikkert ikke så mange... ...jeg syns uansett det er noe muffins med disse fellesgjeld-boligene. Fellesgjelden er jo heller ikke så liten som du legger den frem som, ift prisen på boligen. 1
ladida Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2012 Fellesgjelden er jo heller ikke så liten som du legger den frem som, ift prisen på boligen. Poenget var ikke denne leiligheten i seg selv. Fellesgjelden her er liten i forhold til hva man kan se på de i Oslo feks. Hvis en leilighet på denne str i Oslo koster så lite som denne, så har den ofte en fellesgjeld på over 1 mill. Så da virket dette lite i forhold sånn sett.
CoffeeCup Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Poenget var ikke denne leiligheten i seg selv. Fellesgjelden her er liten i forhold til hva man kan se på de i Oslo feks. Hvis en leilighet på denne str i Oslo koster så lite som denne, så har den ofte en fellesgjeld på over 1 mill. Så da virket dette lite i forhold sånn sett. Joda, men det er jo ikke så rart, i og med at en tilsvarende leilighet i Oslo koster totalt minst dobbelt så mye som 767 000. Fellesgjelden er jo lånet borettslaget har tatt opp for å kjøpe tomta og bygge leilighetene. Dette er naturligvis dyrere i Oslo enn på Enebakk. Hmm, kanskje jeg ikke helt skjønner hva du lurer på, for det virker veldig opplagt. 1
ladida Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2012 Jeg vet hva fellesgjelden er, og jeg vet at leiligheter i Oslo koster mye mer enn de gjør i Enebakk. Men det er ikke det jeg spør om. Det er ikke totalprisen jeg snakker om heller. Prisantydningen da om du vil. Synes jeg gjentar meg selv hele tiden, men som sagt: Når den er lav, så er som regel fellesgjelden skyhøy. I eksempelet mitt så var prisantydningen lav, og fellesgjelden også forsåvidt lav. Men, poenget var som sagt ikke denne leiligheten i seg selv og ikke Enebakk og str og i det hele tatt. Jeg tok med linken for å illustrere et eksempel på det jeg mente.
CoffeeCup Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32641150 Sånn som denne f.eks. ? Kan det ha noe med hvor mye av fellesgjelden som er nedbetalt? Nei, jeg har kanskje uttrykt meg om noe jeg ikke visste så mye om allikevel.. Beklager
ladida Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2012 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32641150 Sånn som denne f.eks. ? Kan det ha noe med hvor mye av fellesgjelden som er nedbetalt? Nei, jeg har kanskje uttrykt meg om noe jeg ikke visste så mye om allikevel.. Beklager Feks ja. Derfor jeg mente at den andre hadde lav fellesgjeld. Hvis mye av fellesgjelden var nedbetalt, ville ikke det gjøre at prisantydningen burde være høyere i og med at mye av selve boligen allerede er nedbetalt? Sorry, ikke meningen å være krass. Merker at jeg forklarer meg litt dårlig også. Begynner å bli sent for meg tror jeg. :-S
CoffeeCup Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Feks ja. Derfor jeg mente at den andre hadde lav fellesgjeld. Hvis mye av fellesgjelden var nedbetalt, ville ikke det gjøre at prisantydningen burde være høyere i og med at mye av selve boligen allerede er nedbetalt? Sorry, ikke meningen å være krass. Merker at jeg forklarer meg litt dårlig også. Begynner å bli sent for meg tror jeg. :-S Ja, skjønner. Jo ville jo egentlig tro at prisantydningen da ville steget, men kanskje det er fordi den da var enda billigere i utgangspunktet? Neida, du var ikke så krass, jeg skjønte nok bare ikke helt hva du var ute etter Lykke til på boligmarkedet, kanskje det går ann å snakke med en rådgiver i banken om slike ting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå