AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Er normalvektig og trener 5 ganger i uka. Problemet er at jeg spiser ufattelig mye de dagene jeg ikke skal noe, feks lørdagen da jeg har "spisedag". Ligger i underskudd resten av uka for å kunne skeie ut i helgene uten at det gjør noe, men jeg stopper liksom ikke! Gjelder igrunn i ukene også, jeg spiser og spiser , fordi jeg -elsker- mat! Spiser hele tiden, selv når jeg er mett Noen som har råd mot overspising? Kompenserer med trening for å ikke legge på meg, men jeg skulle gjerne latt være å overspise også..
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Hvis jeg var deg, hadde jeg tvunget grenser for meg selv. Gå heller sulten, men ikke bli vant til å spise - hele - tiden, det er ikke bra. Overspising kan fort bli farlig.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Lag små porsjoner av mat. Når det er tomt så er det tomt. Altså at du bestemmer deg på forhånd hvor mye du skal spise og ikke vurderer i etterkant at du har lyst på mer og dermed forsyner deg en gang til. Bestem deg for å spise med jevne mellomrom. Ikke mat før f.eks. 4 timer siden siste måltid. Blir du rastløs så gå deg en tur eller vask badet eller strikk. 1
Gjest Mahareth Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Det viktigste er å ikke ha mer mat tilgjengelig enn det du trenger. Terskelen for å spise mer er mye høyere om du må bruke tid på å tilberede maten, eller du må ut av huset for å skaffe den. Prøv å ikke gå på butikken med ubegrensede midler, ta gjerne bare med kontanter til det du skal handle. Drikk nok vann, spis så mye grønnsaker du vil. Unngå å kjøpe inn matvarer du pleier å overspise av. Hvis du ikke klarer å stoppe å spise, så anbefaler jeg at du kontakter legen og ber om henvisning til en psykolog eller ernæringsfysiolog med kunnskap om spiseforstyrrelser.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Lag mer planer for helgen, og pass på å aldri handle mer enn til et måltid. Hvis jeg skal ligge på sofaen i helgen spiser jeg mye mer middag enn hvis jeg vet jeg skal på kino, for hvis jeg skal ut så må jeg orke å stå opp og ta på meg bukse og slikt. Da er det ubehagelig å være vondmett. I tillegg spiser jeg litt mindre når jeg spiser med andre.
Gjest scorpius Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Ja, ikke ha mer mat tilgjengelig enn det du har planer om å spise. Dessuten har det kanskje blitt en (dårlig) vane for deg? Og vaner er ikke lett å snu - det vet vi alle. Det blir sikkert vanskelig de første dagene/ukene å ikke overspise, men etterhvert så lover jeg deg at du og kroppen blir vant til det, og da blir det lettere. Jeg lover Men det er ufattelig viktig at du ikke begynner å gå sulten fordi du er redd for å overspise! For det kommer bare til å ende med at du begynner å overspise igjen. Veldig viktig at du husker på å spise deg ORDENTLIG mett. Det er mitt beste tips.
Zakuro Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Er normalvektig og trener 5 ganger i uka. Problemet er at jeg spiser ufattelig mye de dagene jeg ikke skal noe, feks lørdagen da jeg har "spisedag". Ligger i underskudd resten av uka for å kunne skeie ut i helgene uten at det gjør noe, men jeg stopper liksom ikke! Gjelder igrunn i ukene også, jeg spiser og spiser , fordi jeg -elsker- mat! Spiser hele tiden, selv når jeg er mett Noen som har råd mot overspising? Kompenserer med trening for å ikke legge på meg, men jeg skulle gjerne latt være å overspise også.. Overspising er psykologisk, det er stort sett en grunn til det; uarbeidet sorg, traumer, mobbing etc. Så for å virkelig stoppe overspisingen må du røske det opp med rot. Det vanskelige er å finne ut HVA som er problemet. Det vet egentlig bare du, så man må være litt introspektiv eller i verste fall oppsøke hjelp. Det du kan prøve å gjøre selv er å bli mer bevisst på at du overspiser. Mange bare går på autopilot når de overspiser, så når du går å forsyner det en gang til, stopp opp i ett minutt og tenk etter; er jeg mett? Har jeg lyst på mer fordi jeg er sulten eller spiser jeg bare for å spise?
Anonym. Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har det samme problemet og holder på å gå ned i vekt. Løsningen for min del er å spise ca. 1800 kalorier alle dager og på en valgfri dag spiser jeg 1200 kalorier i snop jeg har lyst på. Funker fett, og hindrer ikke vektnedgangen. Trener forøvrig styrke 3-4 ganger i uken og intervaller 2-3 ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå