Gå til innhold

Er dette normak oppførsel? Han henger seg opp i alt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 9 har en kamerat som også er 9. Den gutten synes jeg henger seg opp i alt. Og da mener jeg alt. Og selvsagt i negetativ retning. Her en dag han var hos sønnen min så så han noen leker fremme og med en gang så begynte han å henge seg opp i det og spurte om sønnen min lekte og at det er han for stor til. En annen gang hang seg opp i at sønnen min var flink å tegne og sa at å tegne er for jenter og at han brukte for mye tid på det for man ble ikke så god av å tegne en gang sa han. Han henger seg også opp i at sønnen min driver med karate og han mener sånt er for voldelig og farlig. I dag så overhørte jeg han spørre sønnen min om han hadde fått kjeft i dag, noe sønnen min svarer nei til. For kameraten hadde visst fått kjeft i dag. Så spørr han om sønnen min har gjort noe galt, og sønnen sier at han ba lillebroren rydde rommet sitt for jeg sa at det måtte ryddes. Det er jo ikke direkte galt sånn sett, men jeg vil at han skal gjøre det selv da.

Så da kommer kameraten til meg og sladrer. Jeg sa ikke så mye og at det ikke gjorde noe. Så ser det ut som kameraten blir sur og sier at han får kjeft når han gjør noe galt og mente at jeg må nå kjefte på sønnen min. Jeg begynner nesten å lure på om han ikke vil være alene om å ha fått kjeft.

Han så tilfeldigvis at vi hadde masase godteri i skapet i dag, noe han reagerte kraftig på. Han ble lettere irritert og bryter ut sjokkert "spiser dere så mye godteri". Jeg sier at vi koser oss på lørdagene og kun da, jeg poengterte også til at dette var noe hele familien skulle ha og vi er to voksne og tre barn. Men kameraten ser ut til å bli sur for dette og sier at han får bare en liten melkesjokolade på lørdagene. Og så spørr han meg om ikke dette er litt uretferdig.

Kanskje jeg har skrevet litt mye nå, men det er mer, mye mer. Jeg må nesten si han går meg litt på nervene og jeg ser også at sønnen min reageer for han blir ofte såret av dette. Det er ofte også småting han reagerer på. Han kan reagere på at sønnen min har rosa sokker en dag, at han ikke har klokke på seg, at han digital klokke i stedenfor med visere, at han for stor tv på rommet og slikt.

Dette er vel ikke normal oppførsel av en gutt på 9? Jeg er noe bekymret her for min sønn og er egentlig veldig redd for at dette skal utvikle seg til mobbing. Ble selv mobbet som barn, det begynte med en god venninne og det begynte i det små.

Jeg synes egentlig at det virker som han er veldig sjalu på min sønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes egentlig at det virker som han er veldig sjalu på min sønn.

Han er nok både sjalu og usikker. Foreldrene hans prøver sikkert å holde litt igjen på godterier og andre goder, kanskje bittelitt for mye i forhold til gjennomsnittet, men det kan jo også handle om økonomi. Det kan selvfølgelig gjøre at han lurer på hva som er normalt ellers i omgangskretsen han, og jeg skjønner at han sonderer terrenget for å finne ut av hvordan det gjøres i andre familier. Men han har vel ikke helt folkeskikken inne enda til at det blir noe særlig behagelig for andre, og han vinkler det nok litt i retning av kritikk fordi han selv føler seg forsmådd. Ellers synes jeg at gutten har arvet litt rare holdninger til sokkefarge og gudene-vet-hva. Og derfor skjønner jeg også godt at omgivelsene reagerer på ham. Men jeg tror ikke gutten mener det så vondt, han føler kanskje at det ikke er så farlig at han sårer andre fordi han selv føler seg liten.

Jeg sitter dessverre ikke og ruger på så mange løsningsforslag, men jeg tror kanskje at det kan være greit å gi generelt uttrykk for at det er forskjellige måter å drive Familebedrift AS på, hvis han fortsetter å spørre, og at det ikke er noe i veien med ham (for det tror han sikkert at det er).

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Her sitter jeg ikke igjen med bekymring for din sønn, men for denne gutten stakkars.

Det virker ikke som om han har det veldig godt med seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte nesten le, for en underlig skrue. Minte meg litt om en grinete gammel gubbe, haha.

Skrevet

TS, du må bare stå på å fortsette å støtte gutten din når kompisen hans begynner å kritisere ham.

Ala, "hvorfor gidder du å tegne så mye, så teit."

Da kan du si, Tommy tegner faktisk akkurat så mye som han vil. Det bestemmer han selv, og så er han faktisk ganske flink. Og man blir flinkere for hver dag, og det kan du også bli.

Nei det blir man ikke - Joda, du kommer til å bli flink, bare vent å se. Den saken du har tegnet her er jo utrolig fin.

Hvorfor spiser dere så mye godteri?- Fordi det er lørdag i dag.

Det er usunnt - "Ja vel."

Jeg får ikke så mye godis på lørdagen, er ikke det urettferdig? "Jeg vet ikke."

Fortsett å støtte gutten din når kompisen herjer pga sjalusi, men når kompisen klager til deg, så bare svar med "det kan vi snakke om en annen gang" eller "Det vet jeg ikke"

Og når han sladrer - "Det er stygt å sladre på vennene sine"

Helt kurante svar :) Kansje han forstår at det ikke er vits i å mase sånn..Du kan også kansje si at det har jeg ikke et svar på feks.

MEn bygg gjerne kompisen til gutten din opp med å si at han også er flink, om du ser at han er misunnelig på sønnen din. Noe han muligens er. Kansje han trenger et puff med selvtillit. Spør også hvorfor han virker negativ. Om det er noe i veien. eller sett ham litt i klemma og spør "hvorfor sier du det da" når du merker at han er misunnelig :)

• Liker 2
Skrevet

Tror han gutten er sjalu, alt du sier han klager over er jo ting å bli sjalu for.

- Gutten din har ikke fått kjeft, men det har han dermed blir han sjalu og vil at du skal kjefte på han.

- Dere har mye godteri å kose dere med på lørdag, han får lite og blir sjalu, prøver dermed å også få deg til å føle at dette er ALT for mye!!

- Gutten din er flink til å tegne, det ønsker kanskje han også å være, og rakker derfor ned på dette for å heve seg selv.

- Rosa sokker, kanskej han synes gutten din har mye kule klær sånn generelt

- Stor tv, vel han ønsker vel også dette.

- Leker, kanskje han ikke har like mye leker, og derfor rakker ned på gutten din pga dette.

osv osv!

Du skjønner tegningen, virker som han er ekstremt sjalu og usikker av seg og dermed lar det gå ut over gutten din! For all del, fortsett å støtte din gutt og heller forklare denne guttten at alle familier har det forskjellig når det kommer til kjeft, godteri, stor tv osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...