Gå til innhold

Trening og kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg endelig bestemt meg for å ta tak her, og jeg skal klare det. Lurer derfor på om noen har lyst til å hjelpe meg litt på veien ved å svare på noen spørsmål? Står så mye forskjellig overalt, så tenkte jeg skulle høre hva dere her har å si.

- Er jente på 22 år, dårlig kondis, ganske ok trent styrkemessig (altså er "ganske" sterk).

- Har litt ekstra fett på mage,og kjærlighetshåndtak som jeg ønsker å bli kvitt.

- Er fornøyd med formen og størrelsen på rumpa mi (den kan gjerne bli litt større), men jeg ønsker å stramme den opp litt, da den er for dissete, hvis dere skjønner.

- Det samme gjelder lårene, som jeg ikke ønsker å verken slanke eller gjøre større, men bygge muskler på.

- vil gjerne bli sterkere også.

- Prøver nå å spise hver 3-4 time, mye proteiner, forholdsvis lite karbohydrater (spiser knekkebrød, fullkornsprodukter osv), sunt fett, frukt og grønnsaker, har aldri telt kalorier og har ikke særlig lyst til å begynne med det heller, vil leve sunt, men ikke for sunt. Drikker ganske mye vann, gjerne med sitron.

- Har forestilt meg en treningsplan slik:

mandag: joggetur, styrketrening ben og rumpe (markløft, knebøy, utfall og alt dette)

tirs: styrketrening armer

ons: joggetur, styrketrening kjernemuskulatur; rygg og mage

tors: styrketrening ben og rumpe

fre: jogge, styrketrening armer

lør: styrketrening kjernemuskulatur; rygg og mage.

Søn: hviledag.

Kjører som regel 3-4*12 repetisjoner

- Ser dette opplegget ok ut?

- bør jeg ha mer hviledager, eller er det ok siden det er to dager mellom hver muskelgruppeøkt?

- Bør jeg øke/minke/variere antall repetisjoner og serier med tanke på hva jeg ønsker å oppnå; altså mindre magefett (vet man ikke kan punktslanke),oppstramming og mer muskler?

- Er det lurt å drikke f.eks. sjokolademelk etter trening når jeg ønsker å miste magefett? vet det er bra for muskeldannelse, men med tanke på "mageslankingen"?

Andre anbefalinger og øvelser for kjærlighetshåndtak (hvis det finnes noen slike øvelser)tas gjerne i mot.

Dette ble mye, men setter utrolig stor pris på hjelp, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det ser ut som veldig mye trening. Tenker at med mindre du eeelsker å trene kan dette bli lite holdbart i lengden.

Selv foretrekker jeg å begrense styrketreningen til tre dager i uken, og kjører da helkroppsprogram. Det er sjelden (relativt) nybegynnere har behov for å trene splitprogram som det du beskriver her.

Når det gjelder magefett så er ikke dette annerledes enn et hvilket som helst annet fett, og det er ingenting du kan gjøre for at fettet på magen skal forsvinner raskere enn fettet andre steder av kroppen.

Hold deg til ordentlig mat, også etter trening. Nøyaktig hva du spiser er ikke så nøye så lenge det er næringsrikt.

Kostholdsmessig ser det fornuftig ut, men for alt vi vet kan det hende du spiser altfor lite (eller mye, for den saks skyld), og da vil resultatene la vente på seg.

Antall repetisjoner er flott, og ligger i det sjiktet som er best egnet til vekst i muskelvolum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...