Gå til innhold

Styrke/kondisjonstrening for jenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer veldig på en ting. Kan hende det er et veldig teit spørsmål, men shit au!

Det finnes forskjellige kroppstyper, og jeg f.eks har en veldig muskuløs kropp, timeglassfigur, store pupper og stor rumpe, Med ett jevnt "isolerende" fettlag over hele kroppen :P Vet ikke om det er vanlig å ha sånn kropp jeg. Men uansett da. Spørsmålet mitt er egentlig om noen jenter forbrenner fett best ved kondisjonstrening, mens andre forbrenner best ved styrketrening?? Varierer dette fra kropp til kropp? Jeg føler nemlig at jeg går mye fortere ned med bare styrketrening jeg. Litt kondisjonsoppvarming bare, ellers trener jeg for det meste bare styrke :)

Noen erfaringer, eller noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder for alle, både kvinner og menn uansett kroppsfasong, at de forbrenner mye mer fett ved å trene utholdenhetstrening under syreterskel enn ved å trene styrketrening. Når man trener utholdenhet under syreterskel er fett kroppens primære energikilde.

Styrketrening bygger på den annen side muskler, og med økt muskelmasse forbrenner man mer i hviletilstand.

Mitt fagfelt er fysikk, ikke fysiologi, og selv om ordene ligner litt er det to vidt forskjellige fagfelt. Jeg kan en del om trening fordi jeg interesserer meg for det og har lest en del bøker og artikler, men jeg er ingen fagperson. Allikevel tør jeg påstå at det nok er marginalt hvordan forskjellige kroppstyper forbrenner fett ved styrketrening og utholdenhetstrening. Det er gjort en del forskning på kroppstyper, særlig kvinnekroppstyper, som blant annet viser at kvinner med timeglassfasong er mer fruktbare enn andre kvinner. Om det er gjort noen forskning på hvordan ulike kroppstyper forbrenner fett vet jeg ikke, men det høres ut som noe man forsker på først når man har forsket på det interessante.

Det som er kjent er at forskjellige kroppstyper lagrer fett på litt ulike måter, og dermed forsvinner fettet også fra ulike deler av kroppen når folk slanker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...