Anglofil Skrevet 28. januar 2012 #21 Skrevet 28. januar 2012 Det er lov å ikke være russ. Jeg kjøpte riktignok russeklærne, mest for å stilne mobbingen litt, men jeg feiret ikke og regnet meg egentlig ikke som russ sånn sett. Mannen min kjøpte heller ikke klærne eller tilbehøret, mest fordi han synes det er en idiotisk tradisjon. Vi har alle våre grunner. Mvh Yvonne 2
Gjest Bomullsdott Skrevet 28. januar 2012 #22 Skrevet 28. januar 2012 Da søsteren min var russ så ble halvparten av all russen på trinnet hennes fratatt retten til å være russ og anmeldt fordi de hadde kjørt en jente langt oppi fjellet, kneblet og bundet henne med bind for øynene og uten klær eller mobiltelefon. Og det var på tide for akkurat det samme har skjedd i alle år, det var først for to år siden at politiet valgte å gjøre noe med det. Forkastelig. Skjønner ikke hvorfor noen finner dette gøy. Har også hørt om russ som slenger folk ut i vannet. De kan jo ikke være sikre på personens fysiske helse. Kanskje vedkommende er lettere bevegelseshemmet, eller rett og slett ikke kan svømme. Dessuten kan man jo få krampe i det kalde vannet også... 1
Gjest Kaxxy Skrevet 14. april 2012 #23 Skrevet 14. april 2012 Er det sosialt uakseptert? Jeg har ikke spesielt lyst til å være russ. Kommer bare til å føle meg utenfor og utilpass. Jeg er ensom og har ingen venner å feire russetida med. Dessuten er jeg veldig sjenert, og har ingenting til overs for festing. I alle fall ikke festning med fremmede! Men det virker som om man "må" være russ. Mamma tar det nesten for gitt at jeg skal være det. "Ja, i 2013 så er jo du russ, Ida". Jeg må få et russebilde av deg, slik jeg har fått av de andre eldre søsknene dine. Tror dere jeg vil angre dersom jeg ikke er russ? Jeg blir jo bare ensom russ, så hva er poenget? Mitt kull er russ i 2013. Er såklart mange som kommer til å syntes det er rart, men de får tro hva de vil. Jeg skal ikke være russ. For det første drikker jeg ikke. Det er stort sett det det går ut på. Dessuten er russeknutene barnslige og 90 % av dem har med ekstrem promiskuøs avferd å gjøre. Noen sier jeg kunne kjøpt buksa og lua, men hva er vitsen med å bruke penger på det? Jeg vil ikke bli tatt for å være en av russene. Dette er ikke frekt ment, men jeg har INGEN gode erfaringer med det jeg har sett. Barnslig, ekkelt, farlig er noen av stikkordene jeg syns beskriver det best. Og, skolegangen er jo ikke ferdig når det feires! Mange viktige eksamener igjen. 1
BarteSatan Skrevet 14. april 2012 #24 Skrevet 14. april 2012 Ikke gjør det hvis du ikke vil. Flertallet av russen tror de eier verden og oppfører seg som aper. At man er russ betyr ikke at man kan gjøre akkurat hva faen man vil. Jeg tviler på det kommer til å bli bedre, snarere tvert imot. Syns hele greia med russetiden er teit, med fokus på helt feil ting. 1
Pusemamma Skrevet 14. april 2012 #25 Skrevet 14. april 2012 Man trenger ikke være russ vel. Jeg var ikke det og har heller aldri savna det. Var sjåfør for mange og all den festinga og fyllerøret var ikke noe for meg. Føler ikke jeg glipp av noen ting. 2
Meridian Skrevet 14. april 2012 #26 Skrevet 14. april 2012 Er det sosialt uakseptert? Jeg har ikke spesielt lyst til å være russ. Kommer bare til å føle meg utenfor og utilpass. Jeg er ensom og har ingen venner å feire russetida med. Dessuten er jeg veldig sjenert, og har ingenting til overs for festing. I alle fall ikke festning med fremmede! Men det virker som om man "må" være russ. Mamma tar det nesten for gitt at jeg skal være det. "Ja, i 2013 så er jo du russ, Ida". Jeg må få et russebilde av deg, slik jeg har fått av de andre eldre søsknene dine. Tror dere jeg vil angre dersom jeg ikke er russ? Jeg blir jo bare ensom russ, så hva er poenget? Mitt kull er russ i 2013. Jeg ville nok kjøpt meg russelue og russekort. Så ville jeg gitt russekort til familie og de som du anser som nære? Russelua kunne du ha som minne etter de 3 årene fra vgs. Da tenker jeg ikke på at du hadde masse venner og var populær, men at du fullførte 3 år på vgs og har et minne fra det. Skjønner godt at du føler deg utenfor og utilpass, og at du tenker at det ikke er noe vits i å ha alt russe-utstyret, men hadde jeg vært deg ville jeg hatt et lite minne som russelue og russekort. Selv var jeg er snill russ. Hadde noen gode venner, og vi russet sammen. Vi hadde ikke bil eller noe sånt, men vi var med på det viktigste, men vi prioriterte å lese til eksamen. Har DEN tykke bunken med russekort enda ... Men jeg er stolt over russelua mi 2
Meaty Skrevet 14. april 2012 #27 Skrevet 14. april 2012 Det går fint an å være russ uten å være helt idiot. Da jeg gikk på videregående, gledet jeg meg til russetiden. Mest pga alle de litt barnslige påfunnene som var lov å gjøre. Vi gjorde ingen farlige eller slemme ting, dvs det slemmeste var vel å løpe rundt med vannpistoler på skolen 16. mai. Jeg er, og har alltid vært, avholdsmenneske. Mine medruss respekterte det, faktisk sa et par stykker at de syntes det var litt kult at jeg hadde tatt et valg om å ikke drikke, men likevel var med på de fleste turene osv. Jeg var også en sånn outsider på skolen, hadde liksom ingen nære venner og ble vel sett på som litt "rar". Men da vi ble russ så ble klassen vår en sammensveiset gjeng likevel. Jeg tenker med glede tilbake på russetiden, og er veldig glad jeg ble med på den. Lua har jeg tatt godt vare på, som et minne fra en fin tid. Men jeg tok den altså ikke "helt ut", jeg gikk på skolen og leste til prøver, og avsluttet videregående med de beste karakterene jeg noensinne hadde hatt. Dette er ganske mange år siden. Kanskje russen har blitt "slemmere" med årene, og at presset om å bruke penger og gjøre de villeste ting har økt?
yes2yes Skrevet 14. april 2012 #28 Skrevet 14. april 2012 De fleste av dagens russ synes jeg er heilt forkastelige i den perioden, og de kan knapt sammenliknes med hva russ ein gang pleide å være. Enkelte for fullt utløp for fyll, dop, sex og hærverk men den tro at det er det eneste russetiden er god for, og fra mitt standpunkt har tradisjonen gått fra festlig til nærmest kriminell. For min egen del hadde eg derfor ikkje brydd meg noko nevneverdig om tradisjonen ble avskaffet, og det er virkelig synd for de som ser for seg ein russetid uten overdreven grensespreng. Dessverre har det seg sånn at utvikling i russetradisjoner går mot mørkere tider, og uten omfattende begrensning og avskrekking kan eg ikkje se korleis denne tradisjonen skal leve videre. Ein avslutning som den de har i Sverige synes eg er bettre og ein større markering av skoleåret. Ikkje gjer det om du ikkje vil TS, for det er ofte ikkje ein tradisjon du bør delta i om du ikkje føler for de planer de har satt for perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #29 Skrevet 14. april 2012 Er det sosialt uakseptert? Jeg har ikke spesielt lyst til å være russ. Kommer bare til å føle meg utenfor og utilpass. Jeg er ensom og har ingen venner å feire russetida med. Dessuten er jeg veldig sjenert, og har ingenting til overs for festing. I alle fall ikke festning med fremmede! Men det virker som om man "må" være russ. Mamma tar det nesten for gitt at jeg skal være det. "Ja, i 2013 så er jo du russ, Ida". Jeg må få et russebilde av deg, slik jeg har fått av de andre eldre søsknene dine. Tror dere jeg vil angre dersom jeg ikke er russ? Jeg blir jo bare ensom russ, så hva er poenget? Mitt kull er russ i 2013. Det synes jeg er helt greit. Jeg var ikke russ i det hele tatt. Synes russetradisjonen bare er noe tull og meningsløs bruk av tid på uinteressante aktiviteter. De kuleste i klassen min var nesten ikke russ de heller (dvs. de hadde skaffet drakten, men brukte den ikke så mye og brukte for det meste tiden på andre ting enn å være russ). Det var ingen som tok det ille opp at jeg ikke var russ. Det er faktisk helt normalt. Ingen av mine foreldre var russ heller, de bare tok artium uten å være russ. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #30 Skrevet 14. april 2012 Har heller aldri angret på å ikke være russ. Det man holder på med i russetiden er jo glemt dagen etter. Ikke er det noe man nødvendigvis minnes med glede heller. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #31 Skrevet 14. april 2012 Mannen min kjøpte heller ikke klærne eller tilbehøret, mest fordi han synes det er en idiotisk tradisjon. Som jeg skulle sagt det selv! Du har funnet drømmemannen! 1
Gjest Nica. Skrevet 14. april 2012 #32 Skrevet 14. april 2012 Jeg kjøpte buksa, men var kun tilstede på dåpen. Det var jo noen som kommenterte det, men det brydde ikke jeg meg om . Gjør det du føler for!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #33 Skrevet 14. april 2012 Selvfølgelig er det greit å ikke være russ. Men husk at du gjør russetiden til det du vil. Jeg var russ, til og med i russestyret, og hadde en kassebil sammen med fire venninner. Vi var med på en del treff, men ofte dro vi bare ut vi fem og grillet, drakk litt øl, og så kanskje møtte noen flere biler senere. Man må heller ikke ta teite knuter, man trenger ikke ta knuter i det hele tatt. Jeg tok bare de jeg synes var morsomme, som å kysse russepresidenten (som var en venn av meg), kysse en jente, fiske i kumlokk, stjele matpakken til en lærer, kjøre x antall runder i rundkjøring, drikke øl med tampong i munnen, bite en førstis i leggen (jeg spurte om lov først). Vi i russestyret la ned veto mot "svartelister", og hadde nulltoleranse på regelrett mobbing av enkeltpersoner. Mest fordi det to år tidligere var en tragisk hendelse hvor personen som sto øverst på russens svarteliste tok sitt eget liv. Det var nok ikke bare listen sin feil, men muligens dråpen? Det eneste vi tillot var vannkrig mellom russen og andre elever, men dette var organisert til en midttime ("storefri"), og det var ikke lov å organisere seg flere mot enkeltpersoner. Dette ble overholdt, og alt i alt tror jeg vi var et veldig greit russekull. Jeg skrev dette for å demonstrere at du kan være med på å påvirke hvordan russ skal være, for det er ingen regler for dette. Finn en venninnegjeng som har samme interesser som deg, og ha en hyggelig stund. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #34 Skrevet 15. april 2012 drikke øl med tampong i munnen Oj så morsomt... NOT. Men et bra eksempel på hvorfor det å være "russ" (wtf betyr egentlig det?) ikke er for de skarpere knivene i skuffen. Russetradisjonen er egentlig en tradisjon for/blant overklasseungdom, de svært få som tok examen artium (sikkert mindre enn 1 %). Disse så selvsagt ned på vanlige folk og drev litt med rampestreker. Men det var svært snille og forsiktige greier sammenlignet med disse folkene som i dag går rundt i håndverker(!)-bukser og oppfører seg som, vel, fulle håndverkere. I tråd med at artium er avskaffet og erstattet av "videregående skole" (med mye lavere nivå) og at alle nå går på "videregående skole" har russetradisjonen forfalt og blitt et påskudd for å oppføre seg som vulgære tølpere for folk som slett ikke kommer fra overklassen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #35 Skrevet 15. april 2012 Det går fint an å være russ uten venner, da blir man kanskje kjent med nye? Gjør det du har lyst til, uten å tenke på hva du "bør".
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #36 Skrevet 15. april 2012 Da jeg var russ, så var vi vel bare 3-4 stk i klassa som faktisk var russ. Resten gadd ikke, så joda, det går nok helt fint å droppe å være russ
Christinedenfine Skrevet 20. april 2012 #37 Skrevet 20. april 2012 Er å russ i 2013... Du bør nok prøve å bli med, men du trenger jo selvfølgelig å dra den helt ut:) prøv å dra på treff også møter du nye folk ta det som en utfordring!!
kaprifolen Skrevet 21. april 2012 #38 Skrevet 21. april 2012 Jeg var russ, med russeutstyr, dåp og en helg i Kongeparken. Men det stoppet der... Jeg bodde alene, jobbet, hadde to ekstra privatisteksamner, og kjente ikke så veldig mange fra mitt kull, selv om jeg selvsagt hadde folk å prate med i friminuttene og sånt. Angrer ikke på at jeg tonet ned feiringen så mye. Hadde nok derimot angret hvis jeg droppet det helt. Det å være russ for meg, var et symbol på at jeg ble ferdig med vgs, selv om jeg tok en litt annerledes løype, ble syk og allikevel klarte å komme meg til mållinjen! 1
floony Skrevet 22. april 2012 #39 Skrevet 22. april 2012 Det er jo opp til en selv om en vil være russ eller ikke. Er man voksen nok til å ta et slikt valg (som mange andre "sosialt uaksepterte" valg) er man voksen nok til å ikke bry seg om hva andre synes. Vil du ikke være russ, så er du ikke russ. Burde ikke være noe vanskeligere enn det. Selv vil jeg selvsagt anbefale å være russ, for min russetid var helt utrolig gøy. Det betyr ikke at du skal drite deg ut og glemme å være et medmenneske i tre uker (slik mange voksne trodde om oss), men at du skal feire og møte nye mennesker. Jeg gikk inn i russetida med min lille vennegjeng og kom ut med en haug av venner. Man får liksom et fellesskap - de man ikke hadde pratet med før i de tre årene på VGS hang man med i gangene etter første natt på Tryvann. Savner den tiden. Alt var så mye mer bekymringsløst, og når du nå er i ferd med å møte den tiden, vil jeg oppfordre deg til å nye den og slappe av. Det finnes nok av bekymringer som følger i voksenlivet etterpå. Ha det litt gøy! Eller ha det gøy på andre måter uten russebukse. Så lenge DU er fornøyd er alt bra
OhSerendipity Skrevet 22. april 2012 #40 Skrevet 22. april 2012 "Sosialt akseptert" er det nok ikke med tanke på at ungdommer nå til dags tror at fest og russetid er det viktigste i verden... men hvorfor bry seg om det? Man "må" ingenting, og hva de andre mener har da ingenting å si. Jeg kan jo ikke svare for deg, men jeg kan i hvert fall fortelle deg at jeg ikke angrer et sekund på at jeg ikke var russ. Faktisk er jeg veldig glad for det. Det hadde ikke gitt meg noe uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå