Kladd Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg lagde nettopp vaffelrøre, men ble plutselig litt forskrekket over fargen på egget jeg hadde oppi. Det hadde rødlig skjær over seg, og eggehviten som var igjen i skallet var brun-rød. Jeg måtte google det, og fant ut at det skyldtes at et blodkar fra hønas eggstokker har sprukket. Samtidig fant jeg ut at det ikke var noe farlig å spise, og at andre egg faktisk også kunne ha blod i seg, bare at blodet blir blankt etterhvert som egget blir gamlere. Jeg ha altså mest sannsynelig fått i meg mange slike blodige egg uten å vite det, så jeg skrapa ut blodflekken jeg kunne se og miksa alt sammen. Hva gjør dere når dere får blodige egg? Jeg skal innrømme at om jeg hadde knekt egget alene (ikke rett oppi den ferdige vaffelrøra), så hadde jeg nok kasta det.
Roo Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Det har jeg faktisk aldri opplevd. Men det høres litt ekkelt ut, ville nok ha kastet det.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Du spiser et produkt produsert av et dyr, hva forventer du egentlig? Og du synes det er ekkelt med blod? Du spiser jo burger, kjøttdeig og biff? De er fulle av blod de og. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Som Kevlarsjäl er inne på: egg er faktisk hønas mensen så det er jo ikke så rart å finne litt blod i det?
Gjest Elastica Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Jeg synes det er helt uproblematisk, men pirker det vekk dersom det er mulig - om det da ikke skal blandes med noe så det ikke synes. Det er dessuten helt natulig også, slik andre lenger opp har påpekt.
Tropic Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Har aldri opplevd det, men om det skjer kaster jeg det nok og tar et nytt et.
Lykkelitenen Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Jeg pleier faktisk å kaste det, selv om jeg vet det er ufarlig, men det kommer av at jeg ikke tåler synet av blod og blir veldig kvalm, enten det kommer i egg, fra ett sår eller en blodig biff. Hva jeg ikke ser har jeg ikke vondt av, så andre kan fint servere det til meg
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Jeg pleier å fjerne blodet hvis jeg f.eks. skal steke speilegg, men som regel er det jo snakk om bare en prikk, så jeg bryr meg ikke så mye.
Kladd Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2012 Jeg pleier å fjerne blodet hvis jeg f.eks. skal steke speilegg, men som regel er det jo snakk om bare en prikk, så jeg bryr meg ikke så mye. Den lille prikken som ofte er bryr jeg meg heller ikke om. Men denne gangen var det en slags blod-"byll", ca 0,5cm*1cm i størrelse. Skal innrømme at jeg ble litt kvalm, men da vaflene var ferdige var det glemt, og de smakte godt
Kladd Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2012 Du spiser et produkt produsert av et dyr, hva forventer du egentlig? Og du synes det er ekkelt med blod? Du spiser jo burger, kjøttdeig og biff? De er fulle av blod de og. Selv om det er et produkt av et dyr, så forventer man jo ikke nødvendigvis blod... Man forventer jo ikke akkurat en blodklump i ku-melka heller.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 Selv om det er et produkt av et dyr, så forventer man jo ikke nødvendigvis blod... Man forventer jo ikke akkurat en blodklump i ku-melka heller. Nei i melka forventer man puss og slikt isteden
Gjest Herr Drue Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Du spiser et produkt produsert av et dyr, hva forventer du egentlig? Og du synes det er ekkelt med blod? Du spiser jo burger, kjøttdeig og biff? De er fulle av blod de og. Kjøttsaft og blod er ikke det samme. Men uansett, jeg skjønner poenget ditt. Vi liker ikke å se at maten vi spiser faktisk har noe med liv å gjøre. Et minste tegn som faktisk minner oss om hva det er vi spiser, og vi kaster maten eller lukker ører/øyne. Minner meg om den gode gamle "er karbonadedeig muskler?"-debatten på KG for noen år siden, hvor folk synes det var ekkelt at kjøtt var muskler.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #14 Skrevet 30. januar 2012 Kjøttsaft og blod er ikke det samme. Men uansett, jeg skjønner poenget ditt. Vi liker ikke å se at maten vi spiser faktisk har noe med liv å gjøre. Et minste tegn som faktisk minner oss om hva det er vi spiser, og vi kaster maten eller lukker ører/øyne. Minner meg om den gode gamle "er karbonadedeig muskler?"-debatten på KG for noen år siden, hvor folk synes det var ekkelt at kjøtt var muskler. Du har vel ikke tilfeldigvis link til den diskusjonen? Nå ble jeg kjempenysgjerrig!
iskaffe Skrevet 30. januar 2012 #16 Skrevet 30. januar 2012 Opplever det hele tiden i det landet jeg bor i nå. Var sjelden jeg fant slikt i Norge. Pirker det bare ut med en skje. Å kaste et egg fordi det ser rart ut er en uting.
Kladd Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Kjøttsaft og blod er ikke det samme. Men uansett, jeg skjønner poenget ditt. Vi liker ikke å se at maten vi spiser faktisk har noe med liv å gjøre. Et minste tegn som faktisk minner oss om hva det er vi spiser, og vi kaster maten eller lukker ører/øyne. Minner meg om den gode gamle "er karbonadedeig muskler?"-debatten på KG for noen år siden, hvor folk synes det var ekkelt at kjøtt var muskler. O.o Hva skulle ellers kjøtt være? *må sjekke ut den diskusjonen* Endret 30. januar 2012 av Kladd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå