AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Hvor mye betyr karakterer når man søker jobb? ER 23 BTW. Jeg er selv ferdig utdannet ingeniør om et halvt år. De andre i klassen har begynt å søke jobber, jeg tør ikke fordi jeg har litt dårlige karakterer. Jeg har mellom C og D i snitt og vet jeg kommer til å bli avvist. Jeg var på et intervju for en tid siden, det gikk forsåvidt bra. Jeg sa jeg hadde litt dårlige karakterer og da rykket intervjueren til. Etter det så feiget jeg ut. Jeg ble invitert til 2.gangs intervju, men vet jeg hadde røkte pga karakterene. De er ikke bra. Men jeg synes likevel at jeg kan mye som bedrifter kan ha bruk for. Jeg har ikke lyst til å vise frem karakterene,da de ikke er så gode. Jeg har ikke så mye arbeidserfaring heller, bare sommerjobber og noen småjobber å vise til. Leser stillingsannonser og blir bare deppa, får lyst til å avslutte hele studiet. Det er ikke rart det er ingeniørmangel med de kravene som er i stillingannonsene. Har du ikke 5-10 års erfaring så må du ha toppkarakterer minst B i snitt. Så er det håp for en middelmådig student med lite arb.erfaring.?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Hvor mye betyr karakterer når man søker jobb? ER 23 BTW. Jeg er selv ferdig utdannet ingeniør om et halvt år. De andre i klassen har begynt å søke jobber, jeg tør ikke fordi jeg har litt dårlige karakterer. Jeg har mellom C og D i snitt og vet jeg kommer til å bli avvist. Jeg var på et intervju for en tid siden, det gikk forsåvidt bra. Jeg sa jeg hadde litt dårlige karakterer og da rykket intervjueren til. Etter det så feiget jeg ut. Jeg ble invitert til 2.gangs intervju, men vet jeg hadde røkte pga karakterene. De er ikke bra. Men jeg synes likevel at jeg kan mye som bedrifter kan ha bruk for. Jeg har ikke lyst til å vise frem karakterene,da de ikke er så gode. Jeg har ikke så mye arbeidserfaring heller, bare sommerjobber og noen småjobber å vise til. Leser stillingsannonser og blir bare deppa, får lyst til å avslutte hele studiet. Det er ikke rart det er ingeniørmangel med de kravene som er i stillingannonsene. Har du ikke 5-10 års erfaring så må du ha toppkarakterer minst B i snitt. Så er det håp for en middelmådig student med lite arb.erfaring.? Øøøh, du vet at om du blir invitert til 2. gangs intervju så er du faktisk ganske aktuell for stillingen? Stort sett siler de fleste arbeidsgivere ut på formelle ting før intervjuer i det hele tatt, og når du kommer til 2. gangs intervju så er det absolutt ingen grunn til å feige ut. Du var jo attpåtil helt ærlig om det, så at du fortsatt kommer til neste intervju er jo en indikasjon på at de ønsker deg videre. Stå på neste gang? 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Mellom C og D er ikke dårlig. Det er kanskje litt middelmådig, men ikke dårlig. 2
hmmz Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Karakterer brukes hovedsakelig til screening etter det jeg ser, og du kan komme deg rundt ved å snakke med folk. Etterpå er det mer egenskaper du har, om du passer kulturen, og om intervjuer har sans for deg. Dette kan måles ved case, tester, og gruppeoppgaver. Ikke tenk på det å få nei, søk mange steder så får du jobb. Ingeniører trengs overalt. (Ikke ta opp karakterene med mindre du blir konfrontert med dem som du sikkert vil bli. Når det skjer burde du ha en god forklaring på hva du har som oppveier lave karakterer. Eks du har gjort x som har vist at du kan gjøre y og dermed er en bedre ansatt enn om du hadde hatt karakteren z) (til deg over så er c vanvittig bred så det er vanskelig å si om den er bra eller dårlig, man kan da se på de andre og se i hvilken retning av cen du er om man er pirkete. Da blir d-c mindre bra) Endret 28. januar 2012 av hmmz 2
Gjest RompeRusk Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Hmm.. HVORFOR nevnte du de dårlige karakterene dine..? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Karakterer brukes hovedsakelig til screening etter det jeg ser, og du kan komme deg rundt ved å snakke med folk. Etterpå er det mer egenskaper du har, om du passer kulturen, og om intervjuer har sans for deg. Dette kan måles ved case, tester, og gruppeoppgaver. Ikke tenk på det å få nei, søk mange steder så får du jobb. Ingeniører trengs overalt. (Ikke ta opp karakterene med mindre du blir konfrontert med dem som du sikkert vil bli. Når det skjer burde du ha en god forklaring på hva du har som oppveier lave karakterer. Eks du har gjort x som har vist at du kan gjøre y og dermed er en bedre ansatt enn om du hadde hatt karakteren z) (til deg over så er c vanvittig bred så det er vanskelig å si om den er bra eller dårlig, man kan da se på de andre og se i hvilken retning av cen du er om man er pirkete. Da blir d-c mindre bra) Saken er den at jeg aldri har vist de frem. Ved forrige intervju da jeg kom videre til runde 2. Viste jeg de ikke frem. Han sa at jeg skulle ta de med til 2.gangsintervju. Jeg vet at jeg ryker da. Så da droppa jeg ut. Enig med deg d-c er mindre bra, derfor får jeg neppe jobb noen gang. 3 borkastede år, sosialen neste? Fuck
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Hmm.. HVORFOR nevnte du de dårlige karakterene dine..? Jeg måtte vist de frem før eller siden uansett, så det var greit å få det unna fortest mulig. På reaksjonen hans å dømme var det veldig negativt, så da droppa jeg å dra på 2.gangsintervju.
hmmz Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Ett firma ansetter deg jo i den tro at du kan skaffe dem mer penger enn de må betale deg i lønn. I så henseende er karakterer helt irrelevant hvis du har erfaring å vise til, eller verdifulle egenskaper. Hvis du bare har drukket og festet deg gjennom tre år så har du ett problem og burde kanskje heller bygge på med en master der du får gode karakterer. En master er det lettere å få jobb med, og hvis du de siste årene har gode karakterer så viser du hva du potensielt kan. De siste årene teller dermed mer enn de første, og en bsc eller msc oppgave mest. Ettersom de også vil ansette en de liker så ansetter mange folk som har skrevet oppgave for dem. Dette kan dermed også være noe å se på. OG til slutt. En grad er ikke en garanti for jobb. En grad er et springbrett som gir deg basiskunnskapen du trenger til å lære fortere på jobben og dermed få bedre stilling raskt... En uten grad har akkurat de samme mulighetene, personen må bare jobbe litt mer for det (steve jobs/mark zuckerberg). Trodde du noe annet så skylder du de som ikke kom inn, men som hadde jobbet rævva av seg om de kom inn en stor unnskyldning! Endret 28. januar 2012 av hmmz
Gjest RompeRusk Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Jeg måtte vist de frem før eller siden uansett, så det var greit å få det unna fortest mulig. På reaksjonen hans å dømme var det veldig negativt, så da droppa jeg å dra på 2.gangsintervju. Ikke nødvendigvis..? Jeg jobber nå, etter å ha avsluttet videregående. Kan vel kanskje ikke sammenlignes, men uansett.. Jeg gjorde et såpass godt inntrykk at jeg ble ansatt, og mine karakterer er ikke allverdens heller. Så for å si det slik: Tror heller at arbeidsgivere foretrekker hyggelige, snille mennesker med sosiale antenner intakt, med et middelmådig snitt, enn idioter med A i snitt.. Så dumt av deg å ikke gå på 2. gangsintervju. De som er totalt uaktuelle hadde nok blitt silt ut på det første intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Ikke nødvendigvis..? Jeg jobber nå, etter å ha avsluttet videregående. Kan vel kanskje ikke sammenlignes, men uansett.. Jeg gjorde et såpass godt inntrykk at jeg ble ansatt, og mine karakterer er ikke allverdens heller. Så for å si det slik: Tror heller at arbeidsgivere foretrekker hyggelige, snille mennesker med sosiale antenner intakt, med et middelmådig snitt, enn idioter med A i snitt.. Så dumt av deg å ikke gå på 2. gangsintervju. De som er totalt uaktuelle hadde nok blitt silt ut på det første intervjuet. Jeg har fått jobber før som ikke har vært relevant for utdannelsen, sommerjobber etc. Jeg hadde bedre karakterer på videregående. På høyskolen har det gått dårligere......Nesten 50% har slutta i løpet av studiet også, så jeg er litt stolt av å fullføre selv om karakterene ikke er så gode.
Kladd Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 Etter hva jeg har forstått, har karakterer lite å si for jobbletingen til nyutdannede ingeniører. (Spørs jo så klart litt hva du har studert...) Samboeren min viste ikke en gang karakterene sine der han fikk sin faste jobb etter studiene var over, og flere av de i klassen min som har fått jobb har opplevd det samme. Det viktige er å være blid og positiv på intervju, og vise at du er en person de ønsker å jobb med.
Glitnir Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Du ble jo bedt til andregangsintervju ETTER at du hadde opplyst om at du hadde dårlige karakterer. Hadde de ansett deg uaktuell hadde de ikke giddet å kaste på tid på å intervjue deg en runde til.
Sulosi Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tror de ser etter stabile ansatte som passer inn i bedriftskulturen og at karakterer kommer lengre nede på lista. En annen veldig viktig ting de ser etter på intervju er om du virker oppriktig engasjert i den stillingen du har søkt. Å lære opp nyansatte er dyrt så å ansette en med toppkarakterer men uten personlig engasjement er en fallgruve for bedrifter fordi slike søkere ofte er på konstant jakt etter bedre jobber, høyere lønn osv.
Meridian Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 C og D er ikke dårlig. C og D er midt på treet og over treet. Du kan sammenligne A med en 6-er, B med en 5-er, C med en 4-er, D med en 3-er, E med en 2-er og F er jo stryk(1 og 0)... Så alt i alt har du fått 3 og 4-ere.
Chelmon Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Du kan jo enkelt løse dette da, legg ved karakterene når du sender din første søknad - ferdig med det. Dersom de da kaller deg inn vet de hvilke karakterer du har og du slipper å tenke på det.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Leser stillingsannonser og blir bare deppa, får lyst til å avslutte hele studiet. Det er ikke rart det er ingeniørmangel med de kravene som er i stillingannonsene. Har du ikke 5-10 års erfaring så må du ha toppkarakterer minst B i snitt. Så er det håp for en middelmådig student med lite arb.erfaring.? Herregud, slutt å klag! Jeg jobber i et av Norges ledende subsea service selskap, med kolleger som har strøket på halve bacheloren, og "sivilingeniører" med fagbrev og ingen fagskoleutdanning. I Storbritannia får trainee og graduate stillinger flere tusen søknader, og studenter skremmes av forelesere med at graduates med lavere karater enn 1 (A) ikke får jobb fordi det ikke er nok jobber til alle med toppkarakter. Du er heldig som bor i Norge, klart du får jobb i oljå.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Jeg fikk jobb uten problemer med omtrent like karakterer som TS. Det er i hovedsak ikke karakterene som avgjør om du får jobb, men om de tror du vil passe inn i miljøet, passe til jobben og om de tror du vil bli i bedriften en stund.
Gjest alille Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 Hvis du havner på sosialen fordi du ikke får deg jobb, så er det innstillingen din som er problemet, ikke karakterene dine. Slutt å syte, ingen vil ansette et menneske som ikke har tro på seg selv i det hele tatt.
Amys Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 En bedrift som ikke spør etter karakterene dine før 2. intervjuet er ikke veldig opptatt av karakterer, det er min oppfatning iallfall De gangene jeg har søkt jobb hos bedrifter jeg vet er opptatt av karakterer har det ofte stått noe om minstekrav til karakterer i utlysningsteksten, og de vil i det minste be deg om å legge ved karakterutskrift i søknaden din.
Drizzt Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Jeg kjenner mange nyutdannede sivil ingeniører som fikk jobber rett etter fullført utdanning med snitt mellom C og B og rundt C. Ja, karakterer er viktige, men viktigere er det du har gjort i løpet av studiene, hva slags oppgaver du har hatt, prosjekter du har deltatt i, hvordan du presenterer deg på intervjuet, relevante sommerjobber, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå