Bagelinaa Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 25. juni - 5. juli reiser jeg til Faliraki, Rhodos. Det er 9 hele dager vi er der nede, og jeg regner med at en del dager går til partylivet. Jeg regner ikke med å kjøpe masse klær og sånt der nede, bare mat og drikke. Kanskje en utflukt. Hvor mye ville dere tatt med dere 9 dager til Rhodos? Holder det med 3-400 kroner dagen?
Glitnir Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 For egen del ville jeg beregnet det dobbelte (synes det er kjipt å telle kroner på ferie), men du klarer deg sikkert fint på 3-400.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Jeg beregner 1000 kr dagen til mat, shopping og andre aktiviteter. Gidder ikke snu på krona når jeg er på ferie.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Jeg beregner 1000 kr dagen til mat, shopping og andre aktiviteter. Gidder ikke snu på krona når jeg er på ferie. Oi, da må jeg nesten få spørre om hva du tjener i måneden som har råd til 1000 kr i lommepenger for dagen?
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Oi, da må jeg nesten få spørre om hva du tjener i måneden som har råd til 1000 kr i lommepenger for dagen? Du skjønte det at det var snakk om 1000 kr/dagen på ferie, ikke sant? Ikke 1000 kr/dagen hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville regnet minst 500 kr dagen, for å slippe å tenke på om man har råd eller ikke. Vi er en familie på fire, og vi regner ca 1500 kr dagen når vi er på ferie.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville, som resten av dagene i året, tatt med meg bankkortet mitt og sett an hvor mye jeg trenger. Synes det er morsomt når godt voksne mennesker her inne snakker om 'lommepenger' på sommerferie. 1
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville, som resten av dagene i året, tatt med meg bankkortet mitt og sett an hvor mye jeg trenger. Synes det er morsomt når godt voksne mennesker her inne snakker om 'lommepenger' på sommerferie. De fleste har med seg bankkortet sitt, men det kan være greit å vite sånn ca hvor mye man kan regne med å bruke. I noen tilfeller så kan det hende at man er nødt til å spare opp en del penger på forhånd, og da hjelper det ikke en dritt med bankkort dersom det er tomt for penger på kontoen. Kredittkort er jo selvfølgelig en mulighet, men regninga kommer jo før eller siden uansett. Har man ikke satt av penger til den, så blir det fort dyrt. 2
Bagelinaa Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2012 Jeg glemte å nevne at jeg er en 17 år gammel jente (fyller 18 i mars). Jeg har ikke så mange penger, så du som skrev dette "Jeg ville, som resten av dagene i året, tatt med meg bankkortet mitt og sett an hvor mye jeg trenger. Synes det er morsomt når godt voksne mennesker her inne snakker om 'lommepenger' på sommerferie. " blir feil for min del. Jeg kommer til å ha med bankkort, men har ikke jobb eller noe sånt, så jeg har ikke penger jeg bare kan "ta av" som du beskriver. Jeg er heller ikke godt voksen, og liker å ha styr på økonomien. Synes (som du beskriver de her inne) "de godt voksne" heller er mer økonomibevisst når de regner ut sånn ca hvor mye de kommer til å bruke på en ferie. Men for all del, bruk hva du vil du. Men det har ikke jeg penger til
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville, som resten av dagene i året, tatt med meg bankkortet mitt og sett an hvor mye jeg trenger. Synes det er morsomt når godt voksne mennesker her inne snakker om 'lommepenger' på sommerferie. ...morsomt at godt voksne mennesker faktisk planlegger utgiftene sine? 2
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 400 kr/dagen er så vidt nok til mat, litt alkoholfritt drikke og litt snacks, så for min del så blir det lite. Dersom du skal på fylla så hadde jeg beregnet 800 kr/dagen i minimum. Da slipper du å snu på krona, og du kan faktisk unne deg litt.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville beregnet 500/dag som et minimum. Dette bruker jeg på ferie eksklusiv shopping. For 500/dag kan du spise middag ute, men det kan være en god ide å spise de andre måltidene i leiligheten eller lage dem der. F.eks. frokost hjemme, lage matpakke/ta med frukt til stranden (ikke kjøpe den dyre frukten som "strandløvene" tilbyr) og ikke spise lunsj på restaurant men heller spare det til kvelden. Inkludert i dette budsjettet er også drikke til mat samt drinker på kvelden. Jeg har reist til greske øyer lenge på dette budsjettet. Jo nærmere du kommer 1000/dag jo flere måltider og shopping kan du bruke pengene på. NB! Jeg antar - grunnet Eurokrisen - at prisnivået KAN ha endret seg siden jeg var der sist (i fjor). Jeg ville derfor blitt enig med reisefølget om å være litt sparsommmelig de første dagene slik at du ser hvor pengene går og heller "kjøre på" litt mer på slutten. NB! Taxfree på flyet og taxfree på flyplassen er ikke det billigste i verden selv om de markedsfører seg som det. Det er ALLTID billigere å kjøpe ting på lokale markeder.
Bagelinaa Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ville beregnet 500/dag som et minimum. Dette bruker jeg på ferie eksklusiv shopping. For 500/dag kan du spise middag ute, men det kan være en god ide å spise de andre måltidene i leiligheten eller lage dem der. F.eks. frokost hjemme, lage matpakke/ta med frukt til stranden (ikke kjøpe den dyre frukten som "strandløvene" tilbyr) og ikke spise lunsj på restaurant men heller spare det til kvelden. Inkludert i dette budsjettet er også drikke til mat samt drinker på kvelden. Jeg har reist til greske øyer lenge på dette budsjettet. Jo nærmere du kommer 1000/dag jo flere måltider og shopping kan du bruke pengene på. NB! Jeg antar - grunnet Eurokrisen - at prisnivået KAN ha endret seg siden jeg var der sist (i fjor). Jeg ville derfor blitt enig med reisefølget om å være litt sparsommmelig de første dagene slik at du ser hvor pengene går og heller "kjøre på" litt mer på slutten. NB! Taxfree på flyet og taxfree på flyplassen er ikke det billigste i verden selv om de markedsfører seg som det. Det er ALLTID billigere å kjøpe ting på lokale markeder. Tusen takk for gode tips! Jeg skal som sagt ikke shoppe noe, men skal prøve å få til minimum 500 om dagen. Frokost blir vi å spise på hotellet, og jeg regner med at frokost/lunch går i ett. (To jenter på 18 år står nok ikke opp 8 på morgenen, hehe). Eurokrisen? Merker jeg ikke følger helt med på utenriksnyheter. Hehe. Men er det til det bedre, eller værre? Tror du prisnivået har steget eller sunket? Billigere eller dyrere der nede? Som sagt, shopping blir det ikke. Så taxfree er ikke noe jeg skal handle i. Men takk for tipset uansett
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Det er nesten norske priser på Rhodos, så du bør ha med deg en god del penger, ja. Spesielt går det etter min erfaring fra liknende steder mye mer på mat enn man hadde tenkt, siden man oftest ender opp med å kjøpe all mat ute. Så jeg ville tenkt som SmallTalk - en tusenlapp per dag. Dette vil da også være inkludert evt taxfree-shopping og utflukter.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Frokost blir vi å spise på hotellet, og jeg regner med at frokost/lunch går i ett. (To jenter på 18 år står nok ikke opp 8 på morgenen, hehe). Pass på at dere kommer dere opp av dynene så dere rekker frokost da, det er fort gjort å sove gjennom frokostserveringen dersom dere har ranglet halve natta. Spar så mye penger som du overhodet klarer, det er kjipt å måtte snu på krona dersom det er noe du virkelig ønsker deg. En dyr utflukt f.eks, eller noe annet du bare MÅ ha. Du sier kanskje at du ikke har tenkt å shoppe nå, men det er kjedelig å ombestemme seg når man står der nede med drømmegjenstanden i hendene og er tilnærmet pengelens. :gjeiper:
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Tusen takk for gode tips! Jeg skal som sagt ikke shoppe noe, men skal prøve å få til minimum 500 om dagen. Frokost blir vi å spise på hotellet, og jeg regner med at frokost/lunch går i ett. (To jenter på 18 år står nok ikke opp 8 på morgenen, hehe). Jeg står heller ikke opp kl 8 når jeg er på ferie. Selv om jeg skulle spise frokost kl 11 blir jeg sulten igjen - f.eks. kl 15. Jeg spiser middag etter at solen er gått ned kl 20. Det er ikke vanlig at det er frokost inkludert på vanlige sydendestinasjoner - hvis det er det må man nok beregne å stå opp. JEG foretrekker å ha mat i et kjøleskap på rommet så jeg kan spise skikkelig frokost når jeg står opp og ikke måtte stresse av sted innen kl 10 for klissete croissanter og loffskiver. Eurokrisen? Merker jeg ikke følger helt med på utenriksnyheter. Hehe. Men er det til det bedre, eller værre? Tror du prisnivået har steget eller sunket? Billigere eller dyrere der nede? Rhodos er en del av Hellas. Hellas er nærmest konkurs. Dvs. at det mest sannsynlig blir en prisøkning i år (krisen har vart en stund men spisset seg i høst). Hadde jeg ment at det ble billigere enn det jeg har sagt tidligere hadde jeg vil ikke nevnt det? Eurokrise = de landene som har innført euro valuta må hjelpe hverandre i nøden. Ergo blir euroen svekket - noe som er godt nytt for nordmenn som får flere euro for hver krone. Landene vi skal dra til derimot må dra inn denne forskjellen ved å øke sine priser - ergo får vi ikke den store gleden av eurovekslingen. Jeg aner ikke hva slags utslag dette gir (annet enn at det som før kostet 5 eruo nå kanskje koster 5,50, 6 eller til og med kanskje 7, 8 eller 9?). Som sagt, shopping blir det ikke. Så taxfree er ikke noe jeg skal handle i. Men takk for tipset uansett Vær klar over at du kommer til å bli bombardert med reklame som forteller at flyselskap X er billigst i verden på tax free - bare advarer på forhånd: de er ikke så billige som de sier. Endret 29. januar 2012 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Pass på at dere kommer dere opp av dynene så dere rekker frokost da, det er fort gjort å sove gjennom frokostserveringen dersom dere har ranglet halve natta. Spar så mye penger som du overhodet klarer, det er kjipt å måtte snu på krona dersom det er noe du virkelig ønsker deg. En dyr utflukt f.eks, eller noe annet du bare MÅ ha. Du sier kanskje at du ikke har tenkt å shoppe nå, men det er kjedelig å ombestemme seg når man står der nede med drømmegjenstanden i hendene og er tilnærmet pengelens. :gjeiper: En utflukt koster gjerne 500 kroner +/-. Dette er da ting som kommer utenom dagsbudsjettet jeg nevnte.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 "Lytt til erfarne fjellfolk", er det noe som heter, og det samme kan i grunnen sies om reiser. Har man vært utenfor landets grenser en del ganger, så vet man sånn ca hvor mye penger som går til det "nødvendige" uten at man er nødt til å spare på noe. En biffmiddag koster fort 150 kr + drikke, så da blir det fort 200-250 kr der, dessert og forrett ikke inkludert. Frokost får dere bare spist på hotellet dersom dere står opp i tide til frokostbuffeten. Alternativet er å handle inn frokost på nærmeste supermarked. Uansett så koster dette penger. Lunch må man normalt sett ha. Jeg er sjelden oppe før kl 11 på ferie, men jeg klarer meg ikke frem til middag på kvelden med kun frokost i magen. Regn med 100 kr på lunchen, drikke inkludert. Alkoholfritt drikke er dere nødt til å få i dere nok av igjennom dagen, og dette må kjøpes inn ettersom turister aldri anbefales å drikke vann fra springen. Selv om vann er billig, så går det penger på det. 400 kr er spist opp på null komma niks, og da har man ikke hatt råd til en dråpe alkohol. Selv om alkohol pleier å være billigere enn hjemme, så koster det fortsatt penger.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 "Lytt til erfarne fjellfolk", er det noe som heter, og det samme kan i grunnen sies om reiser. Har man vært utenfor landets grenser en del ganger, så vet man sånn ca hvor mye penger som går til det "nødvendige" uten at man er nødt til å spare på noe. En biffmiddag koster fort 150 kr + drikke, så da blir det fort 200-250 kr der, dessert og forrett ikke inkludert. Nå spiser vel disse ungdommene av i dag helst pizza, pasta og gyros. Disse er noe rimeligere. Jeg vil anta at for 10 til 15 euro kan man få seg en god middag hvis man velger rimeligere alternativer. Forretter ligger på fra 3 til 5 euro. Lunch må man normalt sett ha. Jeg er sjelden oppe før kl 11 på ferie, men jeg klarer meg ikke frem til middag på kvelden med kun frokost i magen. Regn med 100 kr på lunchen, drikke inkludert. Jeg ville sagt at lunsj koster kr 10 til 15 euro også - men her er altså et godt alternativ å lage lunsjen på rommet og man kan klare seg med 1/4 av kostnaden. Alkoholfritt drikke er dere nødt til å få i dere nok av igjennom dagen, og dette må kjøpes inn ettersom turister aldri anbefales å drikke vann fra springen. Selv om vann er billig, så går det penger på det. Vann - eneste man drikker utenom måltider fordi det er enkelt og veldig billig: Kjøp stor dunk og kjøpe et par småflasker. De småflaskene fylles fra dunken i kjøleskapet. 400 kr er spist opp på null komma niks, og da har man ikke hatt råd til en dråpe alkohol. Selv om alkohol pleier å være billigere enn hjemme, så koster det fortsatt penger. 400 kr utgjør ca 50 euro pr dag. Dersom man kjøper frokost inkl. litt frukt og vann for 5 euro, lunsj for 15 euro, middag for 15 euro, da har man 15 euro igjen til drinker. Øl koster 3 - 3,50 euro, drinker 5-7 euro. Det er altså 5 øl eller 2-3 drinker. Det er stramt, gir ikke rom for påfunn. Gå heller for 500 kr pr dag eller ca 62,50 euro pr dag. Da har man litt mer rom.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Jeg spiste lite pizza og pasta når jeg var 18 år og på sydenferier. Spiste pizza/pasta/salat til lunch og forrett + kjøttrett til middag. Pluss en del alkohol iløpet av dagen, og det jeg hadde lyst på av snaks/is/frukt etc. Tror jeg skulle sliti med å komme meg ned på et forbruk på 500 kr/dagen som 18 år i syden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå