AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Hva tenker dere om det? http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/personal/likestillingsarbeid/koordineringsgruppe/moter/2011/20111207-vedlegg-3-1-ureddning-tilleggspoeng.pdf http://www.universitetsavisa.no/notiser/article12316.ece
Anglofil Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Synes det er helt greit og faktisk veldig fint, de burde gjort det på allmennlærerutdanningene også. Kvinner får allerede ekstrapoeng mener jeg å huske, er det ikke slik at de får to ekstrapoeng hvis de velger f.eks ingeniørstudier? Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være greit når vi kvinner allerede får en fordel på andre områder. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Kvinner får på ingeniørstudier, menn på veterinærstudier allerede. Hvis det virkelig er ett problem å rekkrutere menn til medisin så er jo tilleggspoeng ett naturlig steg å ta 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Syntes ikke det det er nødvendig på medisin siden det ikke er noen stor forskjell mellom andel kvinner og menn. Men syntes det burde vært gitt poeng til gutter som søker til farmasi i stedet.. 1
Gjest Badabing Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Såfremt det ene kjønnet er representert med mindre enn 25 % ved et studie, synes jeg de bør få kjønnspoeng. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg synes ingen bør få tilleggspoeng pga kjønn, verken menn eller kvinner. Kan evt se behov for unntak til blant annet sykepleien, hvor det trengs flere menn. I en idealverden bør pasienten få bestemme om han skal vaskes og stelles av en kvinne eller mann. Innen mannsdominerte yrker ser jeg egentlig få gode grunner til å gi kvinner tilleggspoeng. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Som student på en av disse studiene, så ønsker jeg tilleggspoeng til menn velkommen! Men det må sies at to tilleggpoeng i denne søkergruppen er mye. Ser man på grafene i rapporten så ville jo menn vært i flertall i nærmest alle tilfeller (også med 1 tilleggspoeng på medisin). Tar man så i betraktning av en slik kvotering nok også vil føre til at man får en (muligens midlertidig (3 år som på veterinær), men allikevel) drastisk økning i antall mannlige søkere, så vil det se veldig skummelt ut "den andre veien". På NTNU hvor jenter gis tilleggspoeng på de fleste sivilingeniørlinjer er det jo ikke slik at andelen jenter har skutt i været, de har bare normalisert seg litt - uten at man på grunn av kjønnskvoteringen har fått en overvekt av kvinner! Hadde heller ønsket at de satte inn tiltak for å øke søkingen fra menn i første omgang. Mange av de mennene som søker, kommer jo inn på studiet også, så det er vel først og fremst der problemet ligger. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå