AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har over lengre tid hatt lav inntekt og derfor hatt betalingsutsettelser på tidligere lån i Lånekassen. Nå gikk siste betalingsutsettelsen i slutten av 2011 og jeg har fått avslag på neste betaling. Hva kan man gjøre? Jeg har ikke 2700 kr ekstra til å betale ned studielånet, jeg har såvidt råd til å betale utgiftene jeg har ellers. Jeg har sendt brev til Lånekassen, men de har ikke vært særlig behjelpelige tidligere, de vil jo selvfølgelig ha pengene jeg skylder. Finnes det noen løsninger, regler innen Lånekassen som kan hjelpe meg? I fjor hadde jeg en inntekt på 110 000,- Alt gikk selvfølgelig til leie og livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Du kan vel få hjelp på sosialkontoret om du ikke har penger? Jeg tror de krever at du betaler regningen neste mnd, men at du kan få hjelp til livsopphold (mat osv) når du er tom.
Devana Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Jeg har ikke fått dekket slike utgifter tidligere hos sosialkontoret når vi hadde dårlig råd ...? Da var det veldig strengt, og det var kun til livsopphold og husleie, så og si ingen lån ble dekket og vi måtte finne egne løsninger. Vet ikke om vi hadde veldig uflaks. Endret 29. januar 2012 av Devana
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har vært i samme situasjon som deg, og fikk "tilbakestilt" betalingsutsettelsene for året før samtidig som jeg fikk innvilget rentefritak (Dette gjøres jo nå på etterskudd) Ta en telefon til dem! De fleste der (ihvertfall alle jeg har støtt på, og det er mange...) er hyggelige og vil hjelpe deg å finne en løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Her står det: Fra lånekassens sider: Når kan du få betalingsutsettelse? 1. Når du har behov for det Du behøver ikke å oppgi noen spesiell grunn. 2. Når du har rett til rentefritak (sletting av renter) Du har normalt rett til betalingsutsettelse for samme tidsrom som du har rett til rentefritak. Inntektsgrenser for rentefritak 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har ikke fått dekket slike utgifter tidligere hos sosialkontoret når vi hadde dårlig råd ...? Da var det veldig strengt, og det var kun til livsopphold og husleie, så og si ingen lån ble dekket og vi måtte finne egne løsninger. Vet ikke om vi hadde veldig uflaks. Du får ikke dekket regninger direkte. Men om du har brukt opp det lille du har utbetalt og du sitter uten penger til mat resten av måneden, så er sosialkontoret pliktig til å hjelpe. Med mindre du eier bil, leilighet osv eller har penger på bok. Da må du bruke det først. Dette vet jeg, ettersom jeg hadde en bekjent som spurte om noe av det samme. Han kunne ikke få penger til regning, men han skulle betale regningen, komme med kvittering og kontoutskrifter, så kunne han få til livsopphold om han fylte resten av kravene.
Reaper Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Last ned "skjema I" fra sidene dems, fyll ut og legg ved dokumentasjon som trengs. Dette kan være dok. på inntekt og meldedatoer f.eks. Send inn. Disse andre betalingsutsettelsene som gjøres over nett er vel egentlig mer for dem som skulle hatt råd til å betale, men ikke får det til fordi de bruker penger over evne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå