Gå til innhold

Gå til Maridalsvannet fra Kjelsås

Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Wow, blir misunnelig på dere nordmarka-folk nå, altså! Østmarka er noe dritt om vinter’n. Hadde en fyr som gikk til angrep på meg og hesten en gang, selv om det ikke var skiløyper da, bare en sti i nysnøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øøø, kok ned takk :)

Jeg kan heller ikke gå på ski. Jeg har ikke penger til å kjøpe det!

DEr jeg kommer fra har hvem som helst kunnet gå i skiløyper i alle år. Og der ble løypene kjørt opp på dugnad av foreldrene til ungene i idrettslaget som selv betalte bensin og snøscooter for egne penger. Men der var marka for alle, med og uten ski!

Men her i Oslo er vel løypene forbeholdt folk som kommer med dyrt utstyr og på skarp Østlandsdialekt sier at her er det jeg som bestemmer over hele skisporet! Folk som har skader og ikke kan gå på ski eller ikke har råd til å kjøpe utstyr, de kan bare komme seg vekk!

Men det er greit, hvis det er sånn du vil ha det.

Som ny Osloborger visste jeg ikke om at det var egne stier for de uten ski.

Men det har heldigvis noen hyggelige folk lengre opp i denne tråden forklart og gitt beskrivelser om hvor man kan gå:)

Selv om løypene ble kjørt opp på dugnad, så betyr vel ikke det at det er greit å ødelegge dem?

Det finnes stier og bilveier, som foreslått over her: kjøp deg et kart.

Jeg bruker ikke dyrt utstyr (og jeg kan på ingen måte se hvordan dialekt er relevant her), poenget er at man ødelegger ikke for andre. Det finnes mange alternativer for dem som ikke kan eller vil gå på ski, bruk dem.

De som kjører opp løypene med løypemaskinene, bryr seg ikke om folk går her (så lenge de ikke går i selve sporet). De synes det bare er OK at alle folk bruker marka. Men skifolka kødder du ikke med altså - de er spinnville :fnise:

De som kjører opp skiløypene er ansatt hos Skiforeningen og kommunene, og disse bryr seg at de må bruke ekstra penger (kommunene=skattepenger) på oppkjøring fordi forgjengere ødelegger løypene. Hva løypekjørerne måtte mene er ikke særlig relevant. Skal være enig i at det er mange utrivelig folk i kondomdress og jeg vil understreke at jeg ikke er en av dem. De provoserer meg også, men det er fordi de skaper farlige situasjoner. Marka er for alle, men det innebærer også at man ser at din frihet kan begrense andres frihet. Hvis man respekterer hverandre, blir det mindre problemer. Å gå i skiløypene er respektløs. Takk for meg og god tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

De som kjører opp skiløypene er ansatt hos Skiforeningen og kommunene, og disse bryr seg at de må bruke ekstra penger (kommunene=skattepenger) på oppkjøring fordi forgjengere ødelegger løypene. Hva løypekjørerne måtte mene er ikke særlig relevant. Skal være enig i at det er mange utrivelig folk i kondomdress og jeg vil understreke at jeg ikke er en av dem. De provoserer meg også, men det er fordi de skaper farlige situasjoner. Marka er for alle, men det innebærer også at man ser at din frihet kan begrense andres frihet. Hvis man respekterer hverandre, blir det mindre problemer. Å gå i skiløypene er respektløs. Takk for meg og god tur.

Det er jo akkurat det de ikke gjør. Det går nesten ikke an å kjøre inn i Maridalen fordi det er så mange, som feilparkerer i veien ved Brekke. Og så turer de avgårde på sine nysmurte ski og får hikke om noen krysser et skispor, selv om det da egentlig er skisporet som krysser vår vei. De ønsker krig mot alt og alle, som ikke er like "sporty" som dem og forhøyer seg selv til vidundermennesker fordi de liksom bruker skisporene mer riktig en andre. hey de klarer til og med å lire av seg ufinheter til de som har med seg barn i løypene også. Not so charming.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det de ikke gjør. Det går nesten ikke an å kjøre inn i Maridalen fordi det er så mange, som feilparkerer i veien ved Brekke. Og så turer de avgårde på sine nysmurte ski og får hikke om noen krysser et skispor, selv om det da egentlig er skisporet som krysser vår vei. De ønsker krig mot alt og alle, som ikke er like "sporty" som dem og forhøyer seg selv til vidundermennesker fordi de liksom bruker skisporene mer riktig en andre. hey de klarer til og med å lire av seg ufinheter til de som har med seg barn i løypene også. Not so charming.

I tillegg til å ta monopol på hele marka, såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

I tillegg til å ta monopol på hele marka, såklart!

Ja ikke sant. Marka er kun til å brukes på vinteren når hele skauen er full av nypreppa skispor og alle går i akkurat samme tempo som deg selv. Om du prøver på noe annet, så er du en dust :gjeiper:

Fra jeg var liten, ble jeg dratt med ut i Nordmarka på ski og til fots. Vi var masse i skogen hele året. Og selv om jeg mer eller mindre subba meg igjennom skiløypa, så var det ingen som brydde seg. Folk smilte faktisk når du møtte de og sa til og med 'hei'. Wooohaa. Det er sant :jepp:

Jeg synes det er stas å møte folk når man er ute og rir og si 'hei' til de og passe på at alle kommer greit forbi hverandre. Og slår man av en prat, er det ennå mer koselig :jepp: Men vi er hatet i skogen. Selv om vi bare er en bittelite gruppe av skogens brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg befinner meg aldri på den kanten av Oslo, men at folk er mer uhøflige på østkanten er ikke noe nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg befinner meg aldri på den kanten av Oslo, men at folk er mer uhøflige på østkanten er ikke noe nytt.

Dette er vel Nordmarka det er snakk om! I Østmarka, der jeg ferdes, var det ikke en eneste skiløper som sa noe som helst da jeg jogga midt mellom skiløypene. Det var han galingen som gikk til angrep på meg og hesten min, men det var han det var noe gærent med, ikke alle oss fra østkanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Vestmakra er verst. Så kommer Nordmarka og til sist Østmarka. Det er ihvertfall min erfaring. Alle tre har jeg brukt i hele mitt liv både til fots, hest, sykkel og med hund. Vestmarka er stappfull av egoister med fuglehunder og skinnikkers. Jada jeg liker å generalisere :fnise:

Men Østmarka er jo villmark i forhold. Lite folk iforhold til Vest- og Nordmarka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har brukt dette kartet for å finne ut hvor det er brøytede veier om vinteren:

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/friluftsetaten%20(FRI)/Internett%20(FRI)/dokumenter/kart/temakart/broyting/nordmarka_broyting_2012.pdf

Synes spesielt veien fra Midtstuen og opp til Tryvannsstua er fin. Mange som lufter hunden sin der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

I alle dager... må da være lov å gå mellom skiløypene! Skjønner at man ikke skal gå midt i sporet, da. Jeg har opplevd mye strenge regler når det gjelder å ri i løypene (som jeg vet er forbudt), så jeg passer alltid på å ri på brøyta skogsbilvei. Men at det skal være noe problem å gå der har jeg aldri hørt om noen gang. Å gå i midten kan da umulig være noe problem.

Jogga i østmarka her om dagen, og det var ingen av de mange skiløperne som sa noe. Jeg har ikke ski, må da få bruke marka fordet.

Dette er vel Nordmarka det er snakk om! I Østmarka, der jeg ferdes, var det ikke en eneste skiløper som sa noe som helst da jeg jogga midt mellom skiløypene. Det var han galingen som gikk til angrep på meg og hesten min, men det var han det var noe gærent med, ikke alle oss fra østkanten!

da har du missforstått litt, for mellom skisporene er faktisk spor det også. skøytespor. og det er like mye spor som klassisksporene. det er faktisk en del av oss som skøyter også.. så jo, det at du går i midten er et problem, fordi det er skispor det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...