AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Har noen spørsmål ang. henvisning til gynekolog.. 1. Har fått brev fra sykehuset om at de har mottatt henvisning fra legen min, og at jeg er satt på venteliste- og at det er ca 7 måneders ventetid!! Meg og mannen vurderer å få hjelp privat, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem? Er det noen som vet hvor man bør henvende seg sør i landet? 2. Før fastlegen sendte henvisnig tok hun en underlivsundersøkelse. I tillegg var jeg innom og tok blodprøve på 21 dag i syklusen min (eller en uke etter antatt eggløsning). Det jeg lurer på er hva som skjer første time hos gynekolog? Veldig kjedelig å vente i 7 måneder på første time, hvis ingenting vil bli gjort da.. Enda en underlivsundersøkelse? Ser ikke helt vitsen med det?.. (Vet ikke hvor lenge man må vente på evt. neste time..) Har tempet i 8 måneder, men blir ikke helt klok på grafene.. Er kun et par ganger jeg kan se temperaturøkning.. Får jo mensen, men har lange sykluser, og innimellom uregelmessige (kan "hoppe over" av og til..) Tar eggløsningsteste som har vært positive, men mensen har kommet 3 uker etterpå, og økning i temperatur har kommet 1 uke etterpå.. 3. Pergotime? Hvordan fungerer dette, eller hvordan kan man starte på det? Gynekolog som skriver ut? 4. Sædprøve: Fikk mannen til å få time hos legen sin, for å få litt mer info ang. sædprøve. Trodde man måtte levere prøve til sykehuset, men da må man nødvendigvis ha "henvisning" fra lege? Problemet er at lege tydeligvis syntes det var ubehagelig å snakke om slike ting, hadde ikke noe særlig greie på det. Så mannen fikk bare beskjed om at han måtte henge seg på meg, at de testet meg først, og han kunne evt. ta sædprøve når jeg var hos gynekolog.. Blir litt oppgitt! Så jeg lurer på om det er noe annet vi kan gjøre for å få litt fortgang i det? Leser her at det er vanlig at mannen leverer en sædprøve i begynnelsen, siden utredning for kvinner er mer omfattende.. Beklager langt innlegg, men takk for at du tok deg tid til å lese det!
Athene Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 1. Vet ikke, prøv google eller gule sider, og ta en telefon. Da får du all den hjelp du trenger. Vær obs på at prisene er veldig mye høyere enn i det offentlige, og kvaliteten er den samme. Eneste fordelen er at det går raskere. 2. Gynekologen gjennomfører samtale, ser på deg med innvendlig ultralyd, rekvirerer nødvendige hormonprøver og vurderer videre behandling. De har en kompetanse på området som fastlegen ikke er i nærheten av å ha. Kanskje får du pergotimeresept allerede ved første time, da kan du være i gang med et reelt forsøk allerede innen noen uker, gitt at mannen er sjekket ut av saken. Men vær forberedt, i værste fall har dere venting, på venting, på venting forran dere nå. For vår del har det gått 2,5 år siden første henvisning ble sendt, og vi er fortsatt barnløse, etter å ha stått i kø etter kø, og prøvd det ene etter det andre. Vi har valgt å ikke bruke det private på grunn av nærhet til offentlig kinikk, og at vi er unge (bare 30-32 år). Ut i fra det du beskriver har du ikke eggløsning av deg selv. Da er pergotime det første man forsøker, gitt at mannens kvalitet er ok. 3. Pergotime er et preparat som gir deg eggløsning. Dette er en engangseffekt, altså ingen behandling. Medisinen hjelper mange å bli gravide, med relativt få bivirkninger. 4. Mannen din kan ringe sin fastlege,og få henvisning. Dette går fort. Ulempen er at det neppe er noen som kan tolke prøven for dere før dere er i kontakt med klinikk eller gynekolog, fastleger kan lite om dette. Og du har helt rett i at første steg alltid bør være å sjekke mannen, da det er en enkel test.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Dersom du er nær Haugesund, er doktor Hausken en av landets beste på infertilitet. Han kan ordne med det som trengs av utredning.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Er du nær Bergen, så er de flinke på Volvat.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Takk for tipsene! Bor på Sørlandet så blir et stykke unna med Bergen eller Haugesund.. Tar gjerne i mot tips fra folk med gode erfaringer fra gynekologer/ private klinikker i området her!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Du kan ta kontakt med Elvebredden Gynekologipraksis i Kristiansand, der er det en gynekolog som tar imot pasienter uten henvisning, eller de med henvisning som ikke vil vente et halvår. Selv var jeg heldig og slapp inn der på dagen (til hun vanlige) pga en avbestilt time. Koster vel ca 500-600 mer. Jeg kommer mest sannsynlig til å få problemer med å bli gravid når jeg blir prøver, og for min del er det ikke aktuelt å bruke årevis ekstra pga ventelister. Hvis du har råd til det, og er utålmodig, hvorfor ikke? De private kan vel gi samme henvisning til sykehus som andre, eller?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Porsgrunn er ikke så langt unna dere, og de er gode på slikt. Men da må du først til gynekolog som kan henvise dere videre.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Tar eggløsningsteste som har vært positive, men mensen har kommet 3 uker etterpå, og økning i temperatur har kommet 1 uke etterpå.. Eggløsningstester er visstnok ikke helt troverdige; du kan få positiv eggløsningstest og eggehviteslim uten eggløsning, fordi kroppen har forsøkt å få eggløsning men ikke fått det til. Da prøver den igjen, og får det tydeligvis til en uke senere etter hva du beskriver. Den eneste sikre indikasjonen på eggløsning er temperaturøkning. Lutealfasen er ganske konstant, og er på sånn omtrent 14 dager. Det passer jo ganske godt med det du beskriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå