Gå til innhold

Ikke være russ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sosialt uakseptert?

Jeg har ikke spesielt lyst til å være russ. Kommer bare til å føle meg utenfor og utilpass.

Jeg er ensom og har ingen venner å feire russetida med. Dessuten er jeg veldig sjenert, og har ingenting til overs for festing. I alle fall ikke festning med fremmede!

Men det virker som om man "må" være russ. Mamma tar det nesten for gitt at jeg skal være det. "Ja, i 2013 så er jo du russ, Ida". Jeg må få et russebilde av deg, slik jeg har fått av de andre eldre søsknene dine.

Tror dere jeg vil angre dersom jeg ikke er russ? Jeg blir jo bare ensom russ, så hva er poenget?

Mitt kull er russ i 2013.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det er uakseptert ja. Jeg kjøpte bukse og kort, men deltok ikke på en eneste fest eller noe så jeg var vel egentlig ikke en russ i ordets rette forstand. - Eneste jeg angrer på er at jeg gadd og kjøpe bukse.

Go for it! (altså, ikke gjør det)

• Liker 6
Skrevet

I min klasse på ca 30 stk var det 4 stk. som valgte å ikke være russ.

Mange syntes kanskje at det var litt rart å ikke ville være russ, men de ble jo ikke "utenfor" av den grunn. Eller de ble jo litt utenfor på fritiden da siden russen alltid var med på det som skjedde men..

Synes uansett at russetiden er litt oppskrytt. Kjempegøy der og da, men ikke så gøy å tenke på alle de pengene du brukte på så kort tid, som kunne vært brukt på så mye annet FORNUFTIG:p

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke russ. Jeg var allerede utenfor, så følte meg ikke noe mer utenfor og sær av den grunn. På det tidspunktet var jeg bare opptatt av å bli ferdig på skolen med best mulig karakterer, slik at jeg kunne få gjort noe fornuftig med livet mitt.

Russebildene vi tok var akkurat som de vanlig portrettbildene vi tok på skolen, bare at vi nå hadde en hatt på hodet (som vi lånte). Jeg valgte å ta bilde uten hatt, men om du ikke egentlig bryr deg om bildet, men din mor gjør det, kan du jo ta bilde for hennes del.

• Liker 2
Skrevet

Du blir ikke nødvendigvis ensom russ, i russetida er det jo mange felles arrangementer hvor du kan bli kjent med folk. Men hvis du uansett ikke føler for det, burde du ikke føle at du må det allikevel.

Jeg var ikke russ, og har aldri angret på det. Siden jeg som deg, ikke hadde noen venner å feire russetida med, så var det ingen som brydde seg. De få som reagerte spurte bare hvorfor, og etter at jeg svarte dem spurte de aldri meg. Så jeg følte ikke at det var sosial uakseptert, det var bare litt småsært.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vurderte å ikke være russ, skal være nå i år så ikke så lenge igjen, fordi jeg bor for meg selv(altså har andre prioriteringer når det kommer til penger) fester lite og den slags. Men har en vennegjeng som er like barnslig som meg så kommer nok til å bruke tida på å finne på tull som ellers ikke er akseptabelt. :)

Egentlig eneste grunnen, samt at jeg vil gå med baggy bukse som jeg kan skrive på uten å bli sett rart på :gjeiper:

Gjest badeand1
Skrevet

Hadde jeg fullført skolen så hadde jeg ikke vært russ.

Bortkasta penger syns jeg. Og ikke er jeg noe glad i festing heller.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enda ikke sikker på om jeg skal være russ. Hverken fester eller drikker, og selv om jeg sikkert har begynt å drikke når jeg er russ, liker jeg ikke tanken på å kaste bort så mye penger bare for å ha det litt gøy. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke russ, og har aldri angret på det.

Jeg hadde ikke lyst rett og slett.

Jeg har venner i ulike kull så jeg var ikke helt alene. Jeg gikk også i 3 forskjellige klasser alle årene så jeg hadde ikke den gjengen som planlegger å være russ sammen feelingen.

Hvis du ikke vil, la være. Det er faktisk ganske mange som velger å ikke vær russ (mulig dette er stedsbetinget så klart).

:)

• Liker 3
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg var ikke russ, og det var tre andre i min klasse som heller ikke ar det. Det gikk helt greit. Var også en som var det på deltid, altså han hadde bukse og sånt, og var med på et par fester på kveldstid, men han gjprde ikke noe mer ut av det enn det, og gikk også i andre klær utenom. På min skole var det ihvertfall akseptert. Og hadde det ikke vært det, så hadde jeg ikke brydd meg. Hadde ikke vært russ uansett.

Gjest MorAase
Skrevet

Bli russ og tren på å være sosial. Jeg har heller aldri vært verdens mest sosiale. Men russetiden var da slik sett et lite høydepunkt. Var aldri med noen på min egen skole, men traff mange oppegående og hyggelige personer fra andre skoler. Russetiden er en mulighet i livet, grip den. Og nei, du trenger ikke være drita for å være russ.

• Liker 2
Skrevet

Eg var ikkje russ, hadde verken lyst eller økonomi til å vera med på noko russebil eller treff, bortkasta pengar og rett og slett ufatteleg teit - meiner eg. Bruke tusenvis av kroner på festing, drikking og dumme "knuter"... Nei, ikkje noko for meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde mange venner, var sosial og hadde god økonomi, men var ikke russ. Fikk avsmak allerede i 1. klasse og bestemte meg for at dette orket jeg ikke. Har ikke fått varige men. :)

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke russ, valgte å bruke pengene på ferie istedet, det var den beste feiringen jeg kunne fått syntes jeg :)

• Liker 3
Skrevet

For ikkje å snakke om den kulturen med å "ta" yngre medelevar... Rett og slett smaklaust.

• Liker 3
Skrevet

Siden jeg alltid har sett på russetiden som en slags form for legalisert mobbing så har jeg aldri hatt interesse av å være det. Dessuten så går det an å feste og ha det gøy uten den stygge drakta.

• Liker 4
Skrevet

For ikkje å snakke om den kulturen med å "ta" yngre medelevar... Rett og slett smaklaust.

Huff, ja. Noen steder er det virkelig ille. Det verste er at på noen skoler aksepterer lærerne dette, og lar russen holde på sånn også på skolens område. Helt forferdelig for en allerede usikker, venneløs og deprimert person å måtte være redd for litt av hvert av det russen kunne finne på å gjøre mot en...

• Liker 1
Skrevet

Huff, ja. Noen steder er det virkelig ille. Det verste er at på noen skoler aksepterer lærerne dette, og lar russen holde på sånn også på skolens område. Helt forferdelig for en allerede usikker, venneløs og deprimert person å måtte være redd for litt av hvert av det russen kunne finne på å gjøre mot en...

Jepp, hugsar me var ein del som gleda oss til 18. mai - då var det endeleg trygt å ferdast på skulen... Og eg gjekk på ein liten vgs med berre to små klassar med russ, kan jo berre tenkje meg korleis det var på dei store skulane...

Blir ein legalisert form for mobbing/trakassering, ja.

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Da søsteren min var russ så ble halvparten av all russen på trinnet hennes fratatt retten til å være russ og anmeldt fordi de hadde kjørt en jente langt oppi fjellet, kneblet og bundet henne med bind for øynene og uten klær eller mobiltelefon.

Og det var på tide for akkurat det samme har skjedd i alle år, det var først for to år siden at politiet valgte å gjøre noe med det.

• Liker 1
Skrevet

Da søsteren min var russ så ble halvparten av all russen på trinnet hennes fratatt retten til å være russ og anmeldt fordi de hadde kjørt en jente langt oppi fjellet, kneblet og bundet henne med bind for øynene og uten klær eller mobiltelefon.

Og det var på tide for akkurat det samme har skjedd i alle år, det var først for to år siden at politiet valgte å gjøre noe med det.

Æsj, en del russ er rett og slett helt grusomme!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...