Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt så mye penger på klær og tilbehør, men hadde jeg hatt økonomi til det, så kanskje. Kunne forsåvidt kjøpt meg en veske til 10 000 uten at jeg fikk økonomiske problemer, men det hadde egentlig føltes teit ut sammen med resten av garderoben som gjerne er kjøpt på salg, brukt osv. Men prinsipielt har jeg ikke noe problem med det, hverken for egen del eller andres. Så lenge man har råd, så greit.

Videoannonse
Annonse
Gjest just words
Skrevet (endret)

Uthevingen i sitatet er mitt verk.

Vil du dele litt hvor du finner slike sko ? Noen eksempler ? :)

Spør av ren interesse og nysgjerrighet (og fordi jeg undrer meg litt) :)

Jeg fant et par sko på din sko som var satt ned fra 800 til 200 rett før jul, de bare stod og skreik navnet mitt.. Jeg bruker 35 i sko så jeg må ofte opp i pris for å finne sko som jeg synes er fine og som passer meg, men de satt perfekt, og var ekte lærsko med lammeskinn inni, så med rett stell av de regner jeg med å ha de et par vintere.

Endret av just words
Skrevet

Jeg har aldri brukt så mye penger på klær og tilbehør, men hadde jeg hatt økonomi til det, så kanskje. Kunne forsåvidt kjøpt meg en veske til 10 000 uten at jeg fikk økonomiske problemer, men det hadde egentlig føltes teit ut sammen med resten av garderoben som gjerne er kjøpt på salg, brukt osv. Men prinsipielt har jeg ikke noe problem med det, hverken for egen del eller andres. Så lenge man har råd, så greit.

Du har jo økonomi til det når du kan kjøpe veske til titusen? :P

Skrevet

Kjøper stort sett ikke veldig dyre ting. Det har jeg ikke råd til.

Dessuten liker jeg å reise, å da prioriterer jeg det.

Jeg kjøper en del billig på nett, og av og til i butikk. Men kjøper ikke bare for å kjøpe. Bare fordi det hadde vært fint med no nytt. Jeg unngår og å gå i veldig dyre butikker i tilfelle det dukker opp fristelser.

Jeg kunne nok ikke brukt 10000 på et plagg, noen gang. Det høres bare feil ut for meg (og min økonomi), men jeg kan forstå at andre med en helt annen økonomi kan gjøre det.

Heldigvis er jeg ikke veske gal :)

Jeg har 2 par Acne sko, og det er vel det dyreste jeg har kjøpt (av klær etc). Det er forsåvidt gode kjøp og jeg elsker begge parene. :rodmer:

Gjest Survival
Skrevet

Tja, det kommer helt an på. Generelt sett er det ikke noe jeg gjør, men er det et klesplagg, ei veske eller et par sko av særlig høy kvalitet jeg har lyst på, bruker jeg gjerne noen lapper på det. Da må jeg vite at det jeg kjøper varer noen år også. Bruker ikke 5000 kroner på en jakke som må byttes neste sesong liksom.

Jeg har råd til å bruke pengene mine på dyre klær, sko og vesker, men hodet mitt liker å disponere pengene annerledes. Siden jeg syns at jeg finner mye billig fint også, bruker jeg heller mer penger på interiør, reiser, hus, bil og den type ting.

Skrevet

I teorien kunne jeg godt brukt flere tusen på ei veske, men for tiden tar jeg meg ikke råd til det. Skulle jeg brukt 5-10.000 på veske måtte det vært god kvalitet og tidløst design. En veske bruker jeg hver dag i mange år, kanskje for resten av livet. Hadde faktisk blitt glad om jeg slapp å kjøpe ny veske igjen. Mye penger på en gang, men ikke sett i forhold til hvor mye og hvor lenge jeg hadde brukt den. Hva får man egentlig for 2-300 kr? Plastveske på H&M som går i oppløsning etter to måneder?

Av klær er bunaden min det dyreste jeg eier. Nå fikk jeg den i konfirmasjonsgave, men den kosta jo noen lapper. Har kanskje brukt den 5-10 ganger de siste 15 åra. Kjekt å ha.

Skrevet

Dere som snakker om"kvalitet", vet dere egentlig hva dere snakker om? Har dere kompetanse på søm, materialer og materialbehandling, eller går dere ut i fra at høyere pris=proporsjonalt bedre kvalitet?

Hilsen en med noen år i klesbutikk bak seg!

Skrevet (endret)

Jeg har et par dyre vesker som kostet rundt 5000. De er klassiske, jeg bruker dem mye og jeg sparte til dem. For meg er kvalitet viktigere enn kvantitet, og jeg vil heller ha få, men gode og pene vesker, enn mange rimeligere..

Jeg tenker at folk prioriterer ulikt, og ønsker ikke legge meg opp i hva de bruker pengene på. Noen kjøper dyre duppeditter eller går ofte på byen eller spiser ute. Det er ikke noe jeg ville prioritert, men at de ønsker å bruke pengene sine anderledes enn meg er da helt greit.

Unntaket er de som har et enormt bruk og kast-forbruk eller som bruker penger de egentlig ikke har (type: forbrukslån). Det har jeg liten eller ingen forståelse for.

Lagt til: Mitt dyreste plagg er også bunaden. Vil tro brudekjolen er et av de dyreste plaggene hos mange kvinner.

Endret av Grønt blad
Gjest Ruccola
Skrevet

som en over her skriver er bunaden mitt dyreste plagg. kosta meg 25.000 men sparte til den i flere år.

det er et plagg som varer, og som vil gå i arv.

Skrevet

Mitt dyreste plagg er nok bunaden, men den fikk jeg til konfirmasjon.

Det dyreste jeg har kjøpt selv er ridehjelmen min, 3800kr.

Ytterjakke til 3000, som fylte 11 år nå, og fortsatt ibruk.

Ridebukse til 1800 kr.

Ellers har jeg nok ikke handla noe til over 1000lappen.

Har ingen problemer med å bruke mye penger på feks rideutstyr, men vesker/sminke/merkeklær/designting.. neitakk.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dere som snakker om"kvalitet", vet dere egentlig hva dere snakker om? Har dere kompetanse på søm, materialer og materialbehandling, eller går dere ut i fra at høyere pris=proporsjonalt bedre kvalitet?

Ja, jeg tror nok jeg vet hva jeg snakker om mht. kvalitet.

• Liker 4
Gjest Tigress
Skrevet

Eg kjøper ikkje slike dyre ting. Eg får rett og slett avgjerdslevegring. I sumar hadde eg lova meg sjølv at eg skulle få kjøpe ei veske, ei lekker Longchamp-veske. Men då eg kom i butikken var det berre inga som var lekre nok til at syntest nett den var den eg ville bruke 5-8000,- på. Så eg endte med ei veske til om lag tusingen, den var brått nett det eg trong.

Har lyst på Louboutin-sko også, men dei kjem nok ikkje til å stå på testen "fine nok til å legitimere prisen".

Skrevet

Dere som snakker om"kvalitet", vet dere egentlig hva dere snakker om?

- Ja!

Har dere kompetanse på søm, materialer og materialbehandling?

- Ja!

går dere ut i fra at høyere pris=proporsjonalt bedre kvalitet?

- Nei! Men fortell meg gjerne hvor jeg kan få en kvalitetsveske, som tåler daglig bruk de neste 50 år til under 1000-lappen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, en så dyr veske ville jeg faktisk ikke turt å bruke - jeg er øverstkommanderende klossmajor av femte regiment, og jeg ville vært altfor stressa for å ødelegge, miste eller bli frastjålet noe såpass verdifullt. (Høy kvalitet er ingen hindring for mitt klosseri, tro meg)

Sko legger jeg ofte litt penger i, jeg har en kronisk ankelskade, og er helt avhengig av sko som gir riktig støtte for ikke å tørne av vondt. Sjelden jeg får kjøpt joggesko/fritidssko til under tusenlappen med mindre det er salg, men de varer til gjengjeld ganske lenge :)

Skrevet

Jeg har brukt, og bruker gjerne så mye penger på en veske som jeg vet vil vare i 10-20-30 år eller mer. Klesplagg over 5000,- har jeg ingen av foreløpig, men kunne muligens investert i en klassisk trench eller noe annet veldig tidløst. Minuset med klær er at man vet aldri om de kommer til å passe om 10 år :ler:

Ser ikke noe galt i å bruke så mye penger på vesker/klær, så lenge man har råd til det. Som flere nevner er det jo ganske allment akseptert å bruke 10.000,- på en Mac f.eks, som man VET ikke kommer til å vare i 10-20 år.

• Liker 1
Skrevet
Men fortell meg gjerne hvor jeg kan få en kvalitetsveske, som tåler daglig bruk de neste 50 år til under 1000-lappen.

Loppemarked! Kjøpt flere vesker til 5-10 kr på loppemarked i kraftig skinn med holdbare sømmer. Tviler på de går dørken med det første :gjeiper:

Jeg håper virkelig folk flest som bruker mye penger på få ting vet hva de kjøper for noe, finnes mye dårlig kvalitet hos svindyre designere og, særlig når det gjelder hvor slitesterkt skinn og stoff er. Men en er vel gjerne litt mer forsiktig med en veske til 10 000 enn 10 kr og da.

Skrevet

Jepp, det har jeg. Dessuten vet jeg hvilke aspekter av det som er viktig for min bruk, og sjekker alltid at det er det jeg får. Det er vel strengt tatt ganske få i dag som er så dumme at de tror pris automatisk og alltid gjenspeiler kvalitet?

Jeg har forøvrig klær fra H&M jeg kjøpte for syv år siden for 150 kroner som fortsatt er fint også (og det er både fordi jeg sørger for å behandle klærne mine pent og fordi det er ting som av en eller annen grunn har vært i bedre kvalitet enn det H&M stort sett selger). Bare sånn for å understreke at jeg ikke kjøper ting bare fordi de er dyre, men at jeg til gjengjeld har et større spenn enn andre på hva jeg er villig til å betale for noe. Ser ikke problemet med det.

• Liker 2
Skrevet

Det meste jeg har brukt på sko er nok ca. et par tusen, (Varme, forede vintersko>) :rodmer:

Skrevet

Nå kom jeg på at jeg har kjøpt sko for 1600kr, det dyreste paret jeg har. Det er hverken pumps eller pensko, men skikkelige vintersko som holder bena mine tørre i vinter og regnvær, og de er helt perfekte. Jeg hadde aldri gitt 1600kr for et par pumps, det føler jeg at hadde ikke gitt meg likemye igjen for pengene.

Skrevet

Glemte bunaden min, den er forsikret, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...