Gå til innhold

1 pose chips i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig sluttet å spise godteri, drikke og spise usunt. Før spiste jeg godteri hver dag nesten, men ikke lenger nå. Har gåttned 2 kg på 1,5 mnd bare ved å kutte ut dette. Men liker jo å kose meg litt på lørdag, så da lurer jeg på:

Så lenge jeg spiser sunt og bra i ukedagene, er det da ok å spise en pose chips (ca 1000Kcal) per lørdag? Eller er det for mye? Blir det bortkastet at jeg spiser sunt i ukedagene og skeier ut i helga ? VIl ikke gå opp igjen i vekt.. Kanskje litt rotete innlegg, men håper dere forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge den totale mengden kalorier du spiser i uka ikke overskrider mengden energi du bruker, så vil du ikke gå opp i vekt.

Tror nok at det til og med kan være en fordel for mange å ha en "spisedag", slik at det blir enklere å holde seg til sunn mat resten av uka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer litt ann på kroppen din. Jeg kan f.eks ikke skeie ut med 1000 ekstra i uken uten å legge sakte men sikkert på meg, så jeg erstatter måltider på lørdagen for å få snopet mitt noe som er like greit da jeg blir mett av snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to poser potetgull i helga lett jeg :fnise: Jeg har lyst å spise hver dag, men akk..

Jeg vil ikke tro det gjør så mye en dag i uka nei. Hvis du er som meg blir man jo rimelig mett, og spiser ikke så mye annet når man har spist potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nylig sluttet å spise godteri, drikke og spise usunt. Før spiste jeg godteri hver dag nesten, men ikke lenger nå. Har gåttned 2 kg på 1,5 mnd bare ved å kutte ut dette. Men liker jo å kose meg litt på lørdag, så da lurer jeg på:

Så lenge jeg spiser sunt og bra i ukedagene, er det da ok å spise en pose chips (ca 1000Kcal) per lørdag? Eller er det for mye? Blir det bortkastet at jeg spiser sunt i ukedagene og skeier ut i helga ? VIl ikke gå opp igjen i vekt.. Kanskje litt rotete innlegg, men håper dere forstår hva jeg mener :)

Hvis du har spist en pose potetgull hver lørdag siden du startet dette prosjektet, så tyder jo det på at det går helt fint!

Jeg følger samme opplegg og tenker aldri på hvor mye jeg stapper i meg på lørdagene. Det er jo nettopp poenget med lørdagsgodt, ikke sant?

Fortsett den gode innsatsen og gå gjerne en rask, lang og herlig søndagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for svar.. Litt delte meninger her ser jeg!

Har spist noe godt hver helg ja.. enten pizza, chips eller popcorn.. men ikke godteri.

Og ja, går jo turer og trener reglermessig og.. minst 4 ganger i uka.. er heller ikke overvektig, bare lagt på meg noen ekstra kilo det siste året.. og det må bort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt avhenger jo dette helt av hva du spiser ellers! Det som til syvende og sist avgjør om går ned i vekt eller ikke, er om du spiser mer eller mindre enn det du forbruker.

Om du i det store og det hele totalt sett forbruker mer energi enn du får i deg, vil du gå ned i vekt. Om noe av denne energien kommer fra en pose med potetgull spiller ingen rolle.

For å sette det litt på spissen: Det er fullt mulig å leve av kun potetgull, og samtidig gå ned i vekt. Det er mengden kalorier som avgjør.

Om du ellers spiser sunt har ikke en pose potetgull i uka noen større effekt på helsen heller vil jeg tro.

For min del hadde en pose potetgull i uka vært uaktuelt. Maks en skål.

Et helt meningsløst utsagn med mindre du presiserer hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

For min del hadde en pose potetgull i uka vært uaktuelt. Maks en skål.

Og for min del høres det helt greit ut. Som du ser er det helt forskjellige oppfatninger av om det er greit eller ikke ;) Poenget er at du må finne det som passer for deg. Om den ene posen på lørdag forhindrer deg fra å spise masse ellers i ukedagene, er det jo en stor fordel. Du må bare passe på at de 1000 kcal ikke er overskudd. Ligger du i underskudd i utgangspunktet, tror jeg ikke de 1000 kcal om lørdagen får deg opp i vekt. Alt som gjelder her er regnskapet. Kcal inn - kcal ut = vektopp- eller nedgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser HVA jeg vil én dag i uka. Det kan være én pose potetgull, eller én pose bamsemums, eller mase taco, eller sjokolade, eller kanskje alt dette. Blir masse, masse kalorier, men det gjør ikke noe. For det gjør at jeg klarer å holde meg under resten av uka.

Og jeg har gått ned over 8 kg siden august. Veier litt mer dagene etter utskeielsen, men da får jeg heller gå sakte ned og holde meg nede!

Hadde aldri klart å begrense meg til bare én skål, har jeg godt i hus blir det spist opp. Derfor kjøper jeg masse én gang i uka og spiser det opp. Så er det back on track dagen etter!:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde en pose potetgull i uka vært uaktuelt. Maks en skål.

Helt enig. Jeg har forøvrig skåler som rommer opptil to store Maarudpakker chips. :jepp:

Synes alt er greit så sant man har en sunn helse og misbruker ting med måte. Synes ikke det er ille med fastfood et par ganger i måneden, snop flere ganger i uka, kaffe flere ganger om dagen - så sant man har en sunn BMI og et aktivitetsnivå som passer. Selv for de med usunn BMI er det jo også lov å skeie ut i blant.

Jeg kan glatt kline innpå en pakke potetgull på en dag. (og ukentlig) Det går stort sett utover appetitten så jeg spiser mindre mat den dagen og jeg forsøker å holde meg i form og har ikke hatt store vektproblemer hittil i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn pose potetgull høres jo litt mye ut, men om en realitetstenker seg litt om så er det jo faktisk ikke slik: posene er jo bare halvfulle når vi kjøper dem! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Èn pose potetgull høres jo litt mye ut, men om en realitetstenker seg litt om så er det jo faktisk ikke slik: posene er jo bare halvfulle når vi kjøper dem! ;)

Synes ikke det høres mye ut overhodet, jeg.

Det blir uansett ganske meningsløst å si at dette er for mye, da vi ikke vet hvordan trådstarters kaloriregnskap er ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres mye ut overhodet, jeg. Det blir uansett ganske meningsløst å si at dette er for mye, da vi ikke vet hvordan trådstarters kaloriregnskap er ellers.

Enten misforsto du, eller så forklarte meg meg litt feil der. Det var et forsøk på et humoristisk skråblikk på posenes størrelse og ikke en synsing på trådstarters...noe som helst. Peace! :jepp:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for min del høres det helt greit ut. Som du ser er det helt forskjellige oppfatninger av om det er greit eller ikke ;) Poenget er at du må finne det som passer for deg. Om den ene posen på lørdag forhindrer deg fra å spise masse ellers i ukedagene, er det jo en stor fordel. Du må bare passe på at de 1000 kcal ikke er overskudd. Ligger du i underskudd i utgangspunktet, tror jeg ikke de 1000 kcal om lørdagen får deg opp i vekt. Alt som gjelder her er regnskapet. Kcal inn - kcal ut = vektopp- eller nedgang.

Og jeg er helt enig med deg! Det kommer an på personen. Jeg føler meg skikkelig ræva etter en pose chips, får dårlig mage og blir veldig fort sulten igjen. Da foretrekker jeg heller å spise flere måltider som til sammen blir 1000 kalorier. Nå er jeg kanskje strengere med meg selv enn det andre er, men det må til for å få resultatene jeg vil ha. Jeg orker ikke å ligge i underskudd bare for å spise chips.

MEN, skulle ønske det gikk an spise en pose chips hver dag, jeg :fnise: Eller, det går jo, men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser HVA jeg vil én dag i uka. Det kan være én pose potetgull, eller én pose bamsemums, eller mase taco, eller sjokolade, eller kanskje alt dette. Blir masse, masse kalorier, men det gjør ikke noe. For det gjør at jeg klarer å holde meg under resten av uka.

Og jeg har gått ned over 8 kg siden august. Veier litt mer dagene etter utskeielsen, men da får jeg heller gå sakte ned og holde meg nede!

Hadde aldri klart å begrense meg til bare én skål, har jeg godt i hus blir det spist opp. Derfor kjøper jeg masse én gang i uka og spiser det opp. Så er det back on track dagen etter!:-)

Og det funker for deg, og det er bra :) 8 kg er bra nedgang.

Den første gangen jeg bestemte meg for å gå ned i vekt gikk jeg ned 16 kg på 4 måneder. Så datt jeg av lasset, men selv om jeg gikk ned fortere enn deg, så har jeg ikke gått opp mer enn et par kg av de 16. Det er nok veldig individuelt, men det har nok noe med at jeg ikke gikk helt tilbake til gamle vaner da. Derfor må jeg holde meg unna chips, eller begrense meg til veldig lite, fordi jeg liker å ha litt rask nedgang. Det gir meg motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på størrelsen på posen, og hvilken type du velger. Noen potetgull inneholder smaksforsterkere, sukker, og annen tilsetning, mens andre typer er renere og laget med havsalt, solsikkeolje, og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...