lell Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg trenger litt råd til hvordan jeg skal starte med dette, og utføre det! Hunden er en pomeranian/papillon blanding på 1 år som jeg har tatt over. Har lært han å sitte. Han følger etter meg overalt i huset så ønsket er å få han til å bli. Hvordan fungerer dette i praksis? Skal jeg si sitt, gi godt, si bli og gå? Da kommer han jo etter, skal jeg snu, sette han på plass, si bli og gå helt til han blir der? Og så gi godt? Må øve på dette aleina så ser ikke helt for meg hvordan jeg skal utføre det riktig..
Gjest Consensio Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Få hunden til å sitte/ligge. Ta håndflaten foran hundens ansikt så du viser tydelig at hunden ikke skal gå, og si bli med en kommanderende stemme, altså litt mørk. Belønn. Slik fortsetter du mens du gradvis øker tiden mellom kommandoen og belønningen, og du gradvis beveger deg lengre vekk fra hunden.
Gjest Bobler Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har alltid gjort det ved innlæring at jeg sier "vent", går et halvt skritt tilbake, kjapper meg fram og gir gobit. Og gjentar. Når hunden er komfortabel med det, så øker jeg avstanden etterhvert. Går alltid baklengs, er lettere for hunden og avbryte dersom jeg snur ryggen til når den ikke kan kommandoen. Viktig og belønne og rose hver gang, og være forsiktig med å øke avstanden og ikke gå for fort frem. Du må begynne i det små Nytter ikke å si bli, og gå i et annet rom, for bikkja aner ikke hva bli betyr Start i det små og øk etterhvert. Avbryter hunden, så ignorerer du den og prøver på nytt.
la Flaca Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Ofte så er jo "bli" en unødvendig kommando. En ekstragreie som man slenger på for å være sikker på at hunden lyder den første kommandoen. Men hvis du lærer inn alle kommandoer skikkelig, så er det nok. Hunden skal jo feks. ikke bryte "sitt" før du gir den beskjed om å gjøre noe annet. Så jeg ville lært inn "sitt"'en du allerede har lært den med større og større krav. Til slutt skal du kunne gå ut av syne, bli borte en stund, og komme tilbake med ny kommando/belønning mens hunden fortsatt sitter. Hvis du tenker på å en situasjon der hunden ligger på gulvet og du vil at den skal bli mens du går fra den så er det greit med "bli". Da er det bare å belønne mens hunden sitter eller ligger, mens du øker avstanden til den. Fra et par skritt med øyekontakt, til å snu seg bort fra den, til å gå lenger unna og til slutt forlate rommet. Du kan feks. si kommandoen før du fjerner deg fra hunden,m og belønne til slutt. Hvis du ikke bruker klikker kan det være verdt å google klikkertrening. 1
lillejenta1 Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Jeg har alltid gjort det ved innlæring at jeg sier "vent", går et halvt skritt tilbake, kjapper meg fram og gir gobit. Og gjentar. Når hunden er komfortabel med det, så øker jeg avstanden etterhvert. Går alltid baklengs, er lettere for hunden og avbryte dersom jeg snur ryggen til når den ikke kan kommandoen. Viktig og belønne og rose hver gang, og være forsiktig med å øke avstanden og ikke gå for fort frem. Du må begynne i det små Nytter ikke å si bli, og gå i et annet rom, for bikkja aner ikke hva bli betyr Start i det små og øk etterhvert. Avbryter hunden, så ignorerer du den og prøver på nytt. Enig med Bobler her! Ha hunden på siden din og ikke gå langt fra hunden din idet du gir den kommandoen BLI, gi en håndbevegelse at hunden ikke skal røre seg og gå bare 20 cm fra hunden og beveg deg raskt tilbake og gi hunden godbit. Når hunden har lært dette kan du begynne å bevege deg litt lenger unna. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå