Cho Kon It Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Var veldig usikker på hvor jeg skulle legge denne, men la gå. Vi leier en leilighet som er delvis møblert. Vi har våre egne møbler, og har ingen plass å lagre verken våre eller huseierens møbler. Da møblene som stod her fra før av er veldig gamle og stygge ville vi selvfølgelig helst bruke våre egne møbler. I stuen stod det to seksjoner, en tre-seter, to lenestoler og et bord da vi flyttet inn. Bordet, seksjonene og stolene har vi greid å plassere andre steder i leiligheten, men sofaen står fortsatt i stuen. Rett før jul hadde huseieren en takstmann innom i leiligheten vår. Ingen av oss var hjemme da, så huseieren ble med inn. Nå traff nettopp samboeren min huseieren utenfor, og hun lurte veldig på hva vi hadde gjort med møblene. Han svarte som sant var at sofaen fortsatt står i stua, og resten er plassert rundt om i leiligheten. Dette trodde hun ikke på, hun mener at vi har kvittet oss med møblene på en eller annen måte. Hun hadde nemlig ikke sett dem da hun var innom. Dette er jo ikke sant, alle møblene står her fortsatt og vi kan ikke skjønne hvordan hun kan ha unngått å se dem. Hun sa at hun hadde sett "andre møbler" her (våre møbler) og lurte på hvorfor vi hadde de her og ikke hennes. Hun mente også at vi brukte en av seksjonene hennes som TV-benk, og det var ikke lov. Vi har dog vår egen TV-benk og bruker ikke seksjonen hennes til det. Dette ble litt rotete, jeg er litt.. oppskjørtet her. :gjeiper: Har hun krav på å komme inn og se at møblene hennes fortsatt står her? Eller har hun krav på å diktere hvor møblene våre eller hennes skal stå? Vi fikk en liste av henne da vi flyttet inn hvor hun har skrevet ned hver minste ting som finnes i leiligheten, så det blir en enkel jobb med å finne ut om noe mangler når vi flytter ut. Og om noe, mot formodning, skulle mangle så er jo vi erstatningspliktige. Ingen av møblene er verdt noe særlig (altså er ingenting uerstattelig), alt er gammelt og nedslitt. Merker jeg får litt mark av denne gamle dama..
Moscato Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Jeg hadde definitivt invitert henne inn og vist henne at hun tok feil. Synd for henne, liksom. Og nei, hun kan jo ikke diktere hvordan dere skal møblere, så lenge dere gjør det forsvarlig (slik at rømningsveier er frie og møblene ikke ta skade). 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Nei hun har ikke rett til å komme inn i leiligheten så lenge det ikke er nødstilfelle. Jeg må bare spørre for sikkerhets skyld: Hvordan har dere ordnet det med depositum? Dere har vel en skikkelig depositumskonto i bank, og ikke satt pengene inn på hennes private konto? Husverten høres nemlig ut som en problemdame og om dere har satt pengene inn på hennes konto så er det noe dere bør ordne opp i snaret. Jeg ville latt henne komme inn og se, og samtidig gitt beskjed om at hvordan dere ommøbelerer ikke er hennes sak. Ta også GODE bilder av møblene, MED DATO, slik at hun ikke kan begynne å mase om at dere har ødelagt de når dere flytter ut.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Når dere flytter ut må dere levere leiligheten med de samme møblene eller tilsvarende erstatning. I mellomtiden har hun ingen krav. Sannsynligheten for at denne gamle damen kommer til å akseptere det er vel heller minimal. Har hun noen barn eller lignende det går an å snakke med? Hvis møblene fortsatt er der kan dere jo ta en tur rundt med henne og vise dem?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Når dere flytter ut må dere levere leiligheten med de samme møblene eller tilsvarende erstatning. I mellomtiden har hun ingen krav. Sannsynligheten for at denne gamle damen kommer til å akseptere det er vel heller minimal. Har hun noen barn eller lignende det går an å snakke med? Hvis møblene fortsatt er der kan dere jo ta en tur rundt med henne og vise dem? Hun skriver at møblene fremdeles står der
Sweet77 Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Kunne vært en nøyaktig kopi av et leieforhold jeg var i en gang.. Det bare eskalerte. Så jeg måtte flytte. Var heldigvis ikke snakk om mer enn 5 møbler, men det ble problem nok - jeg hadde visstnok byttet dem ut etc. Ta bilder av hvert møbel og få henne til å skrive under på hvert bilde at det er hennes møbel, + at bildene dekker alle møblene hennes. Hvis hun har begynt slik, vet du aldri hva hun kan finne på..
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Hun skriver at møblene fremdeles står der Ja jeg fikk det med meg. Hvis man for et øyeblikk ser dette fra husvertens synspunkt så har ikke husverten noe som helst krav før de flytter, men de kan jo av velvilje vise henne rundt. Det er vel ikke noe problem når møblene fortsatt står der? Dersom de ikke står der så er det likevel ikke husvertens business før de eventuelt flytter og må erstatte det som er ødelagt/kastet/slitt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Selvfølgelig bestemmer hun ikke hvor i leiligheten møblene skal stå. Men hvorfor gidder du å gjøre situasjonen så vanskelig? Dere har jo liste over tingene, la henne komme inn og se dem, så får hun "ro i sjela" eller hva det nå er som plager dama, og dere slipper og tenke mer på det.
Cho Kon It Skrevet 28. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar! Grunnen til at vi ikke inviterte henne inn var at jeg fortsatt satt i morgenkåpen med morgenkaffen Vi har bodd i en overmøblert leilighet i et halvt år nå fordi hun har ment at møblene ikke skal fjernes fra leiligheten. Men det er altså ikke noe hun kan kreve? Vi har et stående tilbud om å sette bort noen møbler i en tørr kjeller, men har til nå takket nei da vi ikke vil lage problemer med husverten. Hun sier ofte at hvis vi ikke gjør ting på hennes måte "må hun bare kaste oss ut". Er ikke særlig hypp på å gå inn i den krangelen..
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar! Grunnen til at vi ikke inviterte henne inn var at jeg fortsatt satt i morgenkåpen med morgenkaffen Vi har bodd i en overmøblert leilighet i et halvt år nå fordi hun har ment at møblene ikke skal fjernes fra leiligheten. Men det er altså ikke noe hun kan kreve? Vi har et stående tilbud om å sette bort noen møbler i en tørr kjeller, men har til nå takket nei da vi ikke vil lage problemer med husverten. Hun sier ofte at hvis vi ikke gjør ting på hennes måte "må hun bare kaste oss ut". Er ikke særlig hypp på å gå inn i den krangelen.. Det kommer jo an på hva som står i kontrakten deres, men det pleier ikke å være noe i veien for å lagre møblene forsvarlig et annet sted.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Møblene skal lagres forsvarlig hvis de skal lagres annet sted. Jeg ville som sagt appellert til en sønn eller datter i yngre alder for å få til en logisk avtale på dette.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #12 Skrevet 30. januar 2012 Finn den der lista hennes, ta bilde av hver ting som hun ikke fant..Lag en perm med oversikt og gi den til henne. Hadde jeg vært dere så hadde jeg planlagt å komme meg ut av et slikt leieforhold. Høres ut som eskalerende problemer!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #13 Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar! Grunnen til at vi ikke inviterte henne inn var at jeg fortsatt satt i morgenkåpen med morgenkaffen Vi har bodd i en overmøblert leilighet i et halvt år nå fordi hun har ment at møblene ikke skal fjernes fra leiligheten. Men det er altså ikke noe hun kan kreve? Vi har et stående tilbud om å sette bort noen møbler i en tørr kjeller, men har til nå takket nei da vi ikke vil lage problemer med husverten. Hun sier ofte at hvis vi ikke gjør ting på hennes måte "må hun bare kaste oss ut". Er ikke særlig hypp på å gå inn i den krangelen.. Bare det hadde fått meg til å begynne prosessen med å flytte til noen andre. Som andre sier, dokumenter ALT som er i leiligheten som ikke er deres og hvilken tilstand det er i med bilder og gi det til henne. Hun høres ut som om hun er en kranglefant, og slike personer, og slike utleiere er svært vanskelige å forholde seg til når man skal flytte ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå