nummer 2 Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Vi har nå prøvd å få barn i 7-8 måneder. Jeg har aldri brukt prevensjon. Jeg har pco- ikke Eggløsning av meg selv. Har nå tatt 4 runder med pergo, hvorav 3 av de har vært med ovitrelle. Den runden uten ovitrelle ga ingen El og pp'en endte på 50 dager (alle rundene har vært doble). Jeg har gått på metformin 1 måned nå. Jeg har et barn fra før. Den gang klaffet det på første forsøk med pergo, da etter 1 år med prøving før den runden. Jeg begynner å bli motløs. Pergotime alene gir ikke El, og med 4 doble pergokurer på denne tiden merker jeg at både hode og kropp begynner å få litt nok! For ikke å snakke om ovitrelle som gjør meg 'liksomgravid' med halsbrann, ømme pupper og kviser i ansikt, rygg og bryst... Før tr kommer igjen. Jeg vet at ventelistene for ivf er lange. Og at det nok er høye kriterier for å få plass på de!? Men, når kan jeg søke? Hva koster det ? I egenandel Hva koster det privat?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Tviler på at du kan søke selv, det er det nok gynekologen din som gjør. Men etter den rekka der, så vil jeg tro han kan sende søknaden nå? Vår sendte ihverfall søknad etter to negative pergokurer. Da hadde vi prøvd i et år i forkant, og jeg har både el, regelmessige sykluser og full kontroll på at vi hadde truffet el hver måned. Det er fort litt ventetid også, så er jo i grunnen bare å søke så fort gyn er klar for det. Pris: Medisiner inntil 15000 må dekkes selv, + 1500 kr i egenandel. Tror folk bruker 10-15tusen på medisiner på første forsøket, så sånn sett blir ytterligere forsøk nesten gratis. Du får også dekket medisiner utover 15tusen hvis du går privat, men der må du nok ut med rundt 25tusen pr forsøk i tillegg.
Athene Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Du kan ikke søke, det er gynekologen eller klinikken som henviser deg når du og mannen er ferdig utredet, og andre behandlinger er ferdig utprøvd. Fra søknaden sendes til man er i gang med prøverør tar det ett års tid. Priser er godt oppsummert over. Min erfaring er at medisiner til hvert forsøk koster bortimot 15 000.
nummer 2 Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2012 Ja, jeg er klar over at det ikke er jeg som søker selv. Spørsmålet var vel egentlig mer når kan jeg spørre om å få henvisning/sendt søknad!? Jeg har bestilt time til gy'en. Men, har ikke lyst å komme naiv og blond å tro jeg 'er noe', om jeg ikke er innenfor kriteriene. Gynekologtimene er vanskelige nok fra før av
O'hara Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Det burde ikke være noen problem at gynekologen henviser deg nå, men noen er kjappe med henvisningen andre ei. Flere faktorer som spiller inn, alder blant annet.
nummer 2 Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg fyller 30 i år, så ville Evt vært 30-31. Regner med jeg er 'gammel nok'
Athene Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Jeg fyller 30 i år, så ville Evt vært 30-31. Regner med jeg er 'gammel nok' Det er ungt i prøverørsammenheng.
nummer 2 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2012 Kanske det, men regner ikke med de har aldersgrense på 40 år for å få mer hjelp. Får vi ikke barn uten hjelp, så får vi ikke det- uavhengig av alder- og vi har vel like mye rett på hjelp vil jeg håpe og tro!?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Kanske det, men regner ikke med de har aldersgrense på 40 år for å få mer hjelp. Får vi ikke barn uten hjelp, så får vi ikke det- uavhengig av alder- og vi har vel like mye rett på hjelp vil jeg håpe og tro!? Tenker du på om du er for ung til IVF? For det er du så absolutt ikke. Hjelp vil dere få, så sant man tror at de kan hjelpe dere.
Athene Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Kanske det, men regner ikke med de har aldersgrense på 40 år for å få mer hjelp. Får vi ikke barn uten hjelp, så får vi ikke det- uavhengig av alder- og vi har vel like mye rett på hjelp vil jeg håpe og tro!? Missforstod jeg spørsmålet ditt? Jeg trudde du mente at du var gammel. Nedre aldersgrense er 22 år, øvre 39, når man kommer inn 30 år gammel blir ikke alderen nevnt overhodet.
nummer 2 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2012 Nei, altså- jeg mente vel om jeg er både ung nok og gammel nok og alt det der:) Spent på hva Gy vil si på mandag!
Sola^ Skrevet 4. februar 2012 #12 Skrevet 4. februar 2012 er ikkje så høge krav til IVF. Fekk beskjed om at viss ikkje 3 pergokurer fører til graviditet så blir me henvist til IVF. Har prøvd i 2 år utan resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå