SusanneGullet Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Vi vil gifte oss ute. Men hvordan går jeg frem? Reiser vi bare til presten også går derifra, eller må man søke om det? Er vel ikke så mange som gifter seg ute her i Norge(?)
Mille_ Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Som regel vier ikke prester andre steder enn i kirka (noen få unntak selvfølgelig). Det er ganske mange som gifter seg ute, men da via feks Human-Etisk Forbund, sosialhumanistene o.l.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Man kan også få Dommerfullmektig til å vie ute Det eneste er at man må kjenne en. De har ikke lov til å ta betalt for vielsen, og stort sett vil vel ingen jobbe gratis for "alle og enhver" Nå vi hadde vårt bryllup slet vi med akkurat dette. Prester kan vie ute, men kun på hellig grunn, dvs at det kun er helt spesielle steder i de forskjellige kommunene. Dette har prestene full ovesikt over. Hvis man går for Humanetisk vielse, må begge (tror jeg) være medlem. De vier også der du måtte ønske det
Sofiemor Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Det er nok at en av partene er medlem av humanetisk forbund. Giftet meg selv humanetisk;)
atropos Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 vi har en dommervenn som ordner vielsen. men vi sjekket ut andre muligheter for å bli viet ute, og sto mellom human-etisk forbund eller unitas kirken. Unitaskirken er kanskje den som er mest "brukervennlig" (iallefall for oss) de vier kristlig eller borgelig etter parets ønske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå