Gå til innhold

Hardkokt egg

Anbefalte innlegg

Gjest scorpius
Skrevet

Noe som er utrolig irriterende når jeg skreller eggene jeg har kokt, er at mye

av eggehviten (som jeg liker best) faller av sammen med skallet på egget.

Jeg har litt lange negler, men er utrolig forsiktig når jeg skreller egget...

Etter at jeg har kokt eggene (i ca. 10 min.), så avkjøler jeg dem i kaldt vann noen

minutter. Har det noe å si? Noen råd eller tips til hva jeg kan gjøre annerledes?

Tar imot alle råd med en stor takk :)

Skrevet

Jøss, jeg har aldri hatt det problemet! Og jeg spiser mye kokt egg! Koker dem alltid 12-15 min

Gjest Mahareth
Skrevet

Prøv å rulle egget hardt på benken før du skreller det, da går skallet mye lettere av.

Skrevet

Stikker du hull?

Jeg koker hardkokte egg i 9 minutter (slipper ned i kokende vann) og sliter kun med at skallet sitter fast om jeg ikke stikker hull på egget først.

Har en egen liten eggestikker, men brukte en middels tykk synål før jeg kjøpte den. Slipper ut litt luft, for eggehviten trekker seg litt sammen. Da skyller jeg med kaldt vann og skreller mens de er varme.

Skrevet

Prøv å få tak i det lille skinnet mellom selve egget og skallet, da er det lett å dra av hele skallet. De gangene jeg får med meg eggehviten, har jeg hatt egget litt for kort i kok, slik at det ikke blir HARDkokt nok.

Skrevet

Jeg tror det skjer fordi du avkjøler dem for mye. Skrell dem mens de er varme, så bør det gå bra :)

Skrevet

Jeg har hørt at det er noe som skjer når eggene er veldig ferske, og at det ikke har noe å gjøre med om de er kalde/varme eller kokt så og så lenge. Jeg får sånne egg i blandt og jeg rensker de mens de er lunka og koker de smilende.

Skrevet

Jeg hadde også det problemet men fant til slutt ut at jeg måtte skrellet egget nykokt og så kjøle det ned. Jo lenger det ligger i kaldtvann og kjøler jo vanskeligere blir det å få av skallet.

Gjest scorpius
Skrevet

Åh, tusen takk for mange tips hver og en av dere :)

I morgen når jeg koker egg skal jeg prøve å ikke avskjøle de så lenge.

Ja, prøver også å få av det lille skinnet mellom egget og skallet - det gjør det

oftere mye lettere å få av resten, men noen ganger sitter det så godt.

Igjen, takk!

Skrevet

jeg har motsatt erfaring. jeg pleier å koke egg på kvelden, og legge de i kjøleskapet. spiser de til frokost. da er de harde og skallet går av med en gang!

når jeg koker de på morgenen derimot, og ikke har tid til mye avkjøling, får jeg samme problem som deg..!

• Liker 1
Skrevet

Varme eller kalde, ferske eller eldre, og med lange negler, får jeg alltid av skallet uten noe hvite.

Kakker det lett mot benken, og ruller det slik at skallet blir knust. Bruker flatsiden av tommelen til å skrelle av, altså ikke fingertuppen. Det at skallet er helt knust gjør at det sitter fast i hinnen, i stedet for at man lager hakk i selve hviten når man skreller.

Skrevet

har hørt det skjer viss man legger i egga før vannet koker. så vent med å legge de i til vannet fosskoker :)

Skrevet

Jeg kan koke flere egg sammen, gjøre akkurat det samme med de - og så er kanskje det ene sånn at masse eggehvitte følger med og ikke resten... De kommer fra samme kartong også, vet ikke hva det skyldes men...

Skrevet

Det kan hjelpe hvis eggene er romtempererte før du koker de.

Gjest scorpius
Skrevet

I går kjøpte jeg nye egg. Kokte to i går kveld og to i dag, og ingen ble ødelagt!

Skallet gikk kjempelett av på alle eggene :) Jeg skrelte de på samme måte som jeg pleier

bare for å sjekke om det var meg eller egget det var noe galt med... For jeg har ikke

hatt problemer med dette hele tiden, bare i perioder. Kanskje det var eggene?

Ikke vet jeg.

Uansett, takk for alle råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...