Gjest imli Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Kva skal ein gjera med ein 2-åring som ikkje likar og leike ute om vinteren? Han vil berre at eg skal bere han... Elles er det grin. Hender det funkar å ha han i vogn, medan eldstemann leiker ved sida, men det hadde jo vore greit om minsten ville leike litt han og... Men stort sett er det berre grining og "mamma bere!". Eg er langt frå nokon fanatiker på at ungane skal vera ute heile tida, men det er jo kjekt å vera litt ute i helgene i alle fall, men det er veldig slitsomt for meg, og kjedeleg for eldstemann, når minsten berre skriker og sutrar når me er ute. Råd?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Det heter "...ikkje likar å vera ute .." :gjeiper: 1
Gjest pysepusen Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Hva har han på seg? Her er det grin og styr om han har den ene vinterdressen som er stivere enn den andre (han får altså ikke like god bevegelighet), så er det grin om han må ha støvler og ikke vintersko på seg (bevegelighet igjen). Votter er også en stor diskusjon
Soul Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Har ikke noen kjempegode råd siden min gutt er nesten altfor glad i å være ute ( i hvert fall ift hvor glad jeg er i å være ute i all slags vær ). Men er det en spesiell grunn til at han ikke liker seg ute? Vanskelig å bevege seg med dress/vintersko? Fryser på hendene? Etc. Kanskje det er mer spennende å gå selv hvis han har en liten vogn han kan trille eller noe? Det elsker gutten min (og det har han gjort siden han lærte å gå). Og hvis du må bære mye på ham, kanskje du kan bruke bæresele? Jeg kan fint bære gutten min på snart 3 i Manduca eller mei tai (ikke at det er ofte det skjer da). Men han hadde også en periode da han var yngre hvor han bare skulle bæres rundt og sitte på armen. Da brukte jeg også en del slynge for det er fint til hoftebæring og man avlaster armene.
Caramba Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Mine er absolutt opp og ned på ute- fronten nå på vinteren. Noen ganger er det greit, andre ganger superkiiipt. Siden det er tvillinger opplever jeg ofte at den ene vil hjem mens den andre koser seg. Din er jo også 2-3 mnd mindre en mine og han er sikkert ikke så glad i snøføre og tjukke klær. Mine hatet utelek i fjor vinter,, men i år er det mye bedre. Alikevel, de er ikke så flinke i snøen enda og det blir ofte hyl og skrik hvis de faller. I går måtte vi bare dra hjem etter en mislykket tur på lekeplassen hvor den ene tryna på isen og skrek til jeg ga opp og gikk hjem. I dag var hele familien på aketur, da gikk det bedre. Endret 29. januar 2012 av Caramba
Gjest Eurodice Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Det heter "...ikkje likar å vera ute .." :gjeiper: Saklig! Slikt kan du reservere for språkforumet. 3
Mamma1 Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Hva om du gjør noe gøy med han der han slipper å bevege seg så mye, i hvert fall til å begynne med? Lag snølykter for eksempel.
Gjest l Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Hei! Jeg ser at det kan være frustrerende og slitsomt til tider med et barn som ikke ser ut til å trives ute. Må si at etter erfaring med å jobbe i barnehage og det jeg husker fra liten av, så kan det være det bare trengs litt tid før to-åringen din vil være komfortabel ute om vinteren. Noe som er viktig å tenke på som forberedelse til en tur ut er: bevegeligheten/varmebevarende tøy(slik som flere har nevnt), finne en aktivitet h*n liker og ta med litt ekstra kos ut med sitteunderlag, varm saft/kakao og en kjeks eller favoritt frukt(skape positive assosiasjoner til uteaktivitet om vinteren), lek med biler,dukker,bøtter og spader,akebrett og sangleker o.l. som h*n er vant med ved andre årstider. Ikke minst lurt å holde turene forholdsvis korte/regelmessige og heller øke tiden ute etterhvert som du ser det passer. Håper det var til noe hjelp:-) Og lykke til, det ordner seg nok etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå