Gå til innhold

Hvem er styrer i Familien AS

43 stemmer

1. 1. Hvem er styrer i Familien AS

• Damen, og jeg delegerer til mannen
      21
    • Mannen, og jeg delegerer til damen
      2
    • Begge to, vi deler på alt
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår Familie AS er det jeg, damen, som har den hele og fulle oversikten over hus, hjem og barn! Jeg vet hva som må gjøres og hva som skal skje og gir beskjed til mannen hva han skal gjøre :) Han sier aldri nei til noe jeg ber han om. Slik har det alltid vært i vårt forhold. Slike dagligdagse ting som å sette inn i oppvaskmaskinen, rydde etter seg og sånn har hann vett nok til å gjøre uten å få beskjed om det!

Han har mye ansvar på jobben. Jeg har en jobb jeg gjør og når jeg drar hjem trenger jeg ikke tenke mer på den. Han har med seg jobben i hodet uansett hvor han befinner seg så jeg syns det er en ok fordeling :) Da kan han slippe å ha full oversikt både på jobb og hjemme og jeg trives med å ha oversikten og vite hva som skjer.

Så, hvordan er det andre familier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det også jeg (kvinnen) som har styringen. Jeg har oversikt over nettbank, regninger, matinnkjøp, husvask osv. Han gjør minst like mye som meg i den forbindelse, men det er jeg som er litt arbeidsleder som minner på om at ting må gjøres. Oppvaskmaskin, matlaging og klesvask gjør han på eget initiativ, andre ting må jeg minne på. Får aldri nei.

Vi har diskutert denne ordningen en del ganger, for jeg føler meg masete. Men han liker å ha det sånn og synes ikke jeg maser. Og jeg synes også det er greit å ha det sånn.

Så lenge vi begge er fornøyde så er jo alt i orden. :)

Gjest Tukleterten
Skrevet

Jeg er leder i Familien AS. Mannen gjør som han får beskjed om, men det er jeg som holder styr på alt fra regninger til legetimer (ja, hans også) Jeg skulle kanskje ønske at han hadde litt mer oversikt, men det fungerer, så jeg klager ikke.

Skrevet

Jeg gjør alt, naturlig nok , siden jeg er alenforsørger og den eneste "mannen" i huset er 4 år ;)

Da jeg bodde med faren hans var det jeg som hadde hovedoppsynet med det meste.

Skrevet

Her er det veldig likt.

Dvs at vi har våre ansvarsområder, for å si det sånn.

Jeg har mest oversikt over ungene, husvask etc.

Han har oversikten over oppussing, alt av utearbeid, bilen og den overordnede økonomien. Middagslaging deler vi på. Ingen av oss maser noe nevneverdig på den andre om noe. Vi klarer selv å ha oversikt over avtaler etc. Vi er også ryddige begge to, så ingen konflikter der heller.

Ferier finner vi frem til og blir enige om sammen.

Skrevet

Vi har delt oss ganske så kjønnsmessig, uten at det er planlagt.

Han aner ikke hvor klærne til barna ligger, hva han skal pakke til barnehagen, hva de liker å spise, klær som må vaskes osv. Det er til å bli gal av. Skulle tro at han ville vise mer interesse, men nei.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Hvem tror dere?

Kvinnen har oversikten og styringa.

Det betyr ikke at en eventuell mann ikke gjør noe.

Skrevet

Vi har delt oss ganske så kjønnsmessig, uten at det er planlagt.

Han aner ikke hvor klærne til barna ligger, hva han skal pakke til barnehagen, hva de liker å spise, klær som må vaskes osv. Det er til å bli gal av. Skulle tro at han ville vise mer interesse, men nei.

Kan jeg få spørre hvorfor du har fått flere barn med denne mannen og hvorfor du fortsatt lever med han hvis han er så udugelig?

Skrevet

Jeg er alenemamma og syns det er greit å være enerådende.

Skrevet

Jeg valgte alternativ 3.

Vi deler ikke alt, men har våre "spesialfelt" som vi er enige om.

Skrevet

Jeg styrte og styrer Familien AS. I lang tid prøvde jeg å få begge til å styre. Da det ikke gikk så valgte jeg å styre alene uten ham.

Jeg er søren meg ikke i et parforhold og skal dra lasset alene.

• Liker 2
Gjest SlitenAnonym
Skrevet

Her er det jeg (mannen!) som styrer det meste. Det er jeg som bringer og henter i bhg, ofte pakker klærne. Det er jeg som må minne på om at det er rotete og at ting må vaskes (ting=gulv,kjøkken,bad, soverom osv). Jeg bidrar en del til klesvask/bretting også. Jeg hjelper til med middag og andre måltider av og til. Det er jeg som holder styr på økonomi.

Synes dette er veldig tungvidt da jeg har 100% og tar med meg jobben hjem. Hun jobber 50% og tar den ikke med seg hjem. Egentlig jobber hun ofte mye mindre enn 50% også.

Jeg har prøvd mange metoder for å prøve å motivere henne til å ta mer ansvar og se selv hva som må gjøres og gjøre det.

Siste tiden har det blitt slik at jeg gidder ikke å ta alt ansvaret lengere og "driter" i en del ting. Hun ser ikke engang konsekvensene.

Slitsomt.

Skrevet

Jeg har en mann som er veldig flink til å ta ansvar her hjemme og ofte rydder og vasker han klær mer enn det jeg gjør. Derimot er det jeg som holder mer orden på avtaler og ting som er planlagt.

Skrevet

Her er det jeg som har oversikt over det aller meste, unntatt økonomi - det tar mannen seg av. :)

Skrevet

Tja..

Mannen ordner med økonomiting, altså betaling av regninger, strømleverandør, forhandlinger av rente på lån osv. Han er som oftest den som handler inn maten.

Jeg holder overblikk med hvordan det ser ut i huset, og fordeler arbeidsoppgaver som vasking og rydding. Dette inkluderer også lyspærer som har gått, ved som må hentes, vedlikehold som trengs osv. Jeg holder oversikten over barnas tøy, sorterer og handler inn det de trenger der.

Barnas avtaler har vi ganske god kontroll over begge to, han involverer seg kanskje hakket mer enn meg der.

Gjest Tukleterten
Skrevet

Jeg er leder i Familien AS. Mannen gjør som han får beskjed om, men det er jeg som holder styr på alt fra regninger til legetimer (ja, hans også) Jeg skulle kanskje ønske at han hadde litt mer oversikt, men det fungerer, så jeg klager ikke.

I lys av den negative omtalen menn har fått i denne tråden ønsker jeg å nyansere svaret mitt litt.

Det er jeg som er leder i Familien AS, men mannen er flinkere enn meg til å rydde/brette klær og ta klesvasken. Jeg er flinkere til å rydde på kjøkkenet, mens han som oftest lager mat. Handler inn gjør vi som oftest sammen.

Vi utfyller hverandre :)

Skrevet

Mannen min er leder av Familien AS, har styring på økonomi, regninger, siste ordet i diskusjoner om større innkjøp/ferieturer, best oversikt over hva vi har i skap og skuffer på kjøkkenet og jeg tror faktisk han vasker mer klær enn jeg.

Jeg er mye flinkere til å rydde og vaske hus, gulver, støv etc. Men jeg tror ikke jeg har slått på oppvaskmaskina sida romjula.

Folk tror kanskje det er jeg som har styringa, fordi jeg er den mest utadvente, men når mannen først "setter ned foten", da holder jeg kjeft. Vel vitende om at når han først gjør dét så har han som oftest vanvittig god grunn.

Skrevet

Det er meg det, damen!

Skrevet

Her deles det. Jeg har nok litt bedre oversikt, men han gjør nok mer. Men vi begge gjør alt etterhvert som det faller seg.

Jeg leverer, mannen henter i barnehagen. Alt med ungen deles på. Jeg lager mat, tar ut av oppvaskmaskin, henger opp tøy. Han vasker tøy, hus, setter på oppvaskmaskin, går med søpla. Regninger blir betalt av den som henter posten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...