Gå til innhold

Greier ikke stoppe når jeg er mett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er normalvektig og trener 5 ganger i uka. Problemet er at jeg spiser ufattelig mye de dagene jeg ikke skal noe, feks lørdagen da jeg har "spisedag". Ligger i underskudd resten av uka for å kunne skeie ut i helgene uten at det gjør noe, men jeg stopper liksom ikke!

Gjelder igrunn i ukene også, jeg spiser og spiser , fordi jeg -elsker- mat! Spiser hele tiden, selv når jeg er mett :(

Noen som har råd mot overspising? Kompenserer med trening for å ikke legge på meg, men jeg skulle gjerne latt være å overspise også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var deg, hadde jeg tvunget grenser for meg selv. Gå heller sulten, men ikke bli vant til å spise - hele - tiden, det er ikke bra. Overspising kan fort bli farlig..

• Liker 1
Skrevet

Lag små porsjoner av mat. Når det er tomt så er det tomt. Altså at du bestemmer deg på forhånd hvor mye du skal spise og ikke vurderer i etterkant at du har lyst på mer og dermed forsyner deg en gang til.

Bestem deg for å spise med jevne mellomrom. Ikke mat før f.eks. 4 timer siden siste måltid. Blir du rastløs så gå deg en tur eller vask badet eller strikk.

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Det viktigste er å ikke ha mer mat tilgjengelig enn det du trenger. Terskelen for å spise mer er mye høyere om du må bruke tid på å tilberede maten, eller du må ut av huset for å skaffe den.

Prøv å ikke gå på butikken med ubegrensede midler, ta gjerne bare med kontanter til det du skal handle.

Drikk nok vann, spis så mye grønnsaker du vil.

Unngå å kjøpe inn matvarer du pleier å overspise av.

Hvis du ikke klarer å stoppe å spise, så anbefaler jeg at du kontakter legen og ber om henvisning til en psykolog eller ernæringsfysiolog med kunnskap om spiseforstyrrelser.

Skrevet

Lag mer planer for helgen, og pass på å aldri handle mer enn til et måltid.

Hvis jeg skal ligge på sofaen i helgen spiser jeg mye mer middag enn hvis jeg vet jeg skal på kino, for hvis jeg skal ut så må jeg orke å stå opp og ta på meg bukse og slikt. Da er det ubehagelig å være vondmett. I tillegg spiser jeg litt mindre når jeg spiser med andre.

Gjest scorpius
Skrevet

Ja, ikke ha mer mat tilgjengelig enn det du har planer om å spise.

Dessuten har det kanskje blitt en (dårlig) vane for deg? Og vaner er ikke lett å

snu - det vet vi alle. Det blir sikkert vanskelig de første dagene/ukene å ikke

overspise, men etterhvert så lover jeg deg at du og kroppen blir vant til det, og da

blir det lettere. Jeg lover ;) Men det er ufattelig viktig at du ikke begynner å

gå sulten fordi du er redd for å overspise! For det kommer bare til å ende med at

du begynner å overspise igjen. Veldig viktig at du husker på å spise deg ORDENTLIG mett.

Det er mitt beste tips.

Skrevet

Er normalvektig og trener 5 ganger i uka. Problemet er at jeg spiser ufattelig mye de dagene jeg ikke skal noe, feks lørdagen da jeg har "spisedag". Ligger i underskudd resten av uka for å kunne skeie ut i helgene uten at det gjør noe, men jeg stopper liksom ikke!

Gjelder igrunn i ukene også, jeg spiser og spiser , fordi jeg -elsker- mat! Spiser hele tiden, selv når jeg er mett :(

Noen som har råd mot overspising? Kompenserer med trening for å ikke legge på meg, men jeg skulle gjerne latt være å overspise også..

Overspising er psykologisk, det er stort sett en grunn til det; uarbeidet sorg, traumer, mobbing etc. Så for å virkelig stoppe overspisingen må du røske det opp med rot. Det vanskelige er å finne ut HVA som er problemet. Det vet egentlig bare du, så man må være litt introspektiv eller i verste fall oppsøke hjelp.

Det du kan prøve å gjøre selv er å bli mer bevisst på at du overspiser. Mange bare går på autopilot når de overspiser, så når du går å forsyner det en gang til, stopp opp i ett minutt og tenk etter; er jeg mett? Har jeg lyst på mer fordi jeg er sulten eller spiser jeg bare for å spise?

Skrevet

Jeg har det samme problemet og holder på å gå ned i vekt. Løsningen for min del er å spise ca. 1800 kalorier alle dager og på en valgfri dag spiser jeg 1200 kalorier i snop jeg har lyst på. Funker fett, og hindrer ikke vektnedgangen. Trener forøvrig styrke 3-4 ganger i uken og intervaller 2-3 ganger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...