Gå til innhold

Er dette for lite å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om dette er en ok matplan?

Holder på å gå litt ned i vekt, men er litt usikker på hva som skal spises.

Frokost: et grovt knekkebrød med kokt skinke. Stekt egg.

Lunsj: en skål med bær

En gulerot i mellom

Middag: grønnsaker og laks i kokosmelk

Kveldsmat: lumpe med smør og leverpostei

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall sulta ihjel på den matplanen. Høres veldig lite ut spør du meg.

Skrevet (endret)

Nå veit ikke jeg hvor mye du veier eller om du vil ned/opp i vekt eller bare trene for å holde deg sunn. Men en ting er sikkert: hvis du trener mye og ofte, så er det alt for lite mat! Skal du bygge muskler, så trenger du mer proteiner. Tenk at du skal prøve å få i deg litt proteiner til hvert måltid.

Jeg ville spist to knekkebrød til frokost. Putta på litt vaniljekesam eller CC på bærene til lunch. Til kvelds ville jeg også spist noe proteinrikt, samt en frukt/frønnsak.. Ville også spist litt nøtter/frukt/skyr til mellommåltider.

Ups, så først nå at du ville ned i vekt....

Endret av Fjellreven
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall sulta ihjel på den matplanen. Høres veldig lite ut spør du meg.

Oii, uffda :omg: var ikke klar over at det var så

ille...

Skrevet

Nå veit ikke jeg hvor mye du veier eller om du vil ned/opp i vekt eller bare trene for å holde deg sunn. Men en ting er sikkert: hvis du trener mye og ofte, så er det alt for lite mat! Skal du bygge muskler, så trenger du mer proteiner. Tenk at du skal prøve å få i deg litt proteiner til hvert måltid.

Takk for svar :) ja, jeg vil ned i vekt. Trener ikke 24/7, men går minst en halvtime hver dag, og jogger eller svømmer noen ganger i uka. Vil på en måte ha de "lange flate" musklene, som jeg tror man kaller det :fnise:

Men proteiner skal det bli mer av :)

Skrevet

Teller du kalorier? Det er litt lettere å holde kontroll på maten om du gjør det. Tenk at du bør ligge i minus 500 kalorier per dag. Ligger du 1000-1500 kalorier i underskudd, så brenner kroppen musklene du har. Den har rett og slett for lite næring å ta av.

Sier som Yvonne: mylog.no er et veldig fint redskap.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg hadde også sulta ihjel på det der. Og jeg hadde fått lite energi, både fordi det er for lite mat, OG fordi jeg ikke hadde fått i meg alle næringsstoffene jeg trengte på en dag..

Skrevet

Lurer bare på om dette er en ok matplan?

Holder på å gå litt ned i vekt, men er litt usikker på hva som skal spises.

Frokost: et grovt knekkebrød med kokt skinke. Stekt egg.

Lunsj: en skål med bær

En gulerot i mellom

Middag: grønnsaker og laks i kokosmelk

Kveldsmat: lumpe med smør og leverpostei

Det er like mye som jeg spiser til middag på en dag...

Skrevet

Det er like mye som jeg spiser til middag på en dag...

Haha! Uff da skjønner jeg at det er drøyt lite..

Skrevet

Teller du kalorier? Det er litt lettere å holde kontroll på maten om du gjør det. Tenk at du bør ligge i minus 500 kalorier per dag. Ligger du 1000-1500 kalorier i underskudd, så brenner kroppen musklene du har. Den har rett og slett for lite næring å ta av.

Sier som Yvonne: mylog.no er et veldig fint redskap.

Har ikke talt kalorier før, men det er jo en veldig god ide! Har nettopp laget meg en bruker på mylog nå :)

Men hvordan vet jeg at jeg ligger på minus 500 kalorier per dag?

Skrevet (endret)

Jeg hadde også sulta ihjel på det der. Og jeg hadde fått lite energi, både fordi det er for lite mat, OG fordi jeg ikke hadde fått i meg alle næringsstoffene jeg trengte på en dag..

Uffda, da tenker jeg at jeg burde legge mer i

kosten..

Endret av Tessaa
Skrevet

Haha! Uff da skjønner jeg at det er drøyt lite..

Den beste måten å komme seg ned i vekt på med helsa i behold er å spise sunne gode matvarer. Hold deg unna raske karbs og sukker i hverdagen og drikk masse vann.

Spis gode proteinkilder fra egg, kylling, fisk, karboandedeig. Få i deg sunt fett(husk at godt fett forbrenner fett) fra nøtter, gode oljer, avocado etc. Få i deg frukt og grønt og grove kornprodukter.

:)

Skrevet (endret)

Du kan gå inn her og regne ut din BMR Min lenke. Den er så klart ikke eksakt, men et helt greit verktøy å forholde seg til.

Trekk fra antall kalorier fra svaret du får. Dvs fra nåværende vekt ut i fra dine aktiviteter.

F.eks med min aktivitetsmengde,vekt, høyde osv ligger jeg på ca 2300 kalorier. Så trekker jeg fra 500 som tilsier at jeg bør spise rundt 1800 kalorier om dagen.

Og gjør som *Maja* sier, spis sunt og velg de riktige matvarene. Husk også å spise matvarer som metter.

Endret av Fjellreven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...