håpefullprøver Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Jeg hadde en SA denne uken, var da 11 uker på vei. Vi har bestemt oss for å prøve igjen! Lurer da på om vi bare skal kjøre på når blødningene slutter eller om jeg skal vente 1-2 sykluser før vi prøver? Glemte å spørre gynekologen min om det da jeg var der(hadde ikke helt hodet med meg), men det står jo på papiret jeg fikk at de anbefaler å vente en syklus før man prøver igjen pga. den psykiske belastningen en SA er. Jeg har så lyst til å begynne å prøve igjen med en gang Vil helst ha svar fra folk som selv har vært i samme situasjon, ikke dere som finner info på nettet, for alt dette har jeg allerede lest!
Kommode Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Vi begynte igjen med én gang, det føltes riktig for oss. Det var tyngre å ta skuffelsen når jeg ikke ble gravid de påfølgende månedene, men jeg tror ikke det hadde vært noe bedre for meg å vente, den sorgen måtte vi bare igjennom uansett. Jeg mistet mye tidligere enn deg, i uke 5, så jeg vet ikke om jeg hadde valgt annerledes hvis det var i uke 11, men jeg tror kanskje ikke det. Kondolerer med SA'en, og lykke til med videre prøving
Silfen Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Siden du var så langt på vei, så ville jeg ventet en syklus. Rett og slett for å være sikker på at kroppen bygger opp et tykt nok endometrium til å holde på et svangerskap.
champi Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Vi ventet og en periode etterpå, etter anbefaling fra flere leger.. Det var vanskelig å vente, for en hører jo stadig solskinnshistorier om de som lager nydelige barn rett etter de har mistet! Ønsker deg all verdens lykke til:)
håpefullprøver Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2012 Tusen takk for svar! Ja, jeg tror det er best at vi venter en syklus! Og det er jo ikke så lenge det er om å gjøre, men tiden går så vanvittig sent når man venter på noe!
dreia Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Ved vår første SA i uke 9 (oppdaget ved blødning og abortkramper, men brukte Cytotec-piller for å få fortgang) fikk vi høre at vi ikke trengte å vente en syklus før vi startet prøvingen igjen. Så lenge vi følte oss klare for det, var det bare å prøve igjen, for jeg kom ikke til å bli gravid før kroppen/livmoren var klar for det. Om man har utskrapning, er det mulig det anbefales å vente. Men ved Cytotec var det altså bare å kjøre på. Vi valgte å prøve igjen uten å vente en syklus, men fikk først klaff igjen i PP2 etter SA-en, så jeg antar at kroppen min ikke var klar før da. Endret 30. januar 2012 av dreia
Miss I.W. Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Trist og tungt med SA så langt ut i sv.skapet. Beklager! Jeg hadde SA i uke 13 nå i høst, og ble etter UL på sykehuset anbefalt å vente en syklus for å stabilisere slimhinner m.m. Lykke til med prøvingen igjen!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Jeg er i ganske lik situasjon som deg Føler med deg. Mistet i november...blødd til nå... fant først nå ut at det var rester igjen, så jeg måtte til utskrapning. var bare snakk om noen millimeter med rester, men gynekologene på sykehuset sa at man vil miste igjen-hvis man blir gravid på nytt før livmoren er HELT tom. Anbefaler deg på det varmeste og ta en tur til gyn for innvendig UL når om en ukes tid,for å se at absolutt alt er ute. Ønsker deg alt godt, riktig lykke til
håpefullprøver Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2012 Tenkte jeg skulle ta en telefon til gynekologisk poliklinikk hvis det ikke det slutter å blø iløpet av den neste uken, for jeg orker ikke gå slik lengre! Men blødningene har heldigvis roet seg kraftig de siste to dagene! Men er det slik at når jeg slutter å blø så kan jeg anta at alt er ute?
