Gjest Lea Skrevet 3. januar 2004 #1 Skrevet 3. januar 2004 Jeg har satt opp flere nettverk de siste årene og har aldri hatt problemer. Men nå sliter jeg med PC-ene hjemme. Har egentlig gitt opp og løper heller frem og tilbake mellom de to maskinene. Tidligerer har jeg prøvd og prøvd masse forskjellig. Delte disker og mapper, veiviserer o.l. Noen sm har mistanke om hva som kan være feil? Vi har altså 2 PC-er som deler ADSL gjennom en router (dette fungerer helt fint, aldri trøbbel). PC1 har W2K PC2 har XP Home Det er ikke brannmur installert på noen av PC-ene. Det er vel en brannmur integrert i XP? Har egentlig ikke så store kunnskaper om XP. Men det fungerte heller ikke da PC2 hadde W2K. Jeg ønsker å kunne dele en (eller noen få) mappe®, ikke hele disken. Noen som vet hva som er problemet?
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2004 #2 Skrevet 3. januar 2004 Prøv å ta vekk brannmuren i XP for å se om nettverket virker da. Egenskaper for lokal tilkobling (nettverkstilkobling) - avansert - se om det er haket av for brannmur.
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2004 #3 Skrevet 3. januar 2004 Husk også "deling av filer" må være installert før du kan dele ut filene dine.
14062003 Skrevet 3. januar 2004 #4 Skrevet 3. januar 2004 Samme problemet har jeg hatt med XP. Jeg aner ikke hvorfor (og ei heller ikke min kjære) selv etter mange timers feilsøking. Jeg fikk rett og slett aldri delt ut fra denne laptopen med XP. Andre veien gikk dog bra, så jeg brukte det. Reinstall 2ggr hjalp også. Ikke noen forklaring. Ikke en oppmuntrende historie en gang. Men er det ikke slik at i XP så er alt default ikke delt? Mener å huske et eller annet om noen innstillinger på nettverkskortet eller noe sånt, jeg. Kanskje under nettverksinnstillinger på Kontrollpanelet.
jordbær Skrevet 3. januar 2004 #5 Skrevet 3. januar 2004 Hvordan har du koblet opp fysisk, pr i dag? Hvilken internettlevrandør bruker du?
Gjest Lea Skrevet 3. januar 2004 #6 Skrevet 3. januar 2004 Jeg har egentlig ikke gjort noe særlig med XP-en siden vi fikk den i hus. PC-ene er ikke koblet sammen, men begge går inn i routeren og deler en Telenor ADSL-linje. Dette er, som sagt, helt i ordenog fungerer som bare rakkern. Men jeg vil slippe å brenne bilder på CD for å se dem i stua f.eks. Fint om noen hadde tatt seg bryet med å fortelle meg fremgangsmåte fra begynnelsen. Hvordan jeg skal sette det opp o.l.
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2004 #7 Skrevet 3. januar 2004 1. Koble sammen PCene til routeren 2. Sjekk at deling er installert (deling av filer og printere) 3. Sjekk at brannmur på XP-maskinen er av (du har brannmur i routeren??) 4. XP har funksjon for installering av hjemmenettverk. Se under mine nettverkssteder - velg "installere hjemmenettverk eller lite kontornettverk" - da får du opp en veiviser og tilslutt lager du en diskett som du kan bruke på den andre maskinen for å sette opp nettverket. 5. Evt. kan du koble PC sammen med en hub i tillegg til routeren.
Gjest Lea Skrevet 3. januar 2004 #8 Skrevet 3. januar 2004 Problem: Har ikke diskettstasjon på XP-maskinen. Har ikke XP-CD (får tak i den i morgen). Livet er for kjipt
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2004 #9 Skrevet 4. januar 2004 Jeg fikk det til!!! :D Aner ikke hvordan, men plutselig gikk det helt fint.
jordbær Skrevet 4. januar 2004 #10 Skrevet 4. januar 2004 Jeg fikk det til!!! :D Aner ikke hvordan, men plutselig gikk det helt fint. Jøss.. var just på tur til å be samboern skrive et laaangt forklarende innlegg til deg;) Men så flink du er som fikk det til! :D
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2004 #11 Skrevet 4. januar 2004 Det er slik det ofte skjer... Jeg knoter og roter og tuller og baller. Og når jeg NESTEN har gitt opp, så fungerer det. Selvfølgelig er det litt dumt at jeg ikke vet hvordan jeg fikset det til slutt da.. Blir ingen lett sak å formatere PC-er her i huset neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå