Lulubo Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Hei! Jeg lurer på om du kunne brukt 10 000 kr på en veske eller 5000 kr på sko, evt. mer? Og hva synes du om folk som bruker så mye penger på ting og tang? Og hvis du selv gjør det, hvorfor? Endret 28. januar 2012 av Lulubo
Gjest Tirkes Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har gjort det. Men det er ikke noe som skjer oftere enn ...tja, kanskje årlig. Det er ting jeg har spesielt lyst på, som jeg vet vil vare til jeg blir pensjonist. Klassiske ting. Ikke noe hverdagsting. Jeg synes folk skal få bruke penger på det de har lyst til og har råd til. Så sant folk ikke setter seg i gjeld for å handle et par sko til 6000 kroner, eller har barn som må ofre ting for det, så hvorfor ikke? 3
Envy Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Nei, det kunne jeg ikke gjort, jeg har økonomisk sans. Jeg tenker at de kaster bort pengene sine på unødvendig dilldall, som de kunne fått mye billigere. Hovmod står for fall. 10
challenger Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Hvis jeg skulle ha brukt så mye penger på en ting, måtte jeg nok ha spart leeeenge. Jeg forstår at de som tjener fett og har mye penger har mulighet til å kjøpe seg sånne kvalitetsvesker og sko, men det går nok ikke etter mitt budsjett. Jeg ville nok kanskje brukt mye penger på ei veske, selv om jeg måtte ha spart lenge. For veske er en ting som ikke slites så fort, og det er noe man kan ha i maaaange år. Men sko ville jeg aldri ha brukt mer enn max rundt tusenlappen på, for de slites betydelig raskere enn ei veske. Det kommer jo selvsagt litt an på type sko, og hvordan/hva de skal brukes til, men det ville jeg uansett sett på som bortkastede penger.
Gjest Raindrops Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Jeg kunne ikke brukt 10 000 på en veske, eller et klesplagg tror jeg. Men jeg kunne nok ha brukt 5000 på f.eks en klassisk kåpe eller noe slikt, siden det er et tidløst plagg jeg kan ha i mange år fremover.
CalidumCor Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Jeg syns det høres helt villt ut, og kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å bruke f.eks 10000 på en veske. Galskap! Men om folk vil bruke sånne summer på vesker og sko er det jo deres sak 1
Gjest Ruccola Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 ikke bortimot 10.000 nei, men fjellsko har jeg brukt noen tusinger på, det samme gode jakker men aldri mer en 5000 tror jeg. Men å betale 10.000 for en veske - aldri! 1
Rusken Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har aldri gjort det, og kommer nok heller aldri til å gjøre det Jeg tenker at enten så har de masse penger, eller så burde de melde seg på Luksusfellen 2
Mari*Nade Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 10.000 for ei ny sele til hesten, JA, nesten uten å blunke. Svir i lommeboka, med synes det er verdt det. Må jeg derimot bruke mer enn 800,- på et par nye sko, eller 200,- på ei veske går jeg lett ut av butikken igjen! Handler vel mest om prioriteringer og hobbyer, og hva man er villig til å bruke så mye penger på! 3
Calypso Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Nei, men det er fordi jeg som regel syntes at de tingene som koster så mye er kjempestygt...
SmallTalk Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Jeg kunne brukt 5000-6000 kr på ei jakke dersom det hadde vært en klassiker som hadde kunnet vare i mange år fremover. Jeg hadde derimot ikke kunnet bruke så mye på ei veske eller et par sko. 3
Gjest Mahareth Skrevet 28. januar 2012 #12 Skrevet 28. januar 2012 Ville ikke falt meg inn å bruke mer enn 500 på ei veske, uansett hvor godt jeg likte den. Sko bruker jeg helst ikke mer enn 1500 på et par, og da skal det være god kvalitet. Kunne heller aldri brukt mer enn 1500 på ei jakke. Hva andre gjør er ikke min sak, så lenge det ikke er mannen min som bruker mer enn vi har råd til. 1
Pene sko... Skrevet 28. januar 2012 #13 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Jeg kan bruke noen tusen på ett eller flere plagg/sko når jeg handler hvis jeg finner noe jeg føler at jeg trenger. Det må også nevnes at mote er en liten hobby jeg har. Jeg investerer heller i et finere klesplagg enn å kjøpe en harry ghettoblaster av et høytaleranlegg til bilen. Jeg tenker ikke noe særlig når noen svir av masse penger. Om de har råd eller ender opp med å få begjært utlegg i privatboligen av hissige kreditorer, så er det heldigvis ikke mitt problem. Endret 28. januar 2012 av Pene sko... 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #14 Skrevet 28. januar 2012 Det kunne jeg glatt ha gjort. For å få det ene plagget, veska eller skoene. Jeg kan fin bruke penger på klassiske og varige ting. Nå tilsier lommeboka at jeg ikke bør handle noe til meg selv i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #15 Skrevet 28. januar 2012 Nei, det kunne jeg ikke gjort, jeg har økonomisk sans. Jeg tenker at de kaster bort pengene sine på unødvendig dilldall, som de kunne fått mye billigere. Hovmod står for fall. For noen er 5000kr like lett å skilles ad med som 500 for andre. Kanskje også lettere. Det er ikke hovmod å ha et forbruk som passer til økonomien. Med ditt argument kan man kanskje trekke konklusjonen at du også synes de som kjøper større hus enn strengt tatt nødvendig har dårlig økonomisk sans også. Vi burde vel strengt tatt bodd på 45 kvm alle mann, med biler fra sent 80tall, fordi de er billigere? Jeg er enig i at det er å sløse om man er så pengesyke at man ikke kan handle på salg eller på en rimelig butikk, men å si at folk ikke har økonomisk sans fordi de kjøper en dyr merkevare eller kvalitetsvare når de har råd til det, det er ufattelig korttenk og tåpelig sagt. Og stinker sjalusi. Kanskje ikke sjalusi for å shoppe den type varer, men sjalusi for den trygge økonomien? 14
Gjest Badabing Skrevet 28. januar 2012 #16 Skrevet 28. januar 2012 Det hender nok at jeg har gjort det.. Fant blant annet en Chloë-veske som jeg falt pladask for. Har også mange dyre par solbriller. Samtidig kan jeg lete frem disse tingene og bruke dem igjen. Når jeg finner igjen gamle billigvesker skjer det ikke at jeg tar dem frem igjen og bruker dem, selv om jeg har lett for å samle dem på loftet. Men må legge til at jeg gjerne kjøper brukt også, og kjøper heller kvalitet enn kvantitet. Det er sjelden jeg shopper masse på en gang, jeg kjøper heller plagg jeg virkelig har lyst på. Og det er ikke merket som teller.
Tullamore Dew Skrevet 28. januar 2012 #17 Skrevet 28. januar 2012 Nei, det kunne jeg ikke gjort, jeg har økonomisk sans. Jeg tenker at de kaster bort pengene sine på unødvendig dilldall, som de kunne fått mye billigere. Hovmod står for fall. Men nå er jo du hovmodig selv, du sier at du ikke gjør slikt fordi du har økonomisk sans. Det er et stikk mot de som gjør det, i og med at du påpeker at slik sans har ikke de Folk må få bruke penger på hva de har lyst. Om jeg ikke kjøper sko til 5000, har jeg brukt 5000 på noe til mine hobbyer som andre hadde ment var helt unødvendig, så tenker ikke over det. Vi prioriterer ulikt. 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #18 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har ikke hatt økonomi til det så langt, men håper at jeg en dag kan kjøpe meg en Burberry trench coat og andre virkelige klassikere.
Sails Skrevet 28. januar 2012 #19 Skrevet 28. januar 2012 Nei, det kunne jeg ikke gjort, jeg har økonomisk sans. Jeg tenker at de kaster bort pengene sine på unødvendig dilldall, som de kunne fått mye billigere. Hovmod står for fall. Priser og forbruk er relativt. Det blir også litt dumt å påstå at man kan få alternativer som er billigere. Ta utgangspunkt i en Mulberry veske. Du kan kjøpe en etterligning fra en billigkjede, men det kan på ingen måte erstatte den orginale vesken. Det finnes kun en Baywater, og det er nettopp det som gjør at den er verdt prisen sin om du vil ha den. Slik er det stort sett med de fleste litt mer "eksklusive" varer. Ot: Ja, jeg kunne nok gjort det, om jeg virkelig ville ha den. Jeg har ingen spesielle oppfatninger av andre som gjør det, med unntak av de som handler dyrt for å vise det frem. Det har jeg ikke mye til overs for. 3
Cata Skrevet 28. januar 2012 #20 Skrevet 28. januar 2012 Nei. Jeg kunne nok kjøpe meg en ytterjakke til noen tusen, men væske eller sko i det prisnivået som nevnes her ville vært temmelig fjernt for meg. Så mye er det rett og slett ikke verdt for meg. Hva andre gjør bryr jeg meg i og for seg ikke om, selv om jeg ikke klarer å begripe hvorfor noen gidder bruke så mye penger på et plagg/en ting når det finnes helt greie alternativer i lavere prisklasser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå