AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Har regnet ut at med mitt aktivitetsnivå og min høyde og vekt osv trenger 1600 kcal om dagen. Jeg vil gjerne gå ned rundt ti kilo i vekt, så prøver å ligge på 3500-4000 kcal i underskudd i uka. Da blir det ca 1100 kcal om dagen. Men når jeg leser hva dere skriver her til andre, så er det vanligvis alt for lite til å holde kroppen i gang. Jeg sitter stortsett bare på rumpa både på jobb og hjemme, men jogger 30 min tre ganger i uka, så er ikke stort ekstra jeg trenger av energi til dette. Er jeg helt på jordet, eller må jeg faktisk ligge på så få kcal om dagen? Takker for all hjelp!
antibac Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Jeg er med i Vektklubb. Der har jeg fått tildelt 1470 kalorier. Det er fordi jeg har en jobb jeg står mye i, jeg satt opp at jeg trener moderat (vel, jeg trener nok en del mer enn det nå, men det går litt i bølger). Jeg vil ikke ned på et lavere kalorinivå enn det, det er jo uutholdelig med noe mindre! Jeg ville prøvd med et kalorinivå rundt 1400-1500 hvis jeg var deg. Jeg synes det er skikkelig fælt å gå noe særlig under 1400. 1400 er lite nok i seg selv! Endret 29. januar 2012 av antibac
Tullepia Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Har regnet ut at med mitt aktivitetsnivå og min høyde og vekt osv trenger 1600 kcal om dagen. Jeg vil gjerne gå ned rundt ti kilo i vekt, så prøver å ligge på 3500-4000 kcal i underskudd i uka. Da blir det ca 1100 kcal om dagen. Men når jeg leser hva dere skriver her til andre, så er det vanligvis alt for lite til å holde kroppen i gang. Jeg sitter stortsett bare på rumpa både på jobb og hjemme, men jogger 30 min tre ganger i uka, så er ikke stort ekstra jeg trenger av energi til dette. Er jeg helt på jordet, eller må jeg faktisk ligge på så få kcal om dagen? Takker for all hjelp! Det spørs jo hva du vil oppnå! Skal du gå ned i vekt? Skal du bygge muskler? Jeg ville heller jogget 1,5 time ekstra i uka enn å finregne på kalorier. Begynner man med kaloriregning er det lett å bli avhengig.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Jeg er med i Vektklubb. Der har jeg fått tildelt 1470 kalorier. Det er fordi jeg har en jobb jeg står mye i, jeg satt opp at jeg trener moderat (vel, jeg trener nok en del mer enn det nå, men det går litt i bølger). Jeg vil ikke ned på et lavere kalorinivå enn det, det er jo uutholdelig med noe mindre! Jeg ville prøvd med et kalorinivå rundt 1400-1500 hvis jeg var deg. Jeg synes det er skikkelig fælt å gå noe særlig under 1400. 1400 er lite nok i seg selv! ...Men hvis jeg spiser 1400 om dagen går jeg bare 200 i minus, og da tar det LANG tid før jeg ser resultater, eller? Målet mitt er å se forskjell rundt sommertider, det kan jeg bare glemme hvis jeg spiser 1400 om dagen tror jeg. Nei altså, jeg skal ikke bli helt opphengt i kaloritelling og bli avhengig av det. Har brukt det som en "eye-opener" for å se hvor mye jeg faktisk spiser, og hvorfor jeg har gått opp i vekt, og vil nå bruke det som en veileder når jeg vil ned igjen. Mener du jeg skal jogge 3 timer i uka totalt? Er redd for skader siden jeg aldri har trent før, og trodde det var lurt å ta det rolig i starten.
pita27 Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Er 1600 kcal om dagen ditt basalstoffskifte (BMR)? Du bør ikke ligge under dette, fordi du vil da miste muskler. Er din BMR 1600 kcal (det du forbrenner når du er sengeliggende), så kan du gange den med 1,2 for ditt aktivitetsnivå når du sitter på rumpen hele dagen. Da kommer du opp i 1920 kcal. Når du trener en dag kan du gange med 1,65 = 2640. For å gå ned 0,5 kg i uka, trekker du 500 kcal fra dette tallet. Men du bør altså aldri spise mindre enn din BMR. Da tærer bare kroppen på musklene dine. Du bør også passe på å få i deg 2x din vekt i proteiner hver dag. Veier du f.eks. 70 kg, så bør du spise ihvertfall 140 g proteiner.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Tusen takk for oppklarende svar! Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor jeg bruker så mye mer kalorier på å sitte dønn stille enn å ligge?
Tullepia Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Man bruker jo litt mer energi for å holde kroppen i sittende posisjon enn liggende. Dessuten behøver hjernen mer energi når den jobber. Så du er ikke SÅ inaktiv som du later til å tro, selv om du ikke akkurat er aktiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå