Silfen Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg er meget overvektig og grunnet nylige komplikasjoner med bekken og dertilhørende ryggproblemer, må jeg i første omgang begynne å få styrket opp rygg og bekkenmuskulatur. Jeg vurderer et ubemannet senter og å benytte meg av apparattrening i første omgang. Situasjonen pr dags dato er at jeg går til naprapat og skal bytte til fysio straks, har vedvarende ryggsmerter og hodepine, både ved hvile og aktivitet. Smertene forverres ved aktivitet, alt fra å gå til enkle ting som å henge opp klær til å lage middag. Bekkensmertene øker i tillegg på ved aktivitet som f.eks. gange. Spørsmålene er da altså: Hvordan er det med oppvarming? Hva kan jeg/bør jeg gjøre i forhold til å få varmet opp tilstrekkelig når alt er vondt? Hva slags apparater er best i min situasjon? Jeg har trent på senter før, men det er en del år siden og jeg husker ikke helt hva som var hva. Er det noe jeg bør huske på som viktig, er det noe jeg i min situasjon bør unngå? Alle tips og råd tas imot med takk. Vel, så lenge det er seriøst.
Tullepia Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Jeg er meget overvektig og grunnet nylige komplikasjoner med bekken og dertilhørende ryggproblemer, må jeg i første omgang begynne å få styrket opp rygg og bekkenmuskulatur. Jeg vurderer et ubemannet senter og å benytte meg av apparattrening i første omgang. Situasjonen pr dags dato er at jeg går til naprapat og skal bytte til fysio straks, har vedvarende ryggsmerter og hodepine, både ved hvile og aktivitet. Smertene forverres ved aktivitet, alt fra å gå til enkle ting som å henge opp klær til å lage middag. Bekkensmertene øker i tillegg på ved aktivitet som f.eks. gange. Spørsmålene er da altså: Hvordan er det med oppvarming? Hva kan jeg/bør jeg gjøre i forhold til å få varmet opp tilstrekkelig når alt er vondt? Hva slags apparater er best i min situasjon? Jeg har trent på senter før, men det er en del år siden og jeg husker ikke helt hva som var hva. Er det noe jeg bør huske på som viktig, er det noe jeg i min situasjon bør unngå? Alle tips og råd tas imot med takk. Vel, så lenge det er seriøst. Først og fremst vil jeg råde deg til å få treningsveiledning av fysioterapeuten når du skal dit. De kan gi et treningsprogram med øvelser spesielt tilrettelagt for deg. Mitt råd er å vurdere svømmehallen fremfor treningsstudio. Svømming er skånsomt for ledd og rygg, samtidig som det styrker alle musklene, særlig ryggen. Ellers er kanskje sykling, yoga og pilates noe du bør vurdere. Snakk med fysioterapeuten. Jeg ville absolutt ikke trent på et ubemannet studio i din situasjon, særlig hvis du er uerfaren. Da kan du gjøre mer skade enn gagn. Igjen - snakk med fysioterapeuten. Får du veiledning der, kan det gå greit å gå på ubemannet studio og gjenta øvelsene terapeuten gir deg. Lykke til, kjære deg! 1
Silfen Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2012 Årsaken til at det vurderes ubemannet senter er prisen (jeg får det gratis frem til sommeren). Logikken min, som muligens har store brister her, er at om jeg fokuserer direkte på de involverte musklene så kan jeg gå videre på annen trening etter hvert. Sykling er uaktuelt. Det er mer enn vondt og jeg grøsser bare ved tanken. Argh, jeg har jo egentlig lyst å gjøre noe som ikke er VONDT, men jeg skjønner jo at jeg kanskje ikke har noe valg her.
Tullepia Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Årsaken til at det vurderes ubemannet senter er prisen (jeg får det gratis frem til sommeren). Logikken min, som muligens har store brister her, er at om jeg fokuserer direkte på de involverte musklene så kan jeg gå videre på annen trening etter hvert. Sykling er uaktuelt. Det er mer enn vondt og jeg grøsser bare ved tanken. Argh, jeg har jo egentlig lyst å gjøre noe som ikke er VONDT, men jeg skjønner jo at jeg kanskje ikke har noe valg her. Vondt skal vondt fordrive... heter det ikke det? Men det er viktig at du er obs på hva som er "sunt vondt" og hva som er farlig vondt når du trener! Det er trist hvis treningen gjør deg verre. Dra nytte av gratis-tilbudet, men ikke tren uten veiledning! Spør noen du kjenner som kan litt, og få program og veiledning av fysio. Hva med ellipsemaskin, kunne det vært et alternativ til sykling? Det er fint både til oppvarming (15 min) og utholdenhetstrening. Jeg vil også gjenta mitt svømmeråd.
Silfen Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2012 Ja, skal be fysio om veiledning og sjekke om det finnes svømmehaller i nærheten som har tilbud på dagtid. Jeg har sjekket veiledningstimer ved treningssentre og fant et som var litt dyrt, men der man kunne få veiledning med fysio, kan høre om de har drop in timer. Har generelle treningssentrefolk utdanning som gjør at de har peil på belastningsskader i forhold til bekken også? Mitt inntrykk er at mange ikke har peiling på bekkenplager og hva som bør gjøres. Det nærmeste UiB-treningssenteret har f.eks. drop in timer og man kan bestille veiledning, men kan jeg stole på korrekt veiledning i forhold til mitt problem?
Tullepia Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Ja, skal be fysio om veiledning og sjekke om det finnes svømmehaller i nærheten som har tilbud på dagtid. Jeg har sjekket veiledningstimer ved treningssentre og fant et som var litt dyrt, men der man kunne få veiledning med fysio, kan høre om de har drop in timer. Har generelle treningssentrefolk utdanning som gjør at de har peil på belastningsskader i forhold til bekken også? Mitt inntrykk er at mange ikke har peiling på bekkenplager og hva som bør gjøres. Det nærmeste UiB-treningssenteret har f.eks. drop in timer og man kan bestille veiledning, men kan jeg stole på korrekt veiledning i forhold til mitt problem? Det er nok veldig forskjellig fra instruktør til instruktør når det gjelder utdanning og erfaring, men de aller fleste har solid kunnskap om riktig trening i bunn. Du kan jo ringe og høre om de har noen som har spesialisert seg på trening med tanke på belastningsskader og de typer utfordringer du har. Det beste er å få fysio til å vise deg gode øvelser som du skriver ned og viser til treningsinstruktøren når du kommer så langt. Da kan dere i fellesskap finne flere øvelser og etterhvert utvide repetoaret etterhvert som kroppen blir sterkere og bedre.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Du må tenke helhet fra du begynner å trene, hvis ikke kan du ende opp med enda mere feilbelastninger. Trener du f.eks ryggen, så må du også trene magen, ettersom musklene i mage og rygg sammen hjelper til med å støtte deg opp. Det nytter altså ikke bare å trene de musklene du har problemer med, men du må samtidig trene opp de rundt slik at de også får tilbake funksjonen sin. Fysioterapauten din skal kunne være behjelpelig med å sette opp et treningsprogram og å gi deg veiledning i forhold til øvelser og hvordan disse utføres riktig. Du har i utgangspunktet en utfordring når det gjelder oppvarmingsøvelser ettersom du ikke kan løpe, ikke kan gå fort (jeg tolker det ihvertfall slik) og ikke kan sykle. Da står du eventuelt igjen med å bruke lett styrke som oppvarming. Jeg ville faktisk hørt med fysio om hva slags oppvarming som anbefales. Eller så må jeg si at jeg ser for meg at trening i slynge kanskje kunne vært noe for deg. Dette er nok noe fysioterapauten kan si noe mer om. 1
Silfen Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2012 Du må tenke helhet fra du begynner å trene, hvis ikke kan du ende opp med enda mere feilbelastninger. Trener du f.eks ryggen, så må du også trene magen, ettersom musklene i mage og rygg sammen hjelper til med å støtte deg opp. Det nytter altså ikke bare å trene de musklene du har problemer med, men du må samtidig trene opp de rundt slik at de også får tilbake funksjonen sin. Fysioterapauten din skal kunne være behjelpelig med å sette opp et treningsprogram og å gi deg veiledning i forhold til øvelser og hvordan disse utføres riktig. Du har i utgangspunktet en utfordring når det gjelder oppvarmingsøvelser ettersom du ikke kan løpe, ikke kan gå fort (jeg tolker det ihvertfall slik) og ikke kan sykle. Da står du eventuelt igjen med å bruke lett styrke som oppvarming. Jeg ville faktisk hørt med fysio om hva slags oppvarming som anbefales. Eller så må jeg si at jeg ser for meg at trening i slynge kanskje kunne vært noe for deg. Dette er nok noe fysioterapauten kan si noe mer om. Ja, at jeg må trene muskler som står i forhold til hverandre vet jeg. Husker veiledningstimene fra sats og instruktørene som messet om at det nytter ikke trene magemuskler om man ikke trener ryggmuskler, hehe. Jeg KAN jo gå, men det er smertefullt. Men la oss si jeg går fort i fem minutter, skal jeg gjøre det og ha vondt gjennom resten, eller skal jeg som du sier benytte lett styrke til oppvarming. Om jeg IKKE går (sykler/stepper) så lar jeg jo bekkenet ikke bli vondt, så således er det vinn i forhold til smerter. Takker for innspill, håper fysioen jeg fikk time hos har peil. Det er nemlig lange ventelister overalt virker det som, så jeg håper jeg ikke har måttet ta til takke med en som ikke er så dyktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå