Gå til innhold

Betaler man mindre skatt hvis man har boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker at 36 prosent skatt av lønna, gjør at jeg ikke får spart noe særlig. Noen som vet om man betaler mye mindre skatt hvis man har boliglån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av renter du betaler på alle lån, får du redusert skatten med 28% av denne summen.

Eks.

Betaler du kl 10000 i renter pr. år på et boliglån, sparer du 2800 i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "ordinære renter" du betaler i løpet av et år (eks renter på boliglån, billån, studielån) får du fradrag på skatten for - 28%. Hvordan utslaget blir er avhengig av lønna di, men enkelt sagt; hvis du betaler kr 100 i renter ett år, så får du 280 kr i skattelette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "ordinære renter" du betaler i løpet av et år (eks renter på boliglån, billån, studielån) får du fradrag på skatten for - 28%. Hvordan utslaget blir er avhengig av lønna di, men enkelt sagt; hvis du betaler kr 100 i renter ett år, så får du 280 kr i skattelette.

La oss si at jeg har boliglån nå, kan jeg endre skattekort nå? Eller må jeg vente med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

ser LilleMyMcLean glemte en 0 i tallene; ved 1000kr i betalt rente får du 280kr i skattelette.

Du kan endre skattekort når som helst. Det kan du gjøre ved å gå inn på skatteetaten sine nettsider, logge deg inn, og forandre det du vil slik at det blir korrekt. Både i forhold til inntekt, fradrag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...