Silfen Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Tenkte jeg skulle ta en telefon til gynekologisk poliklinikk hvis det ikke det slutter å blø iløpet av den neste uken, for jeg orker ikke gå slik lengre! Men blødningene har heldigvis roet seg kraftig de siste to dagene! Men er det slik at når jeg slutter å blø så kan jeg anta at alt er ute? Stort sett, ja. Angående blødning, så er det jo sår i livmoren som skal gro. Du må nesten bare vente blødningen ut, en uke eller to eller tre er helt normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 At det slutter å blø tyder ikke nødvendigvis på at alt er ute,dessverre... Hos med gikk det på og av med blødningn i maaaaaange uker....Viste seg å være rester, over 2 mndr etter. Ta innvendig UL for sikkert svar 1
Silfen Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 At det slutter å blø tyder ikke nødvendigvis på at alt er ute,dessverre... Hos med gikk det på og av med blødningn i maaaaaange uker....Viste seg å være rester, over 2 mndr etter. Ta innvendig UL for sikkert svar Men gikk du på og av med blødning så sluttet du jo ikke å blø. Det er et vanlig tegn på at det er rester igjen. Når man slutter å blø og det ikke er tegn på infeksjon så kan man stort sett regne med at alt er greit. Å ta UL kun fordi atte er generelt bortkastet tid og penger.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Jeg hadde opptil 4 dager uten noe som helst... innimellom spotting, dagen etter masse slim, så kanskje slitt blod,så noen dager uten OSV! Såklart er det verdt 300,- kr i egenandel for å se at alt er ute og i orden!!!
Silfen Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Jeg hadde opptil 4 dager uten noe som helst... innimellom spotting, dagen etter masse slim, så kanskje slitt blod,så noen dager uten OSV! Såklart er det verdt 300,- kr i egenandel for å se at alt er ute og i orden!!! Og igjen: det du beskriver er TYDELIGE tegn på at noe ikke stemmer. Ser du virkelig ikke forskjellen på et normalt forløp og et som ikke er det? Burde alle som føder ta UL også, i tillegg til alle som har en normalt forløpende SA? Det er jo faktisk to sider av samme sak. Ved komplikasjoner og unormale forløp så sjekker man, men at man skal stresse når ting er innenfor normalen, det ser jeg ingen poeng i.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Veldig kjedelig å miste når man blir gravid igjen, fordi man uheldigvis ikke var helt tom før man på nytt ble befruktet! ta deg en bolle For meg, og mange andre er det mye viktigere å være sikker på at alt er ute, jeg betaler gledelig 300,- kr for å vite at ting er i orden og at vi kan prøve videre. Det er forresten ikke nødt til å være slik at det er rester fordi man blør lenge, noen ganger skyldes dette kun hormoner i ubalanse- noe som også kan være greit å sjekke før en graviditet. Ikke alle blør ved rester,heller!
håpefullprøver Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 5. februar 2012 Nå har blødningene heldigvis begynt å avta! Hadde skikkelig vondt på torsdag og lørdag og blødde da VELDIG mye! Har et håp om at dette var siste rest, i dag har jeg nesten ikke blødd i det hele tatt! Tror jeg uansett skal ta å bestille time til kontroll, selv om blødningene eventuelt stanser! Tusen takk for hjelp!
Gjest Modig mor Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 Jeg føler med deg, og jeg skjønner veldig godt behovet for å begynne å prøve igjen. Vi spurte gynekologen, og han sa at den eneste grunnen til å vente til neste syklus er at det da blir enklere å datere et eventuelt nytt svangerskap (fordi man har en "siste menstruasjons første dag"-dato). Men den første gangen jeg mistet, var det i hvert fall bare tull. Jeg ble gravid etter å ha hatt en mens, men eggløsningen kom skikkelig seint i den syklusen, så "siste mens"-termin ble feil uansett. Uansett, siden gynekologen sa at den eneste grunnen til å vente ikke var noen god grunn (etter hans mening), valgte vi å prøve med en gang. Og jeg ble gravid uten å ha fått mens igjen etter spontanaborten (MA, men fikk Cytotec for å abortere). Alt så fint ut på ultralyd rundt ni uker, og snart skal jeg på ultralyd igjen.
håpefullprøver Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. februar 2012 Jeg føler med deg, og jeg skjønner veldig godt behovet for å begynne å prøve igjen. Vi spurte gynekologen, og han sa at den eneste grunnen til å vente til neste syklus er at det da blir enklere å datere et eventuelt nytt svangerskap (fordi man har en "siste menstruasjons første dag"-dato). Men den første gangen jeg mistet, var det i hvert fall bare tull. Jeg ble gravid etter å ha hatt en mens, men eggløsningen kom skikkelig seint i den syklusen, så "siste mens"-termin ble feil uansett. Uansett, siden gynekologen sa at den eneste grunnen til å vente ikke var noen god grunn (etter hans mening), valgte vi å prøve med en gang. Og jeg ble gravid uten å ha fått mens igjen etter spontanaborten (MA, men fikk Cytotec for å abortere). Alt så fint ut på ultralyd rundt ni uker, og snart skal jeg på ultralyd igjen. Tusen takk for godt svar! Ja, nå har det gått to uker og jeg blør enda, begynner å bli skikkelig lei og oppgitt! Har bare så lyst til å prøve igjen snart! Tiden går så innmari sakte! Samtidig er jeg kjempe redd for å prøve igjen, for jeg vet ikke om jeg orker å oppleve dette igjen! Håper alt står fint til med deg og at det går fint denne gangen Jeg skal begynne å følge med på bloggen din!
Gjest Modig mor Skrevet 9. februar 2012 #19 Skrevet 9. februar 2012 Samtidig er jeg kjempe redd for å prøve igjen, for jeg vet ikke om jeg orker å oppleve dette igjen! Vet du hva, det skjønner jeg så innmari godt. Men prøv å tenke på at du ikke har noe større risiko for å miste neste gang enn en hvilken som helst kvinne. Og de aller fleste som blir gravide, bærer jo fram et barn. Forresten: Da jeg mistet den første gangen og ble gravid igjen like etterpå (én mens imellom), gikk det helt fint. Men svangerskapet var slitsomt psykisk, fordi jeg var så redd. Takk for klem og gode ønsker! Og det er koselig at du vil følge med på bloggen - jeg håper veldig at det blir mest hyggelige og glade innlegg der utover våren og sommeren ...
Orchideae Skrevet 12. februar 2012 #20 Skrevet 12. februar 2012 Jeg hadde en SA i uke 10. Vi tenkte som så at jeg blir ikke gravid før kroppen er klar for det, og kjørte bare på. Hadde mensen EN gang akkurat på dagen 6 uker etter spontanaborten, og så ble jeg gravid. Er nå nesten 7 fullgåtte uker og håper på at det skal gå bra denne gangen. Det føles iallefall slik ut, i hodet mitt. Jeg tror jeg blødde i nesten to uker etter spontanaborten. For meg er det mest frustrerende å tenke på det at uansett hvor flink jeg er, har det ingenting å si. (når man såklart utelukker røyk/snus og alkohol)... Jeg gledet meg masse til å bli gravid igjen, og tenkte på en positiv måte. Jeg gledet meg over at jeg faktisk skulle oppleve gleden av å finne ut at jeg er gravid to ganger. For det er jo en fantastisk følelse. Men når jeg stod med en positiv test nå, så, jeg vet ikke helt. Jeg ble såklart veldig glad, men også livredd. SAen for gjennom hodet mitt og jeg har grått veldig mye av frykt. Heldigvis har jeg en fantastisk lege som jeg har snakket med om frykten min, og jeg skal til jordmor på onsdag for å snakke om graviditeten. Jeg får også tidlig ultralyd slik at jeg skal få slappet av litt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå