AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Hei! Jeg er ny på kvinneguiden. Jeg skal ta bachelor i Bioteknologi til sommeren. Jeg gleder meg utrulig mye, og er temmelig sikker på at jeg har funnet rett studie. Jeg har allerede en Bachelor fra før i kunst (teater), som var spennede men lite arbeidsgivende. Min store drøm har alltid vært innen forskning, da jeg er veldig interessert i vitenskap. Er det noen av dere som studerer Bioteknologi, og hvordan er det? Mine planer er å ta Mastergrad senere, og har allerede funnet mange interessante retninger, spesielt på NTNU. Etter det håper jeg på en Doktorgrad. Jeg har sett regelmessig etter jobber innen emnet, og ser de fleste trenger minst en Mastergrad men helst Doktorgrad. Om det er noen som har doktorgrad innen Bioteknologi hadde jeg vært evig takknemlig! Jeg lurer på: Hva er det beste å spesialisere seg innen? (Spesielt med tanke på fremtidig jobbmarked) Hva er lønnen etter Master/Doktorgrad (Jeg vet dette kan variere, men lurer på ca.) Hva er det mest krevende med studiet? Hva er fremtidige jobber? (Jeg har funnet innen forskning, helse, olje og gass, men lurer på om det er mer jeg kan ha oversett) Er det behov for forskere innen Bioteknologi? Jeg beklager virkelig for alle spørsmålene, men jeg gleder meg så fryktelig at jeg håper på en sjangse til å snakke med personer innen dette feltet. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Hei! Jeg er ny på kvinneguiden. Jeg skal ta bachelor i Bioteknologi til sommeren. Jeg gleder meg utrulig mye, og er temmelig sikker på at jeg har funnet rett studie. Jeg har allerede en Bachelor fra før i kunst (teater), som var spennede men lite arbeidsgivende. Min store drøm har alltid vært innen forskning, da jeg er veldig interessert i vitenskap. Er det noen av dere som studerer Bioteknologi, og hvordan er det? Mine planer er å ta Mastergrad senere, og har allerede funnet mange interessante retninger, spesielt på NTNU. Etter det håper jeg på en Doktorgrad. Jeg har sett regelmessig etter jobber innen emnet, og ser de fleste trenger minst en Mastergrad men helst Doktorgrad. Om det er noen som har doktorgrad innen Bioteknologi hadde jeg vært evig takknemlig! Jeg lurer på: Hva er det beste å spesialisere seg innen? (Spesielt med tanke på fremtidig jobbmarked) Hva er lønnen etter Master/Doktorgrad (Jeg vet dette kan variere, men lurer på ca.) Hva er det mest krevende med studiet? Hva er fremtidige jobber? (Jeg har funnet innen forskning, helse, olje og gass, men lurer på om det er mer jeg kan ha oversett) Er det behov for forskere innen Bioteknologi? Jeg beklager virkelig for alle spørsmålene, men jeg gleder meg så fryktelig at jeg håper på en sjangse til å snakke med personer innen dette feltet. Takk for svar. Den retningen jeg aller minst ville gått for (som jeg dessverre snart har selv) er molekylærbiologi. Hmm, men hva som er mest attraktivt på arbeidsmarkedet må være blant annet bioinformatikk. Ellers kan kanskje noe med næringsmidler og polymerer være noe, men da blir det jo veldig spesifikt og kanskje du må flytte til spesielle plasser for å få jobb. Lønna er ikke til å skryte av, og jeg må si at det dessverre virker som om at du har glorifisert hele yrket, selv om jobbene faktisk kan være ganske spennende. Mange forskere jobber i 20 år uten å få betydelige resultater. Det er vanskelig å få jobb, og det er få jobber ute, bare søk på finn.no så ser du..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Den retningen jeg aller minst ville gått for (som jeg dessverre snart har selv) er molekylærbiologi. Hmm, men hva som er mest attraktivt på arbeidsmarkedet må være blant annet bioinformatikk. Ellers kan kanskje noe med næringsmidler og polymerer være noe, men da blir det jo veldig spesifikt og kanskje du må flytte til spesielle plasser for å få jobb. Lønna er ikke til å skryte av, og jeg må si at det dessverre virker som om at du har glorifisert hele yrket, selv om jobbene faktisk kan være ganske spennende. Mange forskere jobber i 20 år uten å få betydelige resultater. Det er vanskelig å få jobb, og det er få jobber ute, bare søk på finn.no så ser du.. Takk for svar. Det var da triste nyheter. Jeg visste at lønningen innen dette ikke er det beste mht. utdanning nivå, men det er heller ikke lønningen som er drivkraften (selv om en god lønn er viktig). Det er mest en umettelig nyskjerrighet for verden rundt meg, og ett ønske om viten. Da jeg såg på finn.no (jeg sjekker hver dag for å skrive ned kvalifikasjoner de trenger innen bioteknologi), såg jeg mest jobber innen molekylær biologi, selv om jobbene er få slik som du sa. Jeg har lest før at Bioteknologi er veldig fremtidsrettet. Kanskje det ikke er mange jobber nå, men det kan komme opp flere stilliger i fremtiden? Jeg har også lest at Bioteknologi kan bli knyttet til 40% av den globale økonomien iløpet av noen tiår (artikkel fra 2004) http://www.forskning.no/artikler/2004/juni/1087371039.81 Om dette er sant vet jeg ikke, men var jo ganske motiverene å lese slikt. Norge har vel aldri vært ett av de beste landene innen forskning, og jeg kan evt. flytte til utlandet om det er bedre der. Om jeg finner ut etter bachelor at mulighetene innen Bioteknologi er fortsatt små, er det mulighet for å ta Master innen feks. Kjemi eller Fysikk? Om jeg kanskje tar noen ekstra fag eller kurs? Jeg fant en spennende Master på NTNU innen Industriell Kjemi og Bioteknologi. Der kan man utdype seg innen ett av fagene. Noen som vet om man kan ta Kjemi valget etter utdannelse i Bioteknologi? Takk igjen for svar! Jeg beklager om norsken ikke er i toppform, jeg har bodd i utlandet i snart 5 år. Jeg får vertfall øve litt her på forumet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Takk for svar. Det var da triste nyheter. Jeg visste at lønningen innen dette ikke er det beste mht. utdanning nivå, men det er heller ikke lønningen som er drivkraften (selv om en god lønn er viktig). Det er mest en umettelig nyskjerrighet for verden rundt meg, og ett ønske om viten. Da jeg såg på finn.no (jeg sjekker hver dag for å skrive ned kvalifikasjoner de trenger innen bioteknologi), såg jeg mest jobber innen molekylær biologi, selv om jobbene er få slik som du sa. Jeg har lest før at Bioteknologi er veldig fremtidsrettet. Kanskje det ikke er mange jobber nå, men det kan komme opp flere stilliger i fremtiden? Jeg har også lest at Bioteknologi kan bli knyttet til 40% av den globale økonomien iløpet av noen tiår (artikkel fra 2004) http://www.forskning.no/artikler/2004/juni/1087371039.81 Om dette er sant vet jeg ikke, men var jo ganske motiverene å lese slikt. Norge har vel aldri vært ett av de beste landene innen forskning, og jeg kan evt. flytte til utlandet om det er bedre der. Om jeg finner ut etter bachelor at mulighetene innen Bioteknologi er fortsatt små, er det mulighet for å ta Master innen feks. Kjemi eller Fysikk? Om jeg kanskje tar noen ekstra fag eller kurs? Jeg fant en spennende Master på NTNU innen Industriell Kjemi og Bioteknologi. Der kan man utdype seg innen ett av fagene. Noen som vet om man kan ta Kjemi valget etter utdannelse i Bioteknologi? Takk igjen for svar! Jeg beklager om norsken ikke er i toppform, jeg har bodd i utlandet i snart 5 år. Jeg får vertfall øve litt her på forumet. Det var ikke meningen å ta fra deg all motivasjon, men jeg ville vise deg en annen side av saken. Det er mange som vil ta denne type utdannelse, og det er mange steder hvor det er mulighet for å ta en slik type utdannelse, slik at det blir rett og slett i bruk for alle med en master i molekylærbiologi. Men med en ph.d øker kanskje mulighetene. Jeg er ikke ferdig utdannet enda, men har hørt om mange tilfeller som har slitt for å få seg en jobb. Noen har tatt jobber som de er overkvalifisert for, og andre har søkt i lange tider. Men det kan jo være at innen du er ferdig med en doktorgrad som er 8-9 år til, at det da er stort behov for personer med en bioteknologisk utdannelse. Det er ikke lett å si. Forøvrig vet jeg om lønnen til to personer med en bioteknologisk utdanning hvor hun ene tjener omkring 400 000 kr mens hun andre tjener 350 000 kr. Begge har en master, hun ene jobber på et sykehus og hun andre jobber statlig.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Det var ikke meningen å ta fra deg all motivasjon, men jeg ville vise deg en annen side av saken. Det er mange som vil ta denne type utdannelse, og det er mange steder hvor det er mulighet for å ta en slik type utdannelse, slik at det blir rett og slett i bruk for alle med en master i molekylærbiologi. Men med en ph.d øker kanskje mulighetene. Jeg er ikke ferdig utdannet enda, men har hørt om mange tilfeller som har slitt for å få seg en jobb. Noen har tatt jobber som de er overkvalifisert for, og andre har søkt i lange tider. Men det kan jo være at innen du er ferdig med en doktorgrad som er 8-9 år til, at det da er stort behov for personer med en bioteknologisk utdannelse. Det er ikke lett å si. Forøvrig vet jeg om lønnen til to personer med en bioteknologisk utdanning hvor hun ene tjener omkring 400 000 kr mens hun andre tjener 350 000 kr. Begge har en master, hun ene jobber på et sykehus og hun andre jobber statlig. Hei og takk igjen! Du tok ikke motivasjonen, og jeg setter stor pris på ett ærlig svar spesiellt siden du også studerer dette selv. Jeg håper at det vil bli ett større market innen jeg tar doktorgrad. Om det går veldig dårlig får jeg heller håpe på kanskje utlandet har mer muligheter. Jeg håper det er sant at det vil bli behov for denne utdanningen i fremtiden. Har du planer om videre studier etter mastergrad? Eller vil du gå rett på jobbsøking? Hvordan er studiet? Hva er det mest givende? Takk:)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Hei og takk igjen! Du tok ikke motivasjonen, og jeg setter stor pris på ett ærlig svar spesiellt siden du også studerer dette selv. Jeg håper at det vil bli ett større market innen jeg tar doktorgrad. Om det går veldig dårlig får jeg heller håpe på kanskje utlandet har mer muligheter. Jeg håper det er sant at det vil bli behov for denne utdanningen i fremtiden. Har du planer om videre studier etter mastergrad? Eller vil du gå rett på jobbsøking? Hvordan er studiet? Hva er det mest givende? Takk:) Nei har ikke planer om å studere videre til doktorgrad på grunn av at jeg studerer dobbelt, og kommer til å fortsette på det andre studiet. Så jeg kommer ikke til å begynne å jobbe heller. Det morsomste er egentlig masteroppgaven, spesielt ettersom det har kommet konkrete resultater ut av det. Fagene jeg har hatt er igrunn ganske interessante, men det kommer jo helt an på hva man velger. Jeg kjenner ikke til fagene ved NTNU, så kan ikke uttale meg om hvordan fagene er der. Jeg har valgt mer i retning genetikk, så det er ganske annerledes enn hva du kan tenke deg. Syntes egentlig ikke at det er lett å svare på hvordan studiet er siden jeg har studert dobbelt, da jeg har stresset over begge studiene i to år. Jeg vet ikke hvordan det er å "bare" studere til en master, hvis du skjønner. Men hvis du tenker på vanskelighetsgrad er det helt greit, ikke lett og ikke vanskelig heller. Mye stoff å lese på.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Norge har vel aldri vært ett av de beste landene innen forskning, og jeg kan evt. flytte til utlandet om det er bedre der. Om jeg finner ut etter bachelor at mulighetene innen Bioteknologi er fortsatt små, er det mulighet for å ta Master innen feks. Kjemi eller Fysikk? Om jeg kanskje tar noen ekstra fag eller kurs? Jeg fant en spennende Master på NTNU innen Industriell Kjemi og Bioteknologi. Der kan man utdype seg innen ett av fagene. Noen som vet om man kan ta Kjemi valget etter utdannelse i Bioteknologi? Jeg går på den linjen på NTNU nå, og jeg må nesten skuffe deg: du får ikke noe bio før i tredje klasse. Du må gjennom to år med masse masse matte og grunnfag i kjemi og kjemisk prosessteknologi før du får noe biologi. Det er også den av de fem linjene (kjemisk prosess, materialteknologi, organisk kjemi, fysikalsk kjemi og bioteknologi) som du kan velge hvis du starter på den siving-linja, som har færrest folk som får relevant jobb etter endt studium. Hvis du begynner på den linja er det 80 % sjanse for at du ender opp med å velge noe annet enn bioteknologi, noe jeg for så vidt syns er smart ettersom at biotek-markedet i Norge er veldig lite. Det er vanskelig å få jobb og det er vanskelig å få jobb der man helst vil være. De fleste som får relevante jobber er i utlandet. Jeg vet ikke hvor lett det er å få en master til når du først har tatt en, siden du ikke får noen Bachelorgrad etter tre år. Siv.ing er en integrert master, fordi det er en profesjonsutdanning på samme måte som f.eks medisin. Hvis du er sikker på at du har lyst til å studere bioteknologi i Trondheim ville jeg enten gått på HiST og blitt bioingeniør (bachelor) for så å ta master på NTNU, eller startet på den integrerte realfagsmasteren som heter Bioteknologi eller tatt en bachelor i biologi for så å bygge på. Fordelen med å gå Industriell kjemi og bioteknologi er at utdannelsen din er bredere og du har flere muligheter til ulike jobber. Du har rett og slett et bredere grunnlag.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Jeg går på den linjen på NTNU nå, og jeg må nesten skuffe deg: du får ikke noe bio før i tredje klasse. Du må gjennom to år med masse masse matte og grunnfag i kjemi og kjemisk prosessteknologi før du får noe biologi. Det er også den av de fem linjene (kjemisk prosess, materialteknologi, organisk kjemi, fysikalsk kjemi og bioteknologi) som du kan velge hvis du starter på den siving-linja, som har færrest folk som får relevant jobb etter endt studium. Hvis du begynner på den linja er det 80 % sjanse for at du ender opp med å velge noe annet enn bioteknologi, noe jeg for så vidt syns er smart ettersom at biotek-markedet i Norge er veldig lite. Det er vanskelig å få jobb og det er vanskelig å få jobb der man helst vil være. De fleste som får relevante jobber er i utlandet. Jeg vet ikke hvor lett det er å få en master til når du først har tatt en, siden du ikke får noen Bachelorgrad etter tre år. Siv.ing er en integrert master, fordi det er en profesjonsutdanning på samme måte som f.eks medisin. Hvis du er sikker på at du har lyst til å studere bioteknologi i Trondheim ville jeg enten gått på HiST og blitt bioingeniør (bachelor) for så å ta master på NTNU, eller startet på den integrerte realfagsmasteren som heter Bioteknologi eller tatt en bachelor i biologi for så å bygge på. Fordelen med å gå Industriell kjemi og bioteknologi er at utdannelsen din er bredere og du har flere muligheter til ulike jobber. Du har rett og slett et bredere grunnlag. De beste jobbmulighetene ligger vel i kjemisk prosess? Angrer på at jeg ikke gikk på det i stedet. Mvh ikke-TS
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Interessant tråd Jeg studerer ved UMB, og har etter hvert fått noe av samme inntrykket som beskrives over her. Det skrives jo pent om storsatsning på livsvitenskapene, men i praksis er det nok ikke så mye å skryte av foreløpig. Kjenner ei som gikk siv.ing i bioteknologi som har slitt veldig med å få jobb, men det kommer nok også litt an på hva en vil og hvor i landet en bor - og innen hvilket felt en har spesialisert seg. Bioinformatikk er ikke så dumt, men da bør du ha god forståelse for matte og statistikk, tror jeg. Ellers er rådene her på UMB stort sett å velge master innen anvendte emner. F eks heller studere matplanter enn modellplanter, og realistiske produksjonsstrategier o.l. Det skal være stor mangel på kompetanse innen landbruksrelaterte fag, og bioteknologi er relevant her. Men uansett er jo det norske markedet lite. Å knytte kontakter til potensielle arbeidsplasser er også lurt, skrive master for en stor bedrift etc. Dersom du er innstilt på å dra til utlandet for jobb og evt phd, tror jeg du har mindre grunn til å bekymre deg.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 TS her. Takk for alle svar. Jeg sjekket hos NTNU, og der er også ett eget masterprogram innen Industriell kjemi og bioteknologi. "Studenter til det 2-årige masterprogrammet taes opp på grunnlag av fullført ingeniør- eller bachelorutdanning fra statlige ingeniørhøgskoler. Søkerens fagkrets fra ingeniørhøgskolen må normalt være fra den linje/studieretning som korresponderer til det studieprogram i teknologi-/sivilingeniørstudiet det søkes opptak til. " Så jeg vil kanskje ha en sjangs for opptak med bakgrunn av Bachelor i Bioteknologi, men antar at det kun vil være innen retningen i Bioteknologi? Eller er det mulighet for å ta feks. Kjemi/Kjemisk Prosesseteknologi. Jeg får sende dem en email for mer informasjon. Jeg har ikke mulighet til å ta Bachelor i Trondheim. Mine valg er ikke akkurat store. Jeg har tilbud til å bo hos mine foreldre mens jeg studerer, og det eneste av interesse i nærliggende høgskoler er Bioteknologi. Jeg har rett og slett ikke råd til ett nytt studielån, siden jeg har lyst å satse på doktorgrad (som vil ta meg mange år). Derfor er valget Bioteknologi på den høgskolen som ligger nært. Jeg har også en leilighet som jeg må betale ned (utlandet), selv om jeg kan leie denne ut må jeg fortsatt betale en del av den selv. Og jeg har ett annet studielån fra før. Det er derfor jeg også lurer på hva andre valg jeg har innen mastergrader etter fullført bachelor, da det er mye bedre for meg å flytte vekk etter fullført Bachelor.(Jeg kan klare 2 år til med studielån, men ikke 5.) Takk til alle svar. Jeg gleder meg til å begynne, men er samtidig veldig redd for fremtiden min. Jeg vil gjøre det rette valget, tjene bra med penger med noe jeg vil elske. Om det er ett dårlig marked nå så gjør det valget litt vanskligere.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 TS her. Takk for alle svar. Jeg sjekket hos NTNU, og der er også ett eget masterprogram innen Industriell kjemi og bioteknologi. "Studenter til det 2-årige masterprogrammet taes opp på grunnlag av fullført ingeniør- eller bachelorutdanning fra statlige ingeniørhøgskoler. Søkerens fagkrets fra ingeniørhøgskolen må normalt være fra den linje/studieretning som korresponderer til det studieprogram i teknologi-/sivilingeniørstudiet det søkes opptak til. " Så jeg vil kanskje ha en sjangs for opptak med bakgrunn av Bachelor i Bioteknologi, men antar at det kun vil være innen retningen i Bioteknologi? Eller er det mulighet for å ta feks. Kjemi/Kjemisk Prosesseteknologi. Jeg får sende dem en email for mer informasjon. Jeg har ikke mulighet til å ta Bachelor i Trondheim. Mine valg er ikke akkurat store. Jeg har tilbud til å bo hos mine foreldre mens jeg studerer, og det eneste av interesse i nærliggende høgskoler er Bioteknologi. Jeg har rett og slett ikke råd til ett nytt studielån, siden jeg har lyst å satse på doktorgrad (som vil ta meg mange år). Derfor er valget Bioteknologi på den høgskolen som ligger nært. Jeg har også en leilighet som jeg må betale ned (utlandet), selv om jeg kan leie denne ut må jeg fortsatt betale en del av den selv. Og jeg har ett annet studielån fra før. Det er derfor jeg også lurer på hva andre valg jeg har innen mastergrader etter fullført bachelor, da det er mye bedre for meg å flytte vekk etter fullført Bachelor.(Jeg kan klare 2 år til med studielån, men ikke 5.) Takk til alle svar. Jeg gleder meg til å begynne, men er samtidig veldig redd for fremtiden min. Jeg vil gjøre det rette valget, tjene bra med penger med noe jeg vil elske. Om det er ett dårlig marked nå så gjør det valget litt vanskligere. Du kommer ikke på sivilingeniør med bakgrunn bioteknologi, men du kan ta en master i bioteknologi, det er to ulike ting. Og det går helt sikkert an å ta samme fag som en som er sivilingeniør, men du vil ikke få samme tittel hvis du skjønner.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Du kommer ikke på sivilingeniør med bakgrunn bioteknologi, men du kan ta en master i bioteknologi, det er to ulike ting. Og det går helt sikkert an å ta samme fag som en som er sivilingeniør, men du vil ikke få samme tittel hvis du skjønner. Du kommer ikke inn på sivilingeniør med en bachelor i bioteknologi, mente jeg..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Du kommer ikke inn på sivilingeniør med en bachelor i bioteknologi, mente jeg.. Ts her. Ja jeg forstår. Takk for informasjon om dette da jeg er litt forvirret angående sivilingeniør tittelen. Jeg har lest (vet ikke om det er korrekt) at man kan få tittel som ingeniør etter 3 årig studier i Bioteknologi. Jeg vet ikke om jeg vil få det den plassen jeg studerer. Er det da mulig å bli sivilingeniør om jeg har ingeniør tittel? Takk igjen, det er til veldig stor hjelp.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Ts her. Ja jeg forstår. Takk for informasjon om dette da jeg er litt forvirret angående sivilingeniør tittelen. Jeg har lest (vet ikke om det er korrekt) at man kan få tittel som ingeniør etter 3 årig studier i Bioteknologi. Jeg vet ikke om jeg vil få det den plassen jeg studerer. Er det da mulig å bli sivilingeniør om jeg har ingeniør tittel? Takk igjen, det er til veldig stor hjelp. Du får ikke tittelen ingeniør hvis du tar en bachelor i bioteknologi, og kan derfor aldri heller få tittelen sivilingeniør hvis du tar en master i bioteknologi. MEN du kan f.eks jobbe under tittelen avdelingsingeniør. For å få tittelen ingeniør må du gå på et studie som tar for seg fysikk, kjemi og matematikk. Det er f.eks krav om ca. 30 sp matematikk og statistikk i bachelorgraden hvis du skal komme inn på en master i sivilingeniør. Altså en ingeniørgrad har betydelig mer statistikk, matematikk og fysikk enn en bachelor i ren bioteknologi, kjemi og biologi osv..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Du får ikke tittelen ingeniør hvis du tar en bachelor i bioteknologi, og kan derfor aldri heller få tittelen sivilingeniør hvis du tar en master i bioteknologi. MEN du kan f.eks jobbe under tittelen avdelingsingeniør. For å få tittelen ingeniør må du gå på et studie som tar for seg fysikk, kjemi og matematikk. Det er f.eks krav om ca. 30 sp matematikk og statistikk i bachelorgraden hvis du skal komme inn på en master i sivilingeniør. Altså en ingeniørgrad har betydelig mer statistikk, matematikk og fysikk enn en bachelor i ren bioteknologi, kjemi og biologi osv.. Tusen takk for svar. Det blir vel heller vanskelig for meg å søke opptakk på Industriell Kjemi og Bioteknologi da. Med mindre jeg kan ta en Master istedet for Siv.Ingeniør. Er det en stor forskjell på mulighetene til en sivilingeniør?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Tusen takk for svar. Det blir vel heller vanskelig for meg å søke opptakk på Industriell Kjemi og Bioteknologi da. Med mindre jeg kan ta en Master istedet for Siv.Ingeniør. Er det en stor forskjell på mulighetene til en sivilingeniør? Du må nesten høre med NTNU/andre universiteter om det, kan hende du kan komme inn men bare ikke får samme tittel.. Det er uansett bortkastet å ta en sivilingeniørgrad i bioteknologi, hvis det ikke omhandler prosess da. Tror egentlig ikke mulighetene er så store, selv om det er kanskje hardt for sivilingeniører å innrømme det. Sivilingeniørgrader innenfor andre fag, er det klart en stor forskjell i jobbmuligheter, men ikke innenfor bioteknologi. Der ser jeg heller at det positivt med en person som har tatt studiepoeng innenfor relevante fag, istedet for matematikk og fysikk som man ikke for bruk for..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Det er f.eks krav om ca. 30 sp matematikk og statistikk i bachelorgraden hvis du skal komme inn på en master i sivilingeniør. Altså en ingeniørgrad har betydelig mer statistikk, matematikk og fysikk enn en bachelor i ren bioteknologi, kjemi og biologi osv.. Bachelor i bioteknologi/kjemiingeniør har matematikk 1 (5sp), 2(10sp),3(5p),4(5p), og statistikk (5sp).
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #18 Skrevet 30. januar 2012 Tusen takk for svar. Det blir vel heller vanskelig for meg å søke opptakk på Industriell Kjemi og Bioteknologi da. Med mindre jeg kan ta en Master istedet for Siv.Ingeniør. Er det en stor forskjell på mulighetene til en sivilingeniør? Du kan ikke søke opptak på Industriell kjemi og bioteknologi annet enn til førsteåret. De har toårige mastere, men da er det mer spesielt enn akkurat den linjen. F.eks kan du ta toårig master i materialteknologi dersom du har ingeniørgrad (bachelor) fra en høgskole. Poenget er at du kan ikke bli sivilingeniør med mindre du har en viss mengde teknologifag. Enten må man bli ingeniør først, eller så kan man ta de integrerte masterne NTNU tilbyr. NTNU har også en egen realfagmaster (dvs. ikke ingeniør/siv.ing) som heter Bioteknologi. Da får du en master i bioteknologi, men ikke en sivilingeniørgrad. Det er fordi de har mange flere biofag og er mer ensrettet fra starten av. Som ingeniør kreves det, som folk har skrevet før meg, mer matte og fysikk og flere grunnleggende kjemifag. Mulighetene til en sivilingeniør er større jobbmessig, fordi man kan jobbe med flere fagfelt. Dvs. at du kan ha tatt master i bioteknologi, men fortsatt ende opp i oljeindustrien eller med IT på grunn av din brede utdanning. Mulighetene innenfor bioteknologimarkedet er like store som for en med spisskompetanse i bioteknologi. Forskjellen er at sivilingeniørene har en bedre "potetgrad". De kan brukes til alt. Jeg kan godt skjønne at du synes bioteknologi er spennende, og at det virker som et hav av ting man kan gjøre. Men alle studiekatalogene prøver å lokke deg inn med forgylte muligheter, og virkeligheten er ganske annerledes. Det er ikke like glamorøst og til en hver tid så spennende som det ser ut i studiekatalogen. Sånn er det for så vidt med alle studier, det er mye man må gjennom som er kjedelig. Hvis jeg var deg og hadde alle de begrensningene du forteller om (leilighet her og der osv), ville jeg valgt noe med en sikrere fremtid, rett og slett noe mer matnyttig. Kjemi, f.eks. Kjemikere trengs OVERALT, tenk på alle ting som skal framstilles, korrosjonsbeskyttes, separeres, foredles, smeltes osv. osv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 De beste jobbmulighetene ligger vel i kjemisk prosess? Angrer på at jeg ikke gikk på det i stedet. Mvh ikke-TS Ja, de har det største markedet. De får jobbene omtrent kastet etter seg også! Og Institutt for Kjemisk Prosessteknologi på NTNU er kanskje det rikeste instituttet av alle, siden det er et veldig anvendt fagfelt og de har veldig tett forhold til industrien.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Du kan ikke søke opptak på Industriell kjemi og bioteknologi annet enn til førsteåret. De har toårige mastere, men da er det mer spesielt enn akkurat den linjen. F.eks kan du ta toårig master i materialteknologi dersom du har ingeniørgrad (bachelor) fra en høgskole. Poenget er at du kan ikke bli sivilingeniør med mindre du har en viss mengde teknologifag. Enten må man bli ingeniør først, eller så kan man ta de integrerte masterne NTNU tilbyr. NTNU har også en egen realfagmaster (dvs. ikke ingeniør/siv.ing) som heter Bioteknologi. Da får du en master i bioteknologi, men ikke en sivilingeniørgrad. Det er fordi de har mange flere biofag og er mer ensrettet fra starten av. Som ingeniør kreves det, som folk har skrevet før meg, mer matte og fysikk og flere grunnleggende kjemifag. Mulighetene til en sivilingeniør er større jobbmessig, fordi man kan jobbe med flere fagfelt. Dvs. at du kan ha tatt master i bioteknologi, men fortsatt ende opp i oljeindustrien eller med IT på grunn av din brede utdanning. Mulighetene innenfor bioteknologimarkedet er like store som for en med spisskompetanse i bioteknologi. Forskjellen er at sivilingeniørene har en bedre "potetgrad". De kan brukes til alt. Jeg kan godt skjønne at du synes bioteknologi er spennende, og at det virker som et hav av ting man kan gjøre. Men alle studiekatalogene prøver å lokke deg inn med forgylte muligheter, og virkeligheten er ganske annerledes. Det er ikke like glamorøst og til en hver tid så spennende som det ser ut i studiekatalogen. Sånn er det for så vidt med alle studier, det er mye man må gjennom som er kjedelig. Hvis jeg var deg og hadde alle de begrensningene du forteller om (leilighet her og der osv), ville jeg valgt noe med en sikrere fremtid, rett og slett noe mer matnyttig. Kjemi, f.eks. Kjemikere trengs OVERALT, tenk på alle ting som skal framstilles, korrosjonsbeskyttes, separeres, foredles, smeltes osv. osv. Hei og takk for svar. Kjemi var egentlig mitt første valg, men desverre er det ikke mulighet for dette studiet hvor jeg bor. Jeg er ganske usikker nå, mth på at Bioteknologi kan gi meg dårlig med jobb tilbud senere. Vet dere om det er vanskelig å få jobb innen Bioteknologi også med doktorgrad (de fleste jobbene jeg har sett hadde krav på doktor grad) Er det noen mulighet for at jeg kan ta en Master i kjemi(eventuelt noe innen kjemi) etter fullført Bachelor i Bioteknologi. Jeg har kjemi fag, og jeg kan også ta ekstra fag innen kjemi om de tilbyr dette. Jeg må ta sommerkurs innen realfag for Bioteknologi, så om jeg velger å gå en annen plass for Kjemi må jeg sikkert ta årstudiet i realfag. Takk for hjelpen, det trenger jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå