Gjest *anonyma* Skrevet 3. januar 2004 #1 Skrevet 3. januar 2004 Jeg har noen sølvsmykker som har blitt veldig svarte etterhvert. De er av den typen med masse kroker og kriker så jeg har ikke lyst å gni på vanlig sølvpuss for da er jeg redd jeg ikke jeg får alt av igjen. I min barndom hadde mamma en sølvpussevæske i en rørformet beholder som man bare puttet sakene oppi og lot ligge litt så ble de fine. Finnes det noe sånt fortsatt? Har sett etter i vanlige butikker, men ikke funnet. Har de noe sånt på gullsmedbutikkene kanskje? Eller finnes det noen annen grei måte å få skinnende blanke sølvsmykker igjen?
Elle Melle Skrevet 4. januar 2004 #2 Skrevet 4. januar 2004 Mens du venter på svar så kan du jo prøve dette: Ta en liten bolle og fyll den med lunkent/varmt vann. Hell oppi noen spiseskjeer vanlig salt, rør ut, og plasser et stort stykke aluminiumsfolie i bunnen av bollen. Legg smykkene oppå aluminiumsfolien, og la dem ligge slik en stund. Ikke like godt som sølvpuss, men det svarte forsvinner i alle fall! (Gammelt Tv-shop triks )
Thomasine Skrevet 4. januar 2004 #3 Skrevet 4. januar 2004 Men har ikke TV-shop en slik plate man legger ned i vann med salt - så forsvinner alt - det i kroker og kriker også...?! :D
Elle Melle Skrevet 4. januar 2004 #4 Skrevet 4. januar 2004 Joda, men aluminiumsfolie gjør akkurat samme nytten! De platene er nemlig laget av aluminium...
Thomasine Skrevet 4. januar 2004 #5 Skrevet 4. januar 2004 Da skal jeg jammen teste ut folie + salt!!! Hvis det funker så er det jo helt topp!!! Takk for tips, Elle Melle!!
Bergenspike Skrevet 4. januar 2004 #6 Skrevet 4. januar 2004 Hos gullsmed/urmaker kan du kjøpe sånn duppegreie.
Elle Melle Skrevet 4. januar 2004 #7 Skrevet 4. januar 2004 Bare hyggelig! Men skikkelig blankt blir det ikke uten pussing tror jeg. Hadde noen teskjeer med masse krummelurer som var blitt helt svarte. Det svarte forsvant, men de var fortsatt litt for "gyldne".
Imax Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Saltløsning og aluminiumsfolie ødelegger smykkene - ikke gjør det! Kjøp sånn dyppegreie hos gullsmeden. De blir kjemperene og bevarer smykkene.
Elle Melle Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 Saltløsning og aluminiumsfolie ødelegger smykkene - ikke gjør det! Kjøp sånn dyppegreie hos gullsmeden. De blir kjemperene og bevarer smykkene. Det er vel en eller annen for for dialyse (er det det det heter tro? Fulgte ikke så godt med i naturfagstimene på skolen...) som foregår i saltvannet. Med andre ord, noe flytter seg fra ett sted til et annet. Hvis man gjør det ofte, kan man slett ikke se bort i fra at det vil begynne å flytte seg saker fra smykket som streng tatt burde forblitt der. Så jeg ser slett ikke bort i fra at du kan ha rett. Men, når smykket faktisk blir mindre rent enn om man hadde pusset det, hvordan kan det bli mer slitt da? Det sliter jo tross alt på det å pusse det også? Sånne saker som man bare dypper det i må jo være sterkt som krutt for å virke? Interessant problemstilling. Noen hobbylaboranter som vet?
SunAndMoon Skrevet 6. januar 2004 #10 Skrevet 6. januar 2004 For noen år siden så jeg at en venninne av meg hadde smykkene sine i et glass med cola...ble ganske bra resultat av det. Billig er det også! Ble ganske overrasket selv av resultatet..cola liksom! Vet ikke noe om hvor lenge smykket lå i glasset, kanskje et par dager? Verdt å prøve?
natasha Skrevet 6. januar 2004 #11 Skrevet 6. januar 2004 Sølvarmbåndene mine legger jeg over natten i varmt vann med Zalo. Da blir de blanke og fine igjen.
Gjest Sølvpus Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Det er vel en eller annen for for dialyse (er det det det heter tro? Fulgte ikke så godt med i naturfagstimene på skolen...) som foregår i saltvannet. Med andre ord, noe flytter seg fra ett sted til et annet. Hvis man gjør det ofte, kan man slett ikke se bort i fra at det vil begynne å flytte seg saker fra smykket som streng tatt burde forblitt der. Så jeg ser slett ikke bort i fra at du kan ha rett. Men, når smykket faktisk blir mindre rent enn om man hadde pusset det, hvordan kan det bli mer slitt da? Det sliter jo tross alt på det å pusse det også? Sånne saker som man bare dypper det i må jo være sterkt som krutt for å virke? Interessant problemstilling. Noen hobbylaboranter som vet? Å legge smykkene i kar med aluminiumsfolie er mindre skadelig enn å pusse dem! Saltløsningen gjør at sølvoksidene utenpå sølvet, som er det som gjør sølvet svart, "forsvinner", dvs., oksygenet flytter seg over på aluminiumsfolien og sølvet blir igjen. Når man pusser smykkene pusser man også av litt av sølvet.
Gjest Jente37 Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 Nei. Nei. Nei: Aluminiumsfolie ødelegger smykkene dine. Ikke finn på å¨bruke det. Gå på gullsmeden og kjøp: CONNOISSEURS sølvrens og rengjøring. Følg de enkle bruksanvisninger på dipp'en. Den er ca 150,- og drøy i bruk. Jeg er kjempefornøyd med den. Følger du anvisningene, får du nydelig, blanke sølvsmykker.
Wildy Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Jeg gør det enkelt med smykker som trenger en puss, nemlig leverer inn hos gullsmeden og henter de blanke og fine en uke etterpå.Ikke koster det mange kronene heller. * Må huske å hente bunadsølvet i morgen....*
Aeriana Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Ops, bunadssølvet ja......., hva gjør vi som har glemt å levere det til gullsmeden for litt oppfreshing ?
Gjest Revenka Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Rachel Ray hadde om det på hennes show i dag. Hun tok et kar og la et alum.f. i bunnen, fyldte på med varmt vann, tok litt zalo i og masse salt. Hva skal være ødeleggende med dette da? Er ikke dette en enkel red/oks?
Aeriana Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Hmm, litt usikker på å prøve det...... hvis det er så ille som noen her hevder. Noen som har prøvd og som vet hva dem snakker om?
Gjest Sativa Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 Jeg prøvde alu/salt på veslas søljer i fjor, og de ble brukbare. Tok dem frem igjen i dag for en sjekk, og de ser jævligere ut enn noensinne. Og ikke har jeg mer folie igjen heller. (men er heldigvis lett å få tak i)
Aeriana Skrevet 15. mai 2008 #19 Skrevet 15. mai 2008 Kanskje gullsmeder selger pussegreier for bunadsølvet? Får stikke innom en gullsmed i morgen og forhøre meg litt før jeg evt. tester ut alufolie, salo og salt?
Wildy Skrevet 15. mai 2008 #20 Skrevet 15. mai 2008 Det er ikke hvert år jeg leverer inn bunadsølvet til gullsmeden, men nå begynte det å blir noen år siden sist og det trengte en skikkelig puss. Andre år har jeg pleid å bruke litt sølvpuss på en q-tips for å få løvene helt blanke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå