Gå til innhold

Hjelp! Fukt fra tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt tørketrommel, men jeg syns det blir så utrolig fuktig luft på badet fra den? :klo: Når den har stått og gått en stund (med døren på badet lukket) er speilet fult av dugg og det renner nesten fra dusj/vegger.. Det ser ikke helt bra ut og kan da umulig være meningen at det skal bli så fuktig? :klo: Jeg har aldri hatt tørketrommel før, men syns å huske fra andre som har det at det blir varmt, men ikke så fuktig. Det er en kondenstrommel, men det er bare bittelitt vann i beholderen, kanskje 0,5 til 1 dl. What to do? :vetikke: Er det feil på trommelen, eller er det noe jeg burde ha gjort før jeg begynte å bruke den? Den er jo splitter ny :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer akkurat det samme hos meg. Tipper det er en kombinasjon av varme og fuktighet. Jeg har bare døra åpen til rommet så er det problemet løst.

Skrevet

Det der høres ikke riktig ut. nei. Har du lest feilsøkingsguiden i bruksanvisningen? Som regel er det en slik på de siste sidene. Riktignok har jeg som regel baderomsdøren på gløtt når tørketrommelen går pga. badet er knøtt lite, men jeg ville nok merket det om det kom så mye fukt ut i lufta.

Det eneste andre konstruktive forslaget jeg har er at du sjekker den der...eh...metalldingsen som kondenserer den fuktige lufta. På min trommel så er det en "firkantet boks" som jeg tar ut nede til venstre på trommelens forside. Den må rengjøres med jevne mellomrom, men det skal naturligvis ikke være nødvendig på en helt ny trommel.

Hvis verken bruksanvisning eller "dings" setter deg på sporet av noe, ville jeg kontaktet forhandleren dersom jeg var deg.

Kan ikke huske at det ble gjort noe spesielt med min annet enn å kople på strøm (og muligens fjerne transportsikring), men jeg fikk den levert ferdig montert hos firmaet jeg kjøpte av. (Frynsegode siden jeg kjøpte vaskemaskin og trommel samtidig og ville ha vaskesøyle. :fnise: )

Gjest Consensio
Skrevet

Er det ikke anbefalt luftuttak eller god ventilasjon i det rommet den står da?

Har du ikke noe av dette så er det jo klart at det må ut ett sted

Gjest Annaires
Skrevet

Høres ut som noe feil.

Har også kondenstørketrommel, å der blir beholderen bortimot full hver gang.

Ingen dugg, eller fukt på vaskerimnet heller.

Skrevet

Takk for raske svar! Jeg har lest bruksanvisningen nøye, og kan ikke se at jeg har gjort noe feil. Syns det er rart at det ikke kommer mer vann i kondensbeholderen, og det gjør at jeg heller mot at det er noe feil :kjefte: Har et helt vanlig bad, ikke spesielt lite, men uten vindu dessverre. Det er vel vanlig å ha tørketrommel på bad/vaskerom? Kan ikke ha den i et vanlig rom vel? Så vidt jeg vet må det vere spesiell kontakt.

Nå har jeg satt på en maskin med klær og tenkte å prøve trommelen igjen. Har satt inn en fuktmåler på badet, så jeg skal se hvor mye fuktigheten stiger når trommelen går. Jeg syns også den blir veldig varm.

Skrevet

Luftfuktigheten gikk fra 40 % til 67 % på knappe 15 min. Ikke var det spesielt mye klær heller :filer: Jeg får ringe og klage på mandag, kan jo ikke være meningen at det skal vere sånn! Dritt og..

Skrevet

Min kondenstrommel er også slik. Vannet blir varmt og fordamper, kan ikke si det overasker meg noe. Liten vask - lite vann. En gang når jeg hadde fire sengesett inni fikk jeg full beholder.

Baderomsdøren åpen funker fint for meg.

Gjest Annaires
Skrevet

Min kondenstrommel er også slik. Vannet blir varmt og fordamper, kan ikke si det overasker meg noe.

Men meningen med den oppsamleten er jo at det skal fordampe dit... Ikke til resten av rommet, slik at det blir fuktskader ...

Skrevet

Baderomsdøren åpen funker fint for meg.

Men da flyttes jo fukten inn i resten av huset, og det er ikke særlig bra. Noe av poenget med tørketrommel er jo å få tørket klær uten at det blir fuktig luft overalt. Sånn som det er nå kan jeg like gjerne henge alle klærne til tørk inne, blir like fuktig det :filer:

Skrevet

Slik er det ikke med min kondenstørketrommel. Den står riktignok i en stor kjeller, men det er aldri fuktig utenpå, og tanken er full av vann

Skrevet (endret)

Du har ikke valg mellom kondens eller åpen ventilasjon på trommelen? Kan hende du må blokkere utløpet til friluft. Ville også tatt ut varmevekslerkasetten for å se at den er ren og pen. Hvis alt det er ok så må du nesten klage på maskinen.

(høres ut som den ikke klarer å sirkulere luften uten at mye kommer ut)

Endret av hmmz
Skrevet (endret)

Ville også tatt ut varmevekslerkasetten for å se at den er ren og pen.

Åh, "varmevekslerkassetten" var ordet jeg lette etter i mitt innlegg. Takk :)

Er ellers enig med deg i at det virker som om den fuktige lufta tar feil vei ut, siden den havner i rommet og ikke i oppsamlingskaret.

Når det gjelder mengde vann som samles opp så har jeg merket at det er veldig avhengig av klestype og klesmengde, noe som jeg finner logisk. Hvis jeg en sjelden gang kjører lettørkede klær i trommelen så blir det nesten ikke vann, mens ved tørking av sengetøy og håndklær så blir det en anseelig mengde.

Men uansett samles det opp i karet og havner ikke i rommet.

Endret av Cata
Skrevet

Du har ikke valg mellom kondens eller åpen ventilasjon på trommelen? Kan hende du må blokkere utløpet til friluft. Ville også tatt ut varmevekslerkasetten for å se at den er ren og pen. Hvis alt det er ok så må du nesten klage på maskinen.

(høres ut som den ikke klarer å sirkulere luften uten at mye kommer ut)

Nei, så vidt jeg kan se er det bare kondens. Har tatt ned trommelen for å se bak om det er noe som er åpent, men alt er skrudd fast og ser etter min begrensede viten greit ut. Det er en stor metallplate på baksiden med "riller" i for å slippe luft ut, så jeg tipper man må skru løs platen for å se mer bak. Jeg ringer leverandør på mandag og overlater det til de som kan det, særlig siden trommelen er helt ny.

Varmevekslerkasett har jeg ikke sett, jeg har bare tatt ut kondensbeholderen. Varmevekslerkasetten er vel bak metallplaten? :klo: Jeg tror som sagt ikke jeg skal begynne å skru noe bak der, både fordi jeg overhodet ikke har peiling og for at jeg ikke skal få evt. skyld for å ha ødelagt noe selv.

Skrevet

Åh, "varmevekslerkassetten" var ordet jeg lette etter i mitt innlegg. Takk :)

Er ellers enig med deg i at det virker som om den fuktige lufta tar feil vei ut, siden den havner i rommet og ikke i oppsamlingskaret.

Når det gjelder mengde vann som samles opp så har jeg merket at det er veldig avhengig av klestype og klesmengde, noe som jeg finner logisk. Hvis jeg en sjelden gang kjører lettørkede klær i trommelen så blir det nesten ikke vann, mens ved tørking av sengetøy og håndklær så blir det en anseelig mengde.

Men uansett samles det opp i karet og havner ikke i rommet.

Ja, jeg er så og si helt sikker på at det er noe feil der hvor lufta går ut. Har brukt tørketrommel hos andre, og da har det alltid vært MYE mer vann i beholderen uansett hva jeg har vasket. Nå er det bare snakk om noen skarve dråper.

Skrevet

Jeg har også kondenstørketrommel og badet mitt er bare tørt, varmt og fullt av støv etter at den har gått en runde. Men jeg har heller aldri tømt denne vannbeholderen jeg da, den har vært tom hver gang jeg har sjekket den. Har egentlig aldri tenkt over dette før, hvor i huleste blir det av vannet mitt da? Har kanskje mannen koblet til noe slags slange for å få vannet til å tømmes rett i sluket eller noe? Han er ute og reiser, så får ikke spurt ham.

• 3 uker senere...
Skrevet

For de som måtte lure, så manglet den splitter nye tørketrommelen vår en veldig vesentlig del :gjeiper: Når vi fikk delen ble det noe helt annet ja!

Skrevet

For de som måtte lure, så manglet den splitter nye tørketrommelen vår en veldig vesentlig del :gjeiper: Når vi fikk delen ble det noe helt annet ja!

Fortell, fortell!

Hva var det som manglet? Hvilken funksjon har den? Fikk du nå et helt tørt bad, 0 fukt når tørketrommelen er i gang?

Skrevet

Fortell, fortell!

Hva var det som manglet? Hvilken funksjon har den? Fikk du nå et helt tørt bad, 0 fukt når tørketrommelen er i gang?

Varmeveksler manglet, det er vel den delen som gjør at vannet skilles ut i kondensbeholderen (tror jeg)? Nå blir det bare varmt, men ikke fuktig. Har målt med fuktighetsmåler, og fuktigheten går faktisk ned når trommelen går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...