AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Jeg jobber som tilkalling et sted som tilhører en kjede. Jeg får ikke kontrakt der, kjedens begrunnelse er fordi daglig leder der jeg jobber er i nær familie med meg. Min bror har ogå jobbet som tilkallingsvikar der, og han fikk samme svaret. På grunn av at vi ikke får kontrakt som tilkallingsvikar, får vi heller ikke noe tillegg i timelønna ved f.eks kveldjobbing eller helligdager. Jeg har jobbet fast ved kjeden der tidligere i 9 år, (da også med at daglig leder var i nær familie med meg) og hadde kontrakt og timetillegg da. Vi konfronterte kjeden med dette, og de ble bare litt spake og forklarte det med at "da må det ha skjedd en glipp". De ansetter nemlig ikke folk hvor personen er i nær slekt med daglig leder. Nå jobber jeg der mest for å være grei+ at jeg er i en litt vanskelig økonomisk situasjon, men hadde jeg fått tilbud om fast heltidsstilling der hadde jeg selvsagt sagt ja. Men dette vil jo aldri skje pga denne interne regelen de har. Er dette virkelig lov?? Er det noe sted jeg kan henvende meg for å finne ut av dette? Kjeden har dette som en muntlig regel,sier de. Så den er ikke nedskrevet noe sted..
Gjest navnelapp Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 ?? Dette er heilt hårreisande, også regelen om at ein ikkje kan vere i slekt med dagleg leiar, så vidt eg kan forstå? Har du vurdert å snakke med ei fagforening som er relevant for din bransje?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 ?? Dette er heilt hårreisande, også regelen om at ein ikkje kan vere i slekt med dagleg leiar, så vidt eg kan forstå? Har du vurdert å snakke med ei fagforening som er relevant for din bransje? Det er flere som har reagert, for jeg bor på et lite sted, så dette berører flere enn bare meg og min bror. Kjeden betår jo av flere butikker, og det er flere om ikke har fått kontrakt fori daglig leder ved butikken er nær slekt, for eksempel sin egen mor. Jeg vet ikke hvem som er fagforening tilhørende denne kjeden, men skal prøve å undersøke dette. Jeg er redd for å lage baluba, men samtidig; jeg jobber jo og føler meg jo snytt for kveldstillegg når jeg jobber helt til kl 23 om kveldene..
Mr. Jones Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Er dette virkelig lov?? Er det noe sted jeg kan henvende meg for å finne ut av dette? Ja, du kan henvende deg til loven. Arbeidsmiljøloven § 14-5 Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold... (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. I § 14-6 finner du minimumskravene til arbeidskontrakt. Så print ut og dytt loven i fleisen på dem, da får nok slektsargumentet deres en annen tone. Lovdata.no
encore Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Er det en stor kjede? Du kan true dem med at du vil gå til media og fortelle om brudd på arbeidsmiljøloven. Det pleier å gjøre dem temmelig spake. Du har krav på kontrakt uansett! 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Takk for lovdata-link, der står det jo at uansett arbeidsforhold så skal det skrive kontrakt.. Det er en stor kjede, ja..
Ambivalent Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 STORT brudd på arbeidsmiljøloven. Jeg ville hendvendt meg til arbeidstilsynet om jeg var deg.
Gjest Mahareth Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Fagforeningen du kan kontakte er mest sannsynlig Handel og Kontor, de dekker så godt som alt av butikker, bensinstasjoner og kiosker. Eneste unntaket jeg vet om er Felleskjøpet. Hva sier slektningen din til at du ikke får kontrakt? Er det h*n som sier at du ikke kan få? Så vidt jeg vet så er det ikke vanlig at det er lov å ansette nær slekt, men det betyr ikke at ikke noen andre i bedriften kan gi deg en kontrakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå