AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Noen her med gode tips i forhold til det å dra på utveksling i 13 uker? lønner det seg å skaffe nytt mobilnummer i det landet man skal i? hvordan gjør man det med bankkort? Hva pakker man egentlig i første omgang? (tenker på håndduker,sengtrekk osv) trenger generelt masse tips og råd
Bollocks Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Hvilken type utveksling er det du skal på? Jeg fikk problemer med mitt Visa Electron i utlandet, så jeg anbefaler deg å undersøke med banken hvilke restriksjoner du har. Jeg ble tilsendt et annet kort, men det tar lang tid. Og ja, jeg anbefaler deg også å skaffe et mobilabonnement i utlandet. Det har jeg gjort, og det er mye rimeligere for min del. Nordmenn har jeg hovedsaklig kontakt med på Skype. Spanjoler (er i Spania) prater jeg med på mobil. Jeg pakket ikke sengtrekk, men håndduk tok jeg med. Men jeg har ikke noe behov for det her. Alt var klart da jeg kom. Men som sagt, det kommer helt av på typen utveksling/organisasjon, om du har vertsfamilie, bor på internat eller ordnet et sted å bo selv, osv. Og selvfølgelig (dette er jo noe alle tenker på, så kanskje unødvendig å nevne det!): REISEFORSIKRING!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Noen her med gode tips i forhold til det å dra på utveksling i 13 uker? lønner det seg å skaffe nytt mobilnummer i det landet man skal i? hvordan gjør man det med bankkort? Hva pakker man egentlig i første omgang? (tenker på håndduker,sengtrekk osv) trenger generelt masse tips og råd Jeg ville kjøpt et sim med kontantkort. Bytt til VISA/Mastercard, hvis du ikke har det. Sjekk at det kan brukes i landet du skal til. (Kort er ofte sperret, men det kan du fort fikse i nettbank.) Mht håndklær/sengetøy, ville jeg bare kjøpt noe billig i landet og latt det være igjen når jeg reiser. Det tar mye plass i kofferten og er ikke så dyrt heller. Hvilket land skal du til?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Noen her med gode tips i forhold til det å dra på utveksling i 13 uker? lønner det seg å skaffe nytt mobilnummer i det landet man skal i? hvordan gjør man det med bankkort? Hva pakker man egentlig i første omgang? (tenker på håndduker,sengtrekk osv) trenger generelt masse tips og råd Hei! Jeg har selv studert i utlandet, og det er en fantastisk mulighet til å oppleve nye ting. Jeg vil anbefale deg å skaffe ett nytt mobilnummer i landet du skal bo i. Da det er mye billigere en å bruke norskt telefonnummer. Jeg brukte mitt eget bank kort hele tiden, men hadde også en konto i landet jeg bodde i. Jeg hadde den kontoen siden noen betaliger måtte være fra landets bank. Angående pakking vil jeg anbefale å pakke så lett som mulig. Du vil sikkert kjøpe en del ting mens du er der, og det er viktig å ha plass til alt. (Da jeg flyttet tilbake måtte jeg betale 10 kg overvekt). Hånduker og sengetøy hadde ikke jeg pakket. Det er mye lettere å bare kjøpe det når du komme til landet, og heller gi vekk eller kaste det når du reiser tilbake. Ha med klær, elektronikk, og husk dokumenter som du evt. trenger. Det meste kan bli kjøpt senere. God tur!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Du skaffer deg kontantkort til mobilen i landet du skal til. Litt avhengig av hvor du skal pleier det ikke være nødvendig med annet enn ditt eget bankkkort, men sørg for at det er et ordentlig Visakort og ha gjerne ett i tillegg. Kan også være lurt å passe på at kortet ditt er så gebyrfritt i utlandet som det er mulig (f.eks. Skandiabanken), ellers blir det fort dyrt. Det er land hvor det er vanskelig og upraktisk å være uten lokalt bankkort, men da hjelper ofte universitetet deg med å få åpnet konto siden man som utvekslingsstudent ikke er den aller mest ettertraktede kunden. Sengetøy og sånt kjøper du der, og ting som hårtørrere og lignende er det ofte også greit å kjøpe billig og så legge igjen. Ta med deg så lite som mulig ut. Ta kopier av pass, bankens kontaktdetaljer og reiseforsikring + E111-kort (det heter vel noe annet nå?) og legg forskjellige steder. Ta også med deg 5-10 nye passbilder i farger, det får du garantert bruk for.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Ts her! Tusen takk for masse råd og tips Skal til København og drar i regi av erasmus og norplus. Jeg har visa electron (sparebanken,ikke den billigste banken) så kanskje det lønner seg å åpne en konto i en "billigere" bank (med tanke på transaksjoner i utlandet) Reiseforsikring tror jeg vi kommer til å få tilbud om, foreløbi har jeg bare en slags standard reiseforsikring som varer i 45 dager (regner med den gjelder kun i 45 dager i utlandet) Europeisk helsetrygdekort er vel en ganske grei ting å ordne på nett. Og så må jeg vel "hamstre" p-piller før avreise. Det er vel enklere enn å måtte ordne med slikt der? Kommer til å benytte meg av skype for å ringe til norge. Må sjekke priser på chess sine sider for å se an dette med sim-kort. Som sagt; Tusen takk for masse gode tips
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Ts her! Tusen takk for masse råd og tips Skal til København og drar i regi av erasmus og norplus. Jeg har visa electron (sparebanken,ikke den billigste banken) så kanskje det lønner seg å åpne en konto i en "billigere" bank (med tanke på transaksjoner i utlandet) Reiseforsikring tror jeg vi kommer til å få tilbud om, foreløbi har jeg bare en slags standard reiseforsikring som varer i 45 dager (regner med den gjelder kun i 45 dager i utlandet) Europeisk helsetrygdekort er vel en ganske grei ting å ordne på nett. Og så må jeg vel "hamstre" p-piller før avreise. Det er vel enklere enn å måtte ordne med slikt der? Kommer til å benytte meg av skype for å ringe til norge. Må sjekke priser på chess sine sider for å se an dette med sim-kort. Som sagt; Tusen takk for masse gode tips Visa electron kommer du ikke så langt med.. Det er også mange butikker som ikke tar Visa (siden DK bruker "Dankort".) Så hvis du bare skal ha norsk kort, er det lurt å ha kontanter i lommen (veeldig kjedelig å stå i en butikk med avvist kort..) Helsetrygdekortet trenger du ikke innenfor Norden. Kontantkort heter "taletidskort" på dansk. Jeg har forresten hørt noe om at NetCom har et eller annet med samme pris i hele Norden? Du kunne du jo sjekke.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Visa electron kommer du ikke så langt med.. Det er også mange butikker som ikke tar Visa (siden DK bruker "Dankort".) Så hvis du bare skal ha norsk kort, er det lurt å ha kontanter i lommen (veeldig kjedelig å stå i en butikk med avvist kort..) Helsetrygdekortet trenger du ikke innenfor Norden. Kontantkort heter "taletidskort" på dansk. Jeg har forresten hørt noe om at NetCom har et eller annet med samme pris i hele Norden? Du kunne du jo sjekke. Jepp, i Danmark kommer du ikke langt uten Dankort selv om mange butikker nå tar internasjonale Visakort også. Det er ganske store gebyrer på Visabruk i butikker, og Visa Electron i tillegg er en dårlig greie. Hør med banken din hvem de har forretningsbankforbindelser med i Danmark og be om et brev hvor det bekreftes at du er kunde og ikke har misligholdt noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå