Gå til innhold

Hvilken shampo bruker dere til kattene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare fordi jeg ikke er helt fornøyd med den shampoen vi har akkurat nå, og finner ikke andre på dyrebutikkene hvor vi bor. Tenkte å bestille fra nettet istedet, men vet ikke hvilken. Noen som har tips og erfaringer å dele? :)

Har en innekatt, og en utekatt. Den som er inne er jo en kattunge enda, så har ikke dusjet annet enn stumpen hans til nå :fnise: Den eldste har jeg bare dusjet et par ganger, ( han er ett og et halvt år gammel ) fordi han er så utrolig renslig, men nå synes jeg han trenger et lite bad :) Er det dumt å vaske han nå? Tenker på fettlaget i pelsen som beskytter mot kulden...om det er dumt å ta bort det? han er riktignok ikke lenge ute av gangen nå på vinteren, og vil jo ikke slippe han ut før han er helt tørr. Men ble så usikker :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg dusjet katten min én gang, og det var fordi hun hoppet opp i toalettet.

Visste ikke at det var vanlig å dusje katter, de er jo veldig renslige dyr og tar seg av stellet selv? :klo:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke katteshampo. Og har ikke noen vane for å dusje dem. Jeg har to katter nå, og har hatt katt hele livet. I periodevis innekatt.

Katter trenger iblant litt vaskehjelp. Som feks ved bløt mage og uhell, eller om de har fått på seg oljesøl utenifra. Da har jeg dusja den delen av katten utsatt for det som må bort, og forsøkt så godt det lar seg gjøre å bruke varmt vann.

Katter trengs ikke vaskes. Hannkatter kan få fet pels oppe på rompa /ved haleroten på ryggen, men dette er helt normalt.

Har nå to ettårige katter som aldri har blitt utsatt for vasking. De lukter friskt og er rene og fine. Jeg hjalp til med fuktig håndkle på noen møkkete poter i høst. Mest for min egen del, og litt for å hjelpe dem med selvvasken. :)

Endret av Tirkes
  • Liker 1
Skrevet

Vi har aldri pleid å vaske noen av våre utenom tilfeller der de har havna i do eller vært syke slik at de ikke har vært i stand til å vaske seg skikkelig selv. Har de hatt søl i pelsen har vi heller bare vaska akkurat der sølet var (en av dem var flink til å få bilolje på ryggen).

Og når vi har vært nødt til å vaske har vi bare brukt intimsåpe eller barnesjampo alt etter hva som var nærmest.

Skrevet

Det er derfor jeg vanligvis ikke dusjer kattene noe særlig heller - fordi de er så renslige :) Da jeg har måttet vaske den eldste er det fordi han har fått noe i pelsen, tror det var diesel den ene gangen....luktet sånn.

Nå virker det som han har fått noe seigt i pelsen, sevje eller noe, som han ikke får vasket bort selv fordi det sitter for godt fast..

Kattungen har jeg kun vasket fordi han var dårlig i magen, og hadde fått gris i pelsen som var såpass bløtt at han trengte litt hjelp, lille vennen min :rodmer:

Skrevet

Katten har jeg vel dusjet en gang på 3år, og det kun fordi han hadde bajset på seg.. Han klarer fint å vaske seg selv :) Når jeg dusjet han, brukte jeg KW-bad&føn fordi det er den jeg bruker på bikkja.

Gjest Raindrops
Skrevet

Det går sikkert bra å vaske katten din nå, selv om det er vinter. Men ikke slipp han ut med våt pels. Du kan jo prøve å bare vaske der det er seigt, så går det fortere å tørke :)

• Liker 1
Skrevet

Raibdrops: Samme historie her, haha

Skrevet

Den eneste gangen jeg har vasket pusina var da hun hadde vært ute og skrudd bil (det så iallefall sånn ut :fnise:). Da brukte jeg bare litt mildt vanlig grønnsåpevann og klut, samt at jeg holdt henne litt under kranen på kjøkkenet (til ville protester) :fnise:. Den gangen hun hjalp meg å male kjøkkenet og hun ble caffe latte på venstre side, var det bare saksa som dugde.. :forvirret: Ellers vansker hun seg så fint selv, og lukter nyyydelig. Kan være min fantasi, men igår synes jeg hun luktet :sjokolade: og fikk lyst til å spise henne opp! :hjerter_rundt::ler2:

Du kan sikkert bade han nå bare han er tørr når du slipper han ut. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips :klemmer: Prøver først å vaske det seige bort, hvis ikke det nytter får jeg prøve å ta hele pusen :)

Tror han også har en tendens til å leke bilmekaniker ;)

Skrevet

Katter trengs ikke vaskes. Hannkatter kan få fet pels oppe på rompa /ved haleroten på ryggen, men dette er helt normalt.

Dette gjelder hovedsaklig fertile.

Hvis en katt som har ett halefettproblem ikke får hjelp med dette kan laget bli så tett at pelsen rett og slett faller av. I tillegg til at katten kan få hudproblemer.

Det er ikke noe poeng å bade en hel katt som går ute med mindre den har griset på seg, eller har ekstremt fet pels.

Jeg har god erfaring med Jerob some produkter. Man kan også bruke pudder for å få vekk fett fra pelsen. Det har man i pelsen, så trekker det til seg fettet, og så er det bare å børste / kamme ut. Hvis du skal begynne med pudder er det lurt å investere i en skikkelig kam eller børste. Gjerne Greyhound eller Chris Cristensen.

Skrevet (endret)

Takk for utdypingen, Tulling. :)

Jeg burde nok nevnt det. Men ekstreme situasjoner kan oppstå med mye. Jeg burde ha skrevet "litt fet pels". Mine to hannkatter er begge kastrerte men pelsen ser en anelse fetere ut ved halerota enn ellers på ryggen. I følge vetrinæren så burde jeg ikke tenke på det før pelsen eventuelt begynne å samles i lokker (langhårskatter) og at det da kan vaskes med godt lunkent vann i første omgang.

Edit: Iflg vet. så ville vask med lunket vann også trigge kattenes ønske om å tørke seg der, da med en veldig grundig selvvask, som er det beste for at det ikke skal oppstå fettproblem igjen for snart. :)

Endret av Tirkes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